Monday, February 23, 2009

SPRM, Khir Toyo dan Ahmad Said Hamdan

Apabila ketua Pembangkang di Dun Selangor, Dato' Seri Dr Mohd Khir Toyo melakukan serangan terhadap Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, dua tiga orang pembaca menggesa agar saya memberikan reaksi. Mereka mahu saya menyerang balas Khir kerana, bagi mereka, saya mempunyai banyak "peluru" untuk ditujukan kepada calon Ketua Pemuda Umno itu.

Saya menjawab: "Semuanya cerita lama, saya sudah serahkan laporan lengkap, rasanya lebih daripada lima kali kepada BPR, sama ada di Putrajaya mahupun Shah Alam. Saya terbitkan akhbar tentang hal itu, ada yang dirampas, babitkan lebih 50,000 naskhah, kereta dipecahkan dan kemudiannya sakit hampir dua tahun!"

Bagaimanapun, apabila Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang dikatakan mahu membanteras amalan rasuah, suatu jenayah paling merbahaya dan kronik, secara lebih serius dan menyeluruh itu, melalui Ketua Pesuruhjayanya, Dato' Seri Ahmad Said Hamdan membuat kenyataan bahawa terdapat bukti-bukti kukuh menunjukkan Khalid menyalahguna kuasanya berhubung penyelenggaran kereta peribadinya serta pembelian 46 lembu korban, saya dihubungi lebih ramai pembaca.

"Sudah sampai masanya saudara bongkar kembali kes-kes lama Khir Toyo, yang babitkan jauh lebih banyak wang rakyat dan pembayar cukai," tegas seorang pembaca yang mengaku mengikuti setiap laporan saya terhadap BPR. "Saya tidak mahu jadikan ia konflik peribadi berpanjangan," sambut saya. Pastinya saya yakin mereka tidak puas hati dengan jawapan mengelak itu.

Mengenali agak dekat karenah BPR ketika mula membuat laporan rasmi di ibu pejabatnya, di Putrajaya, pada 23 Oktober 2001, saya langsung tidak menaruh keyakinan bahawa badan itu boleh bertindak efektif memerangi rasuah dan salahguna kuasa, apatah lagi menyedari bahawa ia merupakan jenayah paling sukar untuk mendapat kerjasama saksi.

Selain itu, kes rasuah yang sering menjadi pendakwaan terpilih Jabatan Peguam Negara diperalatkan untuk kepentingan politik parti pemerintah, yang menguasai kerajaan pusat.

Sikap kakitangan BPR pula jarang menunjukkan mereka meraikan sumber yang bersedia memberi maklumat, terutama apabila berkaitan jerung-jerung besar yang dekat dengan serambi kuasa, sementalahan pula jika membabitkan tokoh-tokoh utama BN.

Kadang-kadang, belum pun kita melangkah keluar dari pejabat Badan Pencegah Rasuah (BPR), laporan kita sudah difaks kepada tokoh yang kita adukan kesnya itu. Jadi, mana-mana yang masih boleh "dibetulkan" tentulah akan diperbetulkan segera, selain menghilangkan bukti-bukti yang ada.

Saya bersetuju dengan pandangan sinis yang mengatakan BPR ada kalanya bertindak sebagai "badan yang membersihkan orang yang dituduh rasuah", bukannya agensi untuk memastikan setiap tuduhan, walaupun tidak dibuat secara rasmi, termasuk melalui surat layang, akan disiasat sampai "ke lubang cacing.

Malah, BPR lebih berminat untuk mengetahui dari mana sumber yang mendedahkan info rasuah itu kepada pengadu. Justeru, semakin kecillah bilangan warga prihatin yang mahu "menyusahkan diri" untuk memberi maklumat.

Rupanya hanya sekadar nama yang bertukar kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, tetapi perangai masih membeku di tahap lama. Lihat saja aduan rasuah kepada Abdul Khalid Ibrahim.

Difahamkan sekumpulan penyiasat SPRM berkampung di bangunan SUK, Shah Alam, mengesan apa jua bukti untuk menyabitkan Menteri Besar Selangor itu. Saksi-saksi dicari termasuk secara "ugutan". Nampaknya usaha dilakukan dengan "penuh minat" sehingga Ketua Pesuruhjayanya tidak sabar-sabar lagi mendedahkan hasil siasatan, sesuatu yang tidak berlaku selama ini.

Benar seperti kata peguam Khalid, Sankara Nair, tindakan SPRM itu, harus dipandang berat kerana anak guamnya - seorang ahli politik pembangkang - telah ditonjolkan agar kelihatan bersalah "di mata umum sebelum beliau didakwa dan didapati bersalah oleh mahkamah".

Saya cuba membayangkan, alangkah baiknya jika SPRM dapat bertindak proaktif, seperti dalam kes Khalid, kepada semua kes yang diadukan kepada mereka termasuk usaha sogokan membeli Adun-Adun Pakatan Rakyat bagi menumbangkan kerajaan-kerajaan negeri tertentu.
Banyak lagi nak diceritakan tentang kes rasuah ini ..._

(Pendedahan Ahmad Lutfi Othman, Ketika dahulu boleh didapati di laman web http://detik.daily.tripod.com/khir.htm )Baca Seterusnya......

Siapa lagi mangsa serangan hendap Najib?

Belum pun Dato' Seri Najib Razak secara rasmi mengambil alih teraju pemerintahan negara daripada Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi, pelbagai tragedi politik berlaku dalam tempoh yang cukup singkat. Semasa berucap di kediaman rasmi Menteri Besar Perak baru-baru ini, Presiden PAS, Dato' Seri Abdul Hadi Awang mengingatkan 30,000 orang yang hadir, merujuk terus kepada Najib: "Belum dapat kuasa sudah tunjuk jahat, hancur negara nanti kalau jadi PM."

Mengenali Ustaz Abdul Hadi, bukan mudah untuk beliau meluahkan "amarahnya" jika tiada sebab kuat untuk berbuat demikian. Najib dikaitkan dengan peristiwa "rampasan kuasa" di Perak sehingga meletakkan negeri itu dalam krisis perlembagaan yang turut mencederakan imej Sultan Azlan Shah. Beberapa percubaan untuk "membeli" beberapa Adun KeADILan di Kedah juga dikaitkan dengan Najib. Tidak pasti sama ada episod malang yang menimpa Adun Bukit Lanjan, yang juga anggota Exco Kerajaan Negeri Selangor, Elizabeth Wong, trutut akan dikaitkan dengan "tangan-tangan ghaib" Najib.

Beban yang diheret Najib menuju Seri Perdana memang berat. Bagasi sejarahnya yang belum pun panjang itu sudah cukup untuk melukakannya. Mungkin beliau dilihat mempunyai personaliti politik yang lebih kuat berbanding Abdullah, namun persepsi umum terhadapnya begitu buruk. Kehilangan tiga Adun Pakatan Rakyat dan seorang Adun Umno yang berhijrah sebentar menyertai KeADILan, sehingga "tumbangnya" kerajaan negeri pimpinan Dato' Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin, tidak dapat dipisahkan dengan faktor Najib. Dato' Seri Anwar Ibrahim dalam majlis ceramah yang sama dengan Ustaz Abdul Hadi menyifatkan Najib sebagai "suka melarikan suami orang" dan bertanggungjawab "mengghaibkan beberapa orang yang lain".

Ramai menjangkakan, sebaik sahaja Najib berkuasa penuh Mac ini, Malaysia bakal menyaksikan lebih banyak insiden politik yang mungkin jauh lebih tragis. Penyebaran gambar separuh bogel Elizabeth - yang dirakam secara curi semasa tidur di rumahnya sendiri - mungkin amaran awal bahawa setiap pimpinan Pakatan Rakyat bakal menjadi sasaran serangan hendap kumpulan "penembak tepat" Najib. Eli menyedari bahawa target sebenar adalah partinya sendiri, yang dipimpin Anwar, tokoh yang dilihat sudah "berkerat rotan" dengan Najib.

Justeru, tindakannya menawar diri meletakkan jawatan wajar dipuji. Beliau tidak mahu masalah peribadinya mengheret parti dan kerajaan Selangor ke dalam gelanggang musuh.

Dalam satu kenyataan kemudiannya, Eli menegaskan: "Negara kini sedang berdepan dengan krisis ekonomi yang serius. Kadar pengangguran semakin meningkat, manakala rasuah masih berleluasa. Saya berharap perbincangan umum hendaklah tertumpu kepada isu-isu penting ini, dan bukannya menganalisis kehidupan peribadi saya."

Kes Eli, seorang wanita yang belum berkahwin, jauh berbeza dengan Chua Soi Lek atau VP Vijandran walaupun masih berlaku perdebatan tentang batas-batas kehidupan privasi seseorang tokoh masyarakat. Ada pihak mahu penjelasan mengenai isu-isu moral antara seorang Muslim dengan bukan Muslim, apatah lagi gambar Eli itu diambil di dalam rumahnya. Polis masih menyiasat siapa dalang penyebaran gambarnya dan kita masih menunggu keputusan pimpinan KeADILan terhadap tawaran Eli untuk meletakkan jawatan.

Sehari dua ini kita dapat melihat sandiwara politik pihak tertentu yang tiba-tiba sahaja menjuarai isu moral dan agama selepas sibuk dengan isu derhaka kepada raja. Anwar awal-awal lagi melontarkan soalan: "Apakah benar isu akhlak dan moral utama buat mereka? Jika benar, bagaimana mungkin dilenyapkan bukti berkaitan kes pembunuhan, dipadamkan lapuran siasatan awal dakwaan kes Port Dickson, dilesapkan wang ribuan juta habuan istimewa dari pembelian peralatan senjata?"

Seorang pembaca dengan nada marah menelefon saya: "Sampai bila kita harus menjawab tuduhan musuh, bila pula Harakah nak menyerang? Bukannya kita tidak ada isu, melambak!" Saya tergamam seketika. Memang agak ramai yang mendesak Harakah lebih agresif menyerang Najib dan Umno-BN supaya Pakatan Rakyat tidak lagi berada dalam kedudukan defensif. Saya tidak dapat mengulas panjang selain meminta mereka bersabar: "Sampai masanya nanti posisi itu akan bertukar, tunggulah ...."

Dalam pada itu, kolumnis Harakah yang hanya mahu dikenali sebagai Banteng Hijau mengirim SMS kepada saya, di kala hening malam Rabu lalu: "Mungkinkah Pakatan, khususnya KeADILan, kini disusupi agen Najib?" Tanpa mengambil masa lama untuk menjawab, saya membalas: "Tanda-tandanya ada, Najib mahu malukan Anwar sebelum masa terlambat. Tapi PAS pun taklah kebal mana. SB juga banyak menyusup ke pejabat PAS."

(Bagaimanapun, saya tertarik dengan tulisan Toh Kin Woon, dalam The Edge. "Mungkin kita tidak bersetuju dengan ideologi PAS, tapi kita perlu tahu bahawa semua mereka yang menyertai PAS komited untuk memperjuangkan matlamat parti tersebut," katanya. Hal ini, tulis Toh Kin Woon, dapat menjelaskan mengapa kerajaan PAS mampu bertahan di Kelantan biarpun dengan kemenangan tipis mengatasi Barisan Nasional, yakni dengan majoriti satu kerusi dari 2004 hingga 2008. "Saya yakin terdapat usaha untuk membuatkan beberapa orang Adunnya untuk melompat parti tetapi tidak seorang pun didapati termakan umpan tersebut," sambungnya.)

Banteng Hijau kemudiannya menulis tentang penyusupan yang berjaya melemahkan Parti Komunis Malaya (PKM), melalui Setiausaha Agungnya sendiri, Loi Tek. Beliau berketurunan Vietnam yang menjadi agen British dan Jepun sekali gus, dan berjaya mengkhianati aktivis komunis dalam PKM hinggakan parti itu kehilangan pemimpin berkaliber akibat dibunuh British dan Jepun sebelum dan semasa Perang Dunia II.

Saya difahamkan "skuad penembak tepat" bagi menghancurkan keutuhan Pakatan Rakyat bukan sahaja dianggotai ahli dan pimpinan Umno, malah mendapat kerjasama sepenuhnya pegawai kanan kerajaan, khususnya di negeri-negeri yang mana BN kalah dalam pilihan raya umum lalu. Dan mereka dibayar upah lumayan.

Malah beberapa agensi kerajaan persekutuan, misalnya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, difahamkan telah menempatkan anggotanya di pejabat-pejabat kerajaan negeri yang strategik dalam usaha membabitkan pimpinan kerajaan negeri berkenaan dengan amalan rasuah dan salah guna kuasa. Satu bukti nyata SPRM terus diperalatkan Umno-BN.

Situasi sulit ini memang nampak merimaskan, namun sekiranya Pakatan dapat meloloskan diri dari perangkap Najib dan Umno-BN itu, pertarungan seterusnya belum pasti memihak siapa. Kemelut dan krisis perlembagaan di Perak misalnya tidak mudah untuk dijangka nokhtah akhirnya. Isu derhaka raja yang sengaja digembar-gemburkan media agak senang untuk "dikepak" kerana rakaman Perlembagaan dan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Negeri begitu jelas.

Satu lagi perkembangan menarik mencelah. Tindakan Speaker Dun Perak, Sivakumar yang menggantung serta-merta Menteri Besar "haram" Perak, Dr Zambry Abdul Kadir dan melarangnya daripada menghadiri sesi Dun Perak selama 18 bulan manakala enam Exco Perak yang lain digantung selama 12 bulan daripada menghadiri sesi Dun tentu mempunyai implikasi politik dan undang-undang yang luar biasa.

Ini semua makin meletakkan Dun Perak pada kedudukan yang lebih hampir dengan pembubaran, sesuatu yang ditunggu-tunggu rakyat tetapi "lambat" dikabulkan Tuanku Sultan. _

Baca Seterusnya......

Tuesday, February 17, 2009

Nizar yang dikagumi

Memang berat ujian buat Nizar Jamaluddin. Bagaimanapun Menteri Besar Perak ini - yang dititah letak jawatan oleh Sultan Perak namun enggan berbuat demikian - yakin beliau berada di jalan yang benar. Wajahnya tetap ceria dan berseri, cuba menyembunyikan rasa letih meniti hari yang padat. Matanya merah petanda tidak cukup tidur.

Beberapa ayat awal surah ad-Dhuha menjadi rukun dalam mukadimah ucapannya, termasuk semasa wawancara eksklusif kami dengannya, juga ketika berpidato ringkas di depan Kuil Kallumaii Arul Subramaniar, Gunung Cheroh, Ipoh, pagi 8 Feb lalu.

Biarpun boleh dianggap pendatang baru dalam dunia politik, dan tiba-tiba dilantik menjadi Menteri Besar Perak, sesuatu yang tidak pernah termimpi oleh pimpinan Perak negeri itu, Nizar memang cepat belajar dan mudah menguasai persekitarannya. Berdepan tuduhan menjadi boneka DAP, menjual kepentingan Melayu, diapit tujuh Exco bukan Islam, ditambah Speaker dan Timbalan Speaker juga bukan Islam, dengan tenang Nizar mengemudi bahtera Kerajaan Negeri Perak selama 11 tahun. Justeru, tuduhan bahawa beliau kini seorang penderhaka bukan isu besar baginya.

Pada hari paling kritikal, 5 Feb, Nizar mengikuti satu program Koridor Utara di Bagan Serai bersama Perdana Menteri. Dalam ucapannya, Abdullah Ahmad Badawi langsung tidak menyebut nama Nizar walhal beliau masih seorang menteri besar. Esoknya, akhbar perdana turut "menggelapkan" kehadirannya di majlis berkenaan. Difahamkan Ketua Pegawai Eksekutif Pihak Berkuasa Pelaksanaan Koridor Utara, Anuar Zaini yang sepatutnya berada bersama Abdullah sedang rancak "mengatur nasib" Nizar di Istana Kinta. Anuar dikatakan dalang yang cuba merosakkan hubungan baik Nizar dengan istana, dan menganggu pentadbiran kerajaan negeri. Nizar sendiri pernah memaklumkan hal itu kepada Raja Nazrin Shah, rakan karib Anuar.

Menurut laporan akhbar, Nizar secara tergesa-gesa meninggalkan majlis di Bagan Serai itu untuk menghadap Sultan. Jam 12.45 tengah hari, Nizar dilihat memasuki Istana Kinta dan keluar kira-kira 20 minit kemudian dengan mengangkat tangan menunjukkan isyarat bagus sambil berkata 'insya-Allah' kepada sekumpulan wartawan. Ramai menjangkakan baginda telah memperkenan permohonan Nizar untuk membubarkan Dun.

Rupanya tidak, isyarat bagus bagi Nizar adalah tanda beliau berpuas hati dapat menjelaskan semua yang terbuku di dadanya kepada Sultan. Nizar memberitahu kami, Sultan hanya diam tunduk mendengar hujahnya.

Selama ini, sejarah pendek negara kita menyaksikan bahawa tiada tokoh politik yang "selamat" jika bertembung dengan pihak istana. Konflik dengan istana rasanya tidak pernah dimenangi oleh orang politik. Justeru, apakah kita boleh bayangkan bagaimana episod ini bakal berakhir? Ternyata Nizar sendiri sukar meramalkannya, namun membayangkan ia dapat membawa kesan positif akhirnya buat rakyat dan negara. Beliau mohon kami mengulas krisis di Perak itu dari sudut yang jarang terfikir oleh orang lain. Saya sendiri agak termangu mendengarnya.

Memang Nizar di pihak yang benar. Sultan tiada kuasa untuk menitahkannya meletakkan jawatan. Di bawah sistem Raja Berperlembagaan, Sultan juga harus tunduk dengan undang-undang dan peraturan. Baginda tidak boleh masuk campur sewenang-wenangnya dalam pemerintahan negeri. Dalam situasi genting di Perak apabila BN dan Pakatan Rakyat mempunyai jumlah kerusi yang sama, dan tiga kerusi penentu wakil Bebas sedang dirujuk ke mahkamah, baginda sewajarnya memenuhi permohonan untuk membubarkan Dun.

Ia langkah paling adil untuk semua pihak dan tidak dilihat memihak kepada mana-mana parti. Jika dirasakan Nizar sudah tidak mendapat kepercayaan majoriti Adun, baginda boleh menolak permohonan Menteri Besar itu dan membiarkan sahaja sidang Dun memutuskan undi tidak percaya kepada Nizar. Langkah baginda melantik menteri besar baru telah mengeruhkan lagi suasana dan langsung tidak membantu untuk memulihkan keadaan.

Memerhatikan dari dekat semasa beliau melawat tapak perayaan Thaipusam di Gunung Cheroh, saya yakin Nizar berjaya menawan hati rakyat Perak dari pelbagai kaum dan agama itu. Wajah orang ramai yang bersalaman dengannya, termasuk anak-anak kecil yang belum bersekolah, begitu ceria dan nampak senang sekali. Mereka bersorak gembira memanggil namanya sambil melambai-lambaikan tangan.

Malah ketika Anwar Ibrahim mengumumkan pada majlis ceramah perdana di kediaman rasmi menteri besar, saya dapat mengesan reaksi pantas hadirin dari masyarakat Tionghua. Semasa Anwar menegaskan bahawa jika berlaku pilihan raya negeri dan Pakatan menang, tiada calon yang akan dipilih menjadi menteri besar melainkan Nizar, beberapa anak muda Cina bertepuk sepuas hati. Mereka betul-betul gembira tidak terkata!

Baca Seterusnya......

Jangan biar payung dirobekkan

Sejak sekian lama institusi Raja-Raja Melayu menjadi faktor dominan yang dapat menstabilkan politik Malaysia. Terserlah kebijaksanaan para penggubal Perlembagaan kita apabila menyerahkan beberapa kuasa penting dan strategik kepada Raja-Raja Melayu dan Yang di-Pertuan Agong, antaranya adalah pembubaran Dewan Undangan Negeri atau Parlimen dan juga perlantikan Menteri Besar atau Perdana Menteri.

Menteri Besar atau Perdana Menteri boleh mengusulkan pembubaran Dun atau Parlimen bagi diadakan pilihan raya, tetapi akhirnya ia terpulang kepada kebijaksanaan Raja-Raja Melayu untuk merumuskan keputusan. Baginda adalah payung buat seluruh rakyat jelata berteduh di bawah naungan keadilan, tanpa mengira kaum dan agama, tanpa mengenal anutan dan kecenderungan politik. Maka, yang menjadi perkiraan baginda bukannya kepentingan mana-mana parti politik yang bersaing dan bertanding dalam pilihan raya, tetapi kepentingan semua pihak agar tiada golongan yang berasa terkilan dan teraniaya.

Raja-Raja Melayu dapat bertindak sebagai pendamai yang bijak mencari jalan keluar yang benar-benar adil apabila timbul isu-isu politik yang kritikal, sepertimana yang terserlah di Perak sekarang. Sementalahan pula Sultan Azlan Shah merupakan bekas Ketua Hakim Negara yang begitu dihormati dan tidak pernah terjebak dengan hal-hal kontroversi yang banyak menimpa ketua-ketua hakim lain. Putera baginda, Raja Nazrin Shah juga dikenali sebagai anak raja yang tinggi daya intelektualnya dan cukup prihatin dengan hubungan antara istana dan rakyat. Baginda berdua agak kerap mengingatkan bahawa institusi raja akan "dimuziumkan" jika mengabaikan kehendak dan kepentingan rakyat, apatah lagi sekiranya terbabit dengan kesalahan yang boleh mengundang kemarahan orang ramai.

Berdasarkan senario di Perak, selepas tiga orang Adun Pakatan Rakyat, masing-masing dua keluar daripada KeADILan dan seorang DAP, maka jumlah Adun Pakatan dan BN sama ramai, iaitu 28 orang. Kedudukan tiga Adun berkenaan yang mengisytiharkan diri sebagai Bebas juga menimbulkan tanda tanya ekoran surat perletakan jawatan sebagai Adun yang diserahkan kepada Speaker Dun Perak. Biarpun Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menolak surat berkenaan, namun Speaker membawanya ke Mahkamah Tinggi Ipoh, menuntut tiga kerusi itu dianggap kosong.

Maka apabila Menteri Besar, Dato' Seri Ir Mohammad Nizar Jamaluddin menghadap Sultan Perak mohon agar Dun dibubarkan, baginda berpeluang menjalankan keadilan untuk semua pihak yang terbabit dalam konflik ini. Pilihannya cukup mudah, iaitu menerima atau menolak cadangan Nizar. Sekiranya ditolak sekali pun, Nizar masih sah sebagai Menteri Besar, manakala Umno Perak di bawah kepimpinan baru Dato' Seri Najib Razak perlu bersabar menunggu sidang Dun terdekat, yang ditentukan pada April depan, bagi membentangkan usul tidak percaya kepada Menteri Besar.

Dikatakan Nizar tidak lagi mendapat kepercayaan majoriti Adun, soalnya bagaimana kesimpulan mudah itu dibuat? Ia sepatutnya hanya dirujuk kepada sidang Dun untuk menentukan apakah sememangnya beliau sudah tidak mendapat kepercayaan majoriti. Ini berbeza dengan keadaan apabila belum ada kerajaan yang dibentuk atau menteri besar yang dilantik, seperti senario selepas berlangsungnya pilihan raya umum. Agak janggal apabila Sultan memanggil tiga Adun Bebas berkenaan bagi memeriksa kecondongan politik mereka. Saya tidak pasti apakah Sultan sudah mengambil alih fungsi penting sidang Dun bagi mengusulkan undi tidak percaya kepada seseorang Menteri Besar?

Apa pun, ramai berpendapat, berdasarkan kemelut semasa, Sultan sepatutnya memilih untuk bersetuju dengan cadangan pembubaran Dun bagi menyerahkan semula kepada rakyat untuk membuat pilihan. Yang mesti diutamakan ialah rakyat baginda sendiri, bukan kepentingan BN yang berpusat di Kuala Lumpur, yang tidak sabar-sabar lagi untuk merampas teraju kuasa di Ipoh. Malang sekali apabila keputusan baginda seperti mengeruhkan lagi suasana. Jalan keluar yang begitu nuetral, yang adil untuk semua pihak yang "bertelingkah" seakan terabai.

Ada pihak menimbulkan soal hak prerogatif Sultan, namun dengan rendah hati diingatkan bahawa segalanya tidak boleh dilaksanakan sesuka hati, ia tertakluk dengan peraturan dan prinsip keadilan itu sendiri. Cuba renungkan, dalam keadaan sekarang, apa sebenarnya kehendak BN dan apa pula kehendak rakyat? Dan mengapa pula, selain takut berdepan pilihan raya negeri, untuk menanti sidang Dun pun BN tidak sanggup? Apakah BN memang tidak percayakan Adun-Adunnya sendiri jika pengundian dilakukan nanti?

Melihatkan demonstrasi di Masjid Ubudiyyah, Kuala Kangsar, bersebelahan istana, 6 Februari lalu, terbukti ramai rakyat terkilan dengan keputusan Sultan sehingga sanggup mereka berbaring menghalang kenderaan raja. Hak mereka seperti direntap dan dibuang ke longkang. Justeru, amat malang apabila begitu ramai pengunjung buku pelawat laman web berkaitan Istana Perak meluahkan rasa marah, malah merakamkan kecaman yang tidak sepatutnya ditujukan kepada baginda.

Soalnya, tidak timbul pihak tertentu yang menghina institusi raja atau menderhaka kepada sultan, yang sememangnya diakui mempunyai banyak peranan positif tetapi apakah dengan beberapa keputusan yang dibuat, maka raja-raja itu dilihat menghina diri mereka sendiri. _

Baca Seterusnya......

Realiti politik masa kini dan kejutan politik Najib di Perak

Secara peribadi, lazimnya saya sukar untuk menerima dengan mudah dakwaan bahawa Umno-BN sudah hilang pengaruh dan bersiap sedia bagi dikuburkan hanya kerana sesuatu peristiwa, misalnya kalah dalam pilihan raya kecil. Saya lebih suka meramalkan kedudukan terburuk yang bakal dihadapi pembangkang supaya dapat diikhtiarkan jalan keluar sebelum terlambat. Lagi pun, kejutan selepas menang lebih indah dan nikmat berbanding terkejut kerana kalah!

Semasa pilihan raya umum 1999, ketika tuntutan reformasi hebat dilaungkan, ramai kawan-kawan menjangkakan BN akan gulung tikar. Saya sekadar menyimpan impian untuk melihat kerajaan Barisan Alternatif ditubuhkan sambil berasa resah dan bimbang takut-takut BA, seperti parti pembangkang sebelum itu, kalah dengan teruk. Meskipun akhirnya PAS dapat menguasai Terengganu, dan mengekalkan Kelantan, selain menambah kerusi 20 kerusi Parlimen menjadi 27, pengundi bukan Melayu telah menjadi penyelamat kepada BN.

Umno disifatkan bagai lembu nazak disembelih. Saya cuma mengingatkan, lembu ketika disembelih, jika tidak diikat baik-baik, akan menerajang sekuat hati dan boleh terlepas. Itulah yang berlaku sepanjang 1999-2004. Sementara pembangkang dibelasah habis-habisan, senarai daftar pengundi dimanipulasi, persempadanan semula ala gerrymandering dilaksanakan dan kepimpinan tertinggi Umno juga bertukar tangan. Dan keputusan pilihan raya 2004 cukup mengejutkan. Lebih 90 peratus kerusi Parlimen dirangkul BN. PAS hampir terlepas Kelantan, cuma menang dengan majoriti satu kerusi, dengan kelebihan dua undi!

Iklim sejuk politik

Sebenarnya saya sejak awal, dengan mengambil kira suhu politik yang suam-suam kuku, kalaupun tidak sejuk, walaupun selepas Parlimen dibubarkan, dan ini menandakan pembangkang akan menghadapi pukulan teruk. Ramai juga kawan-kawan yang tidak bersetuju dengan telahan saya itu, yang ada disiarkan dalam Harakah, malah mereka menjangkakan momentum 1999 masih bertenaga sehingga 2004.

Seorang sarjana sains politik, kalau tidak silap, lima hari sebelum pilihan raya, mahu saya memaklumkan kepada pimpinan PAS Terengganu bahawa negeri itu dalam bahaya. "PAS masih memerintah, gunakanlah apa yang mampu untuk pertahankan kerajaan negeri," katanya. Apabila saya bertanya, apa ramalannya terhadap keputusan pilihan raya nanti. Pantas beliau menjawab, sama sahaja dengan keputusan 1999, tetapi cuma terbalik, iaitu kalau dulu BN dapat 4 kerusi Dun dan hilang semua kerusi Parlimen, kali ini PAS pula akan mengalami nasib sama. Menakjubkan sekali kerana ia begitu tepat.

Sebelum itu, pengalaman pedih menyaksikan PAS hanya mampu menang satu kerusi Parlimen dalam pilihan raya umum 1986 membuatkan saya terlalu berhati-hati untuk memberi harapan besar kepada pembangkang. Itulah pengalaman pertama PAS di bawah kepimpinan ulama menyertai pilihan raya. Percubaan untuk merampas kembali Kelantan, yang terlepas sejak 1978, juga gagal. Serangan media perdana terhadap PAS yang membina persefahaman dengan beberapa parti kecil dan CCC cukup dahsyat, sehingga ia mencetuskan idea bagi PAS menerbitkan akhbarnya sendiri.

Gelombang kemarahan ahli-ahli Umno sendiri kepada Dr Mahathir Mohamad dalam pemilihan parti itu pada 24 April 1987, yang mencetuskan pembentukan Team A dan Team B, seterusnya melahirkan Parti Semangat 46 juga tidak mampu menobatkan Tengku Razaleigh Hamzah sebagai Perdana Menteri dalam pilihan raya 1990. Peristiwa sigah Kadazan yang ditohmah berlambangkan salib, yang dipakai Ku Li ketika berkempen di Kota Kinabalu, mengubah senario yang pada awalnya menyebelahi Angkatan Perpaduan Ummah. Di luar Kelantan, Angkatan kalah teruk, malah prestasinya di Kedah lebih rendah berbanding kedudukan dalam pilihan raya sebelumnya, pada 1990.

Kebimbangan bertukar

Bagaimanapun, realiti Mac 2008, iaitu pilihan raya umum ke-12, dan diikuti dua pilihan raya kecil di Permatang Pauh dan Kuala Terengganu mengubah kebimbangan saya selama ini. Malaysia memang betul-betul berada di ambang babak perubahan yang besar. Era lama yang dibentuk lebih 50 tahun selepas merdeka bakal berakhir. Rakyat Malaysia, dari pelbagai kaum dan lapisan umur, cukup dahagakan pembaharuan. Umno bagaikan dimamah sejarah.

Kenyataan Pengerusi Lembaga Disiplin Umno Tengku Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail agar Umno menyusun semula struktur organisasinya dengan memansuhkan sayap-sayap parti, iaitu Pemuda, Wanita, Putera dan Puteri, jika ia benar-benar serius hendak menghapuskan gejala politik wang, bukan sesuatu yang mengejutkan. Ia selari dengan persepsi umum bahawa zaman Umno sebagai pemerintah hampir tamat. Ahli-ahli parti itu harus bersedia untuk menjadi pembangkang.

Tengku Ahmad Rithauddeen tentu mempunyai banyak maklumat ekoran aduan politik wang yang dikumpulnya. Beliau mengakui sudah berfikir panjang sebelum membuat cadangan agar sayap-sayap Umno itu dibubarkan. Pada 6 November 2008, dalam satu kenyataan kepada Utusan Malaysia, beliau "meminta pucuk pimpinan Umno segera menyelamatkan parti itu daripada kehancuran berikutan berleluasanya politik wang pada pemilihan yang disifatkan paling serius dengan lebih 900 aduan diterima setakat ini". Tambahnya, "masalah utama dalam membanteras politik wang dalam Umno ialah gejala buruk tersebut diterima sebahagian besar ahli parti itu dan sudah menjadi satu bentuk budaya".

Beliau juga pasti mempunyai bukti yang cukup apabila menegaskan: "Saya dok fikir perlukah ada Puteri dan Putera kerana lagi ada Puteri dan Putera banyak lagi duit dok main." Ahli-ahli Umno pada usia muda sudah dilazimkan dengan amalan rasuah membeli undi dan ini sudah cukup untuk menggambarkan masa depan parti itu yang gelap-gelita. Mereka sudah pandai menagih upah sebelum melakukan kerja-kerja parti.

Masakan tidak, anak-anak muda ini melihat sendiri "abang-abang, kakak-kakak, ibu-ibu dan bapa-bapa" mereka mudah mengumpulkan dana melalui kedudukan strategik dalam Umno dan hubungan intim dengan pimpinan atasan.

PAS, bersedialah untuk memerintah

Dalam pada itu, seorang profesor yang melakukan kajian dalam pilihan raya kecil Kuala Terengganu memberitahu saya: "Lutfi, tolong beritahu pimpinan PAS, bersedialah untuk menjadi parti pemerintah bersama Pakatan Rakyat, carilah pasukan terbaik PAS untuk ditawarkan kepada rakyat dalam pilihan raya akan datang."

Saya turut tertarik dengan analisis sekumpulan pengkaji dari Fakulti Sastera dan Sains Sosial Universiti Malaya, yang turut dianggotai Prof Dr Mohd Redzuan Othman, tentang pilihan raya kecil Permatang Pauh. Dalam buku setebal 155 muka, mereka merumuskan jika kecenderungan pengundian di Permatang Pauh berterusan, tidak mustahil dalam pilihan raya umum ke-13, kawasan pilihan raya yang dimenangi oleh BN dengan majoriti kecil (1,000 - 3,000 undi) akan jatuh kepada tangan pembangkang.

Jika PAS, KeADILan dan DAP mula bertindak sebagai "kerajaan menanti" dan bersedia dari segenap aspek untuk menjadi alternatif terbaik, seterusnya bijaksana menghadapi cabaran baru dalam gabungan lebih mantap, maka kebimbangan lama saya juga mudah terhakis.

Bagaimanapun, kerisauan saya timbul kembali apabila membaca kenyataan Pengerusi Perhubungan KeADILan Negeri Perak, Osman Abdul Rahman pada 31 Januari bahawa dua Adun KeADILan yang juga anggota Exco Kerajaan Negeri Perak hilang dan tidak dapat dikesan sejak empat hari lalu.

Kejutan politik di Perak

Malaysiakini juga melaporkan, desas-desus mula bertiup kencang bahawa kedua-dua Exco berkenaan, Jamaluddin Mat Radzi dan Osman Jailu berada di Pekan, Pahang dalam usaha berunding dengan Timbalan Perdana Menteri Dato' Seri Mohd Najib Razak di kediamannya. KeADILan Perak juga mendakwa Najib sedang berunding dengan mereka agar menyertai BN, termasuk untuk menggugurkan kes rasuah terhadap mereka yang ditahan Ogos tahun lalu.

Saya cuba mengambil sikap tunggu dan lihat. Tidak semudah itu suasana politik bertukar. Dan tidak semudah itu juga kerajaan Perak bertukar tangan memandangkan mood rakyat untuk melihat perubahan dilaksanakan cukup kuat. Apa pun dalam politik segalanya serba mungkin.

Sepantas kilat teringat saya usikan seorang kawan lima bulan lalu ketika semua sibuk berbicara soal ura-ura peralihan kuasa 16 September. Katanya, "Anwar kena cepat usahakan agar ahli-ahli Parlimen BN menyeberang ke Pakatan Rakyat untuk tubuh kerajaan baru. Nanti, bila Najib jadi PM, dia akan bertindak agresif berusaha membeli wakil-wakil rakyat Pakatan pula."

Sememangnya Najib dalam keadaan tertekan sekarang, khususnya selepas BN yang diketuainya kalah berganda di Permatang Pauh dan Kuala Terengganu. Beban sejarah politiknya juga cukup berat untuk diseret ke Seri Perdana. Isterinya juga mempunyai beban tersendiri. Najib perlukan suatu keajaiban agar peralihan kuasa daripada Abdullah Ahmad Badawi kepadanya dua bulan lagi nampak betul-betul berseri dan dapat memikat imiginasi dan keyakinan rakyat.

Usah remehkan keupayaan Najib dalam mencaturkan politik. Bukankah mentornya, Dr Mahathir Mohamad, yang mengkagumi Niccolo Machiavelli, terkenal dengan kelicikan berdepan situasi sulit, dengan menggunakan apa juga kaedah yang membelakangi etika dan moral?_

Baca Seterusnya......

Umno jadi pembangkang, Pakatan perlu sedia jadi pemerintah.

Semua pihak mengakui bahawa Umno kini hadapi saat-saat paling sukar dan paling getir. Bukan ia tidak pernah lalui zaman-zaman gerhana sebelum ini tetapi suasana mendung sekarang jauh berbeda.

Ragam rakyat, khususnya pengundi, juga berlainan. Minda mereka lebih kompleks. Kesedaran berpolitik juga bertambah matang. Mereka semakin terbuka dengan pendedahan luar. Manakala perubahan yang digembar-gemburkan pimpinan Umno hanya retorik.
Prestasi hambar

Pemimpin, aktivis dan penyokong Umno riuh-rendah mengulas prestasi hambar parti itu dalam pilihan raya umum ke-12, Mac 2008. Pencapaian rakan-rakannya dalam BN, terutama MCA dan MIC, lagilah teruk.

Selain kritikan pedas Dr Mahathir Mohamad, ramai juga pimpinan Umno sendiri melakukan muhasabah dan kritikan terbuka. Presidennya, Abdullah Ahmad Badawi dianggap penyebab utama kegagalan Umno. Desakan agar beliau berhenti tidak mudah diredakan.

Seperti lazimnya, timbalan beliau, Najib Razak dalam diam mengambil peluang. Abdullah yang kesempitan dibiarken kelemasan. Akhirnya pelan peralihan kuasa yang sepatutnya berlangsung 2010 terpaksa dipercepatkan ke bulan Mac akan datang.
Lima bulan selepas pilihan raya umum lalu, Dr Wan Azizah Wan Ismail, Presiden KeADILan mengosongkan kerusi Permatang Pauh. Dalam pilihan raya kecil itu, Anwar Ibrahim memang dijangka menang mudah tetapi pemimpin karismatik berkenaan berjaya meningkatkan majoriti isterinya meskipun serangan peribadi terhadap beliau dipertingkatkan.

Najib terduduk

Sebagai penerajui kempen BN yang berkampung di kubu Anwar, Najib terduduk. Belum pun duka diubati, keputusan pilihan rayaa kecil Kuala Terengganu 17 Januari lalu menambah bisa dan pedih Najib. Kerusi Parlimen Umno di negeri yang dikuasai BN ditawan PAS.

Soalnya, apakah Umno yang gering kini mampu sembuh selepas musim beredar? Mungkinkah kes yang menimpa Wan Ahmad Farid Wan Salleh merupakan suatu pengecualian atau jika calon lain dipilih BN, maka Pakatan Rakyat mungkin dapat dikecewakan? Benarkah seperti kata A Kadir Jasin, "Umno masih jauh daripada fasa nazak"? Rasionalkah telahan Mahathir bahawa "semua isyarat menunjuk bahawa Umno akan ditewas dan hancur dalam pilihan raya umum ke-13"?

Sebagai ahli PAS dan petugas Harakah yang turun mengikuti kempen pilihan raya Kuala Terengganu tempoh hari, turut merasai debar menanti keputusan diumumkan, pastinya saya mengharapkan andaian Mahathir itu menjadi realiti walaupun banyak idea dan pendirian bekas Perdana Menteri itu sukar saya terima.

Umno hampir pasti jadi pembangkang

Saya juga mengharapkan pendapat Kadir Jasin itu tersasar; Umno memang gelisah menghadapi nazak dan saatnya menjadi parti pembangkang di seluruh negara hampir tiba. Naluri kewartawanan saya juga merasai detik PAS dan sekutunya dalam Pakatan Rakyat mengambil alih kuasa makin dekat.

Bagaimanapun, ia tidak semudah itu. Memang Umno yang sakit belum tentu disembuhkan segera. Begitu juga, PAS dan Pakatan Rakyat yang menang belum pasti secara automatik dapat menggantikan Umno-BN dalam pilihan raya akan datang. Harapan dan impian satu hal yang berbeda dengan cabaran untuk mencapai cita-cita kudus itu.

Hanya kerana parti pemerintah yang seusia dengan Umno sudah menyembah bumi, seperti berlaku di negara-negara lain, namun tidak bermakna PAS bersama Pakatan Rakyat dapat mengambil alih posisi itu dengan mudah.

Umno sendiri mungkin sudah menyediakan resepi secukupnya untuk parti berkenaan digulung sejarah. ia semakin dilihat tidak relevan dan ketinggalan zaman, satu tuduhan yang dahulunya dilemparkan kepada parti-parti pembangkang.
Soalnya, di mana kedudukan PAS dan Pakatan Rakyat hari ini? Bagi saya, seperti ungkapan Musa Hitam, Umno kini menghidap penyakit tua, namun tidak bermakna orang tua mati lebih awal daripada golongan remaja misalnya.

Kemampuan menyesuaikan diri

Keupayaan PAS-Pakatan membentuk sejarah menerajui pemerintahan negara lebih ditentukan oleh parti berkenaan untuk menyesuaikan dirinya dengan tuntutan semasa dan perubahan zaman, lebih daripada mengharapkan Umno perlahan-lahan mati dengan sendirinya.

Sejauh mana selama hampir setahun ini PAS-Pakatan dapat membuktikan komitmen membela kepentingan rakyat, memenuhi segala janji dalam manifesto pilihan raya lalu, menyuntik keyakinan bahawa ia mampu melaksanakan dasar dan rancangan kerajaan yang lebih baik, juga tidak mengulangi kesilapan yang dilakukan wakil-wakil rakyat Umno-BN?

Apakah pimpinan PAS tetap mesra rakyat, turun mendekati dan menyelesaikan masalah rakyat, tidak meninggi diri walaupun sudah menerajui negeri, tetap hidup sederhana meskipun boleh bermewah-mewah, mengelak dari dilihat sombong dan angkuh dengan kuasa?
Bukti di saluran mengundi

Anak muda dan golongan belia, seperti dibuktikan melalui saluran mengundi tertentu di Kuala Terengganu, sememangnya menolak BN. Kecenderungan ini berakar dan berlanjutan daripada trend mengundi, Mac 2008.

Sifat orang muda yang terbuka dengan maklumat, kritis terhadap persekitaran, ghairah dengan perubahan, pantang diperbodohkan, bersedia untuk menyanggah, membuka jalan untuk Pakatan bertapak lebih kukuh.

Jumlah pengundi muda ini semakin ramai. Dianggarkan menjelang pilihan raya ke-13, tiga tahun akan datang, dua juta pengundi baru bakal menjadi pemilih berdaftar.
Kesedaran berpolitik yang lebih matang akan mendorong empat juta lagi rakyat yang selama ini tidak mendaftar untuk berbuat demikian. Sudah tentu Umno bertambah gerun menghadapi ketidak-tentuan ini.

Walaupun Abdullah berundur dan Najib melakukan re-branding terhadap Umno, saya yakin imiginasi pengundi muda tidak mudah untuk bersama bakal Presiden Umno itu. Malah, imej buruk dan membusuk Umno tidak dapat dipulihkan Najib hanya dengan usaha-usaha kosmetik, apatah lagi bagasi sejarahnya cukup berat untuk diheret.
Umno sukar dipulih

Melalui media, kelihatan ada tekanan supaya Umno segera berubah sebelum ia ditolak pengundi. Pandangan kritis memulihkan Umno disiarkan walaupun ia umpama ubat yang pahit yang sukar ditelan. Ahli-ahli diperingatkan bahawa tanpa kuasa Umno tiada sebarang makna.Pimpinan Umno tentu sedar tentang derita penyeksaan apabila kuasa terlucut dan payahnya merangkul kembali.

Pilihan buat rakyat semakin jelas. Dulu BN sukar digugat kerana rakyat tidak nampak siapa alternatifnya. Lorong penyediaan sistem dua parti semakin luas dan hampir menjadi realiti.

Signal penubuhan Majlis MB-KM

Parti-parti bukan BN menunggu masa untuk digabungkan secara legal dalam Pakatan Rakyat. Halangan mendapatkan tujuh ahli dalam gabungan itu rasanya mudah dileraikan sekarang. Kesediaan parti-parti dalam Pakatan untuk berbincang tentang perbezaan dan bersetuju dengan persamaan kian terserlah. Penubuhan majlis Menteri Besar dan Ketua Menteri lima negeri Pakatan Rakyat adalah signal awal yang "cukup menjanjikan".
Saya memang berdoa agar impian ini mudah direalisasikan. Mudah-mudahan. _

Baca Seterusnya......