Wednesday, November 30, 2011

Kecaman Mahathir dan nurani Saifuddin

Oleh AHMAD LUTFI OTHMAN

"Dulu saya selalu hantar Dr M keluar negara dan cium tangan tetapi selepas tengok ..."

Wawancara Mhttp://www.straitstimes.com/STI/STIMEDIA/image/20110215/mahathir-15.jpgingguan Malaysia, Ahad lalu dengan Dr Mahathir Mohamad, mengenai persiapan Umno menjelang PRU13, sempena perhimpunan agung parti itu, bermula 29 Nov ini, dikatakan mencetuskan rasa tidak puas hati ramai pemimpin dan aktivisnya. Kumpulan akhbar Utusan Melayu nampaknya masih menjadikan bekas Perdana Menteri itu sebagai sumber berita utama berbanding akhbar arus perdana yang lain.

Bercakap kelemahan Umno, seperti lazimnya, Mahathir mengecam dan meletakkan sepenuh kesalahan kepada pengganti beliau, Abdullah Ahmad Badawi: "Umno sudah menjadi rosak teruk apabila Abdullah mengambil alih. Ini kerana beliau mengutamakan keluarganya dan macam-macam lagi pertuduhan rasuah. Lepas itu orang tahu tentang penglibatan menantunya."

Bagaimanapun, Mahathir yang dilihat lebih percaya kepada Muhyiddin Yassin, turut menyindir Perdana Menteri yang juga Presiden Umno, Najib Razak: "Umno memerlukan banyak masa supaya ia boleh diperkuatkan. Tapi beliau pun sibuk dan tidak mempunyai masa yang cukup. Pemimpin-pemimpin Umno yang lain pula belum ada kredibiliti dan masih baru." (Khabarnya Mahathir tidak senang dengan kegemaran Najib yang kerap melancong keluar negara).


Mahathir terus memperlekeh kemampuan pemimpin Umno, termasuk para menteri dan ketua bahagian, yang disifatkannya gagal menjawab serangan pembangkang khususnya mengenai rasuah dan kronisme. "Di kalangan pemimpin Umno tidak banyak yang berkaliber, tambah lagi mereka dikaitkan dengan rasuah seperti (semasa) bertanding untuk Ahli Majlis Tertinggi," bidasnya.

Ditanya apakah orang Melayu sudah kritikal terhadap Umno, beliau menjawab: "Ini adalah soal impression bahawa Umno dipimpin orang yang korup dan orang yang ada kelayakan tidak dibenarkan masuk dan pegang jawatan. Ini adalah benar, malah kita hendak cari pemimpin dalam Umno sekarang pun susah. Di Selangor begitu ramai orang Melayu tapi hendak cari pemimpin cukup susah ..."

Segera saya teringat buku Reformasi Pembiayaan Politik di Malaysia, terbitan tahun 2010, yang dihasilkan sekumpulan pengkaji Transparency International. Mahathir merupakan salah seorang yang diwawancara. Beliau dipetik sebagai berkata: "Hakikatnya setiap orang yang dilantik ke jawatan Majlis Tertinggi Umno dalam tahun 2009 memang kerana mereka menggunakan wang. Jadi bolehlah anda mengatakan bahawa jawatankuasa pusat Umno sebenarnya terdiri daripada orang yang bersikap rasuah."

Dalam pada itu, seorang teman mengirim emel kepada saya, mengutip respons Ketua Pembangkang Dun Kelantan, Md Alwi Che Ahmad dalam Facebook. Saya tertarik dengan ungkapan Alwi, di antaranya: "Hari ini Tun M kata macam-macam, Melayu gaduh sama sendiri, pemimpin Umno tiada pelapis ... saya nak tanya Tun M, bukankah di zamannya Umno dan PAS mula gaduh? Dia benci PAS sebab Yusof Rawa pernah kalahkan beliau. Lepas itu dia pecat Musa Hitam, kemudian guna Pak Ghafar, lepas itu suruh Anwar kalahkan Ghafar. Sebelumnya dia benci Tengku Razaleigh, kemudian pecat Anwar ...

Dalam FB, Alwi kelihatan berdebat dengan seorang penyokong Mahathir. Beliau turut merakamkan: "Dulu saya selalu hantar Tun M keluar negara. Cium tangan hormat pemimpin dan orang tua. Tetapi suatu hari di bilik bunga raya, saya tengok Pek Khing letak tangan atas bahu Tun M, Vincent Tan pula salam biasa, saya jadi kaget. Lepas itu saya refused menghantarnya tetapi hati saya memberontak. Aku hormatkan dan muliakan pemimpinku, (tetapi) bangsa lain ....

"Saya cuma minta dia berlaku adil dalam kritikannya .... anak-anaknya tiada yang tidak kaya raya, kapalterbang sendiri pun ada, dia hentam Cina, tapi di sekelilingnya semua Cina berjaya, saya hanya mahu dia berlaku adil!"

Apa pun, saya lebih terkesan dengan gesaan Mahathir agar Umno memberikan tumpuan untuk menarik pengundi Melayu.

Bekas Presiden Umno ini tidak pula menunjukkan kebimbangannya dengan trend pengundi bukan Melayu, khususnya komuniti Cina, yang dijangka terus menolak BN dalam PRU13 nanti.

Mahathir seperti mahu menyampaikan mesej bahawa jika berlaku swing undi di kalangan orang Melayu -- walaupun sedikit -- peluang BN untuk mengekalkan penguasaan di Putrajaya terjejas dengan teruk.

Dari sisi lain, bukankah selama ini banyak pihak risau tentang keupayaan PAS untuk mendekati dan meraih sokonganmasyarakat Melayu luar bandar, khususnya di kampung-kampung tradisi dan peneroka Felda? Maknanya, yang perlu khuatir dan berusaha berlipat ganda untuk memenangi minda dan hati orang Melayu adalah PAS, bukannya Umno, 'kan?

II.

Dua hari sebelum berlangsungnya majlis diskusi e-buku, Kalau Saya Mahasiswa, di Universiti Islam Antarabangsa, Gombak, saya menerima SMS Saifuddin Abdullah, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi yang mempelawa untuk turut memeriahkan program berkenaan.

Saya memanjangkan jemputan itu kepada rakan-rakan lain. Bukunya itu telah saya hadam, namun saya percaya sudut pandangannya tentang dunia kampus tetap segar dan mencabar, apatah lagi UIAM merupakan gelanggang paling sesuai membicarakan isu-isu yang membelenggu kebebasan akademik, menjerut suara mahasiswa dan memperbudak golongan cendekiawan.

Keuzuran menghalang saya, diganggu pula dengan deadline Harakah. Final bola sepak Sukan SEA di antara Harimau Muda dengan pasukan Indonesia di malam sama memang mengujakan tetapi saya hanya beminat untuk mengetahui keputusannya.

Jantung saya masih tidak selesa untuk menanggung debaran yang memenatkan!

Tanpa mengetahui perkembangan diskusi itu, esoknya, pagi Selasa, saya bertanyakan Saifudin melalui SMS, dengan hasrat untuk turut mengulasnya dalam kolum ini. Tanpa menjelaskan, beliau hanya minta alamat emel saya.

Rupanya saya ketinggalan keretapi. Pada saat-saat akhir, UIAM membatalkan program itu. Saya turut merayau ke akaun Facebook Saifuddin. Beliau menyifatkannya, "ini tribulasi dan asam garam perjuangan". Kepada Malaysiakini, beliau berkata, "inilah kali pertama saya dijemput tapi program dibatalkan."

Waduh, alahai ... dan aneh sekali, di waktu Mahkamah Rayuan cuba memberikan ruang untuk warga kampus melaksanakan hak yang dijamin Perlembagaan, Rektor UIAM -- tentunya selepas mendapat arahan menteri, yakni boss Saifuddin sendiri -- yang mempunyai latar belakang undang-undang yang hebat bertindak senekad itu atas alasan "isu Auku sedang hangat diperkatakan".

Belum pun berlalu episod hitam menimpa Prof Aziz Bari, UIAM seperti ghairah menagih kontroversi baru. Kali ini bukan membabitkan mana-mana tokoh pembangkang, kerana yang dihalangnya adalah seorang timbalan menteri dan Ahli Majlis Tertinggi Umno.

Saya pernah mengusik Saifuddin; nampaknya beliau seperti keseorangan, atau mungkin hanya didokong Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin dan Naib Presiden MCA, Senator Gan Ping Sieu, yang juga Timbalan Menteri Belia dan Sukan. Ketiga-tiga mereka popular dengan aktiviti bola keranjang, YB'sCanJump. Jawab Saifuddin, "ada ramai lagi tetapi tidak berani bersuara."

Mengapa Saifuddin digeruni? Meskipun tegas mempertahankan prinsip dan berani menongkah hujah lapuk yang dikemukakan rakan-rakannya dalam BN, termasuk menyanggah daleh kolot pegawai kanan universiti, tutur katanya tetap teratur dan sopan. Dalam satu program TV, Saifuddin membidas tajam pendirian bebal bekas Naib Canselor UiTM, Ibrahim Ali Shah.

Dalam e-bukunya, Saifuddin menegaskan, Auku jelas mengongkong dan mengawal gerakan mahasiswa sehingga menjadikan mereka lesu.

Beliau juga menolak hujah yang mendakwa Auku tidak menyekat gerakan pelajar hanya kerana banyaknya jumlah program yang dijalankan di kampus. Beliau mengkategorikan tiga jenis program mahasiswa, iaitu aktiviti, bakti dan advokasi.

Baginya, program yang sekadar aktiviti kurang berkesan, manakala bakti dianjurkan dalam satu siri atau pakej yang punya matlamat tertentu. Sedangkan advokasi ialah prsoes pembuatan atau mempengaruhi pembuatan keputusan, yang dilakukan menerusi memorandum, perundingan, melobi dan sebagainya.

"Ada aktiviti yang sekadar aktiviti. Ada aktiviti yang bersifat bakti. Ada aktiviti yang bersifat bakti dan advokasi. Manakala ada aktiviti yang bersifat advokasi sahaja, dan ada yang bersifat advokasi dan bakti sekali gus, tetapi jarang terdapat advokasi dan aktiviti sekadar aktiviti.

"Gerakan mahasiswa ditandai oleh sifat atau ciri advokasi," jelas Saifuddin. Dan inilah jenis program yang terpaksa menempuh pelbagai halangan di universiti.

"Ada yang berpendapat Auku 1979 perlu untuk mengawal mahasiswa daripada berpolitik kerana bimbang mahasiswa menentang kerajaan. Soalnya, mengapa tidak ditanya mengapakah kerajaan ditentang oleh mahasiswa?" katanya, dipetik daripada e-buku Kalau Saya Mahasiswa.

-------
Artikel ini disiapkan pada 22 Nov 2011

(Rayuan sumbangan untuk Tabung ISA Harakah, AKAUN MAYBANK 564070000336 atas nama HARAKAHDAILY DOT COM; masih ramai keluarga mangsa tahanan dan bekas tahanan ISA yang perlu dibantu)

Baca Seterusnya......

Selepas memoir SHusin: Menunggu "buku baru" Anwar ...

Oleh AHMAD LUTFI OTHMAN

Pelancaran buku Memoir Perjuangan Politik Syed Husin Ali, malam 16 Nov lalu, agak istimewa. Sentuhan bekas Timbalan Presiden KeADILan yang juga mantan Presiden Parti Rahttp://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/s320x320/376469_10150399539328901_38012338900_8339633_127362005_n.jpgkyat Malaysia itu memang ditunggu-tunggu.

Sepertimana buku Dua Wajah, yang mengisahkan pengalaman ditahan ISA selama enam tahun, gaya penceritaan Dr Syed HUsin cukup menarik dan memaksa pembaca menekuninya dari muka ke muka.

Majlis di Pusat Konvensyen Shah Alam itu juga mendapat sambutan hebat. Dewan penuh, ada yang berdiri. Selain dihadiri pemimpin KeADILan pelbagai peringkat, ia juga menemukan ramai kenalan lama Syed Husin, termasuk mereka yang mendampinginya semasa pembabitan awal dalam politik. Untuk sebuah majlis pelancaran buku, ia boleh dianggap luar biasa.

Ucapan kenalan rapatnya seperti Dr Sanusi Osman, A Samad Said, Tian Chua dan Anwar Ibrahim dilafaz secara santai dan bersahaja. Agak lama saya tidak mendengar Anwar disapa dalam majlis rasmi dengan panggilan "saudara" dan bukan lagi "Dato' Seri". Malah Abd Khalid Ibrahim turut mengakui terpaksa membuat kerja rumah "membedah" buku tersebut sebelum berani merasmikan program yang melewati jam 11 malam itu.

"Macam ceramah politik pula malam ini, dah pukul 11 lebih baru tamat majlis," kata seorang Adun muda KeADILan semasa saya berjalan keluar dewan. Mungkin biasanya majlis pelancaran buku tidak berlangsung lama. Saya perhatikan ramai yang terpaksa menunggu giliran berbaris panjang untuk mendapatkan tandatangan Dr Syed Husin.

Meskipun Anwar sendiri mengakui beliau meminta majlis berkenaan diberikan keutamaan oleh Menteri Besar, selaras dengan kepentingan membudayakan tradisi ilmu, manakala Pengerusi KeADILan negeri, Azmin Ali telah mengerahkan aktivis parti seluruh bahagian di Selangor menghadirinya, namun saya kira pengalaman berkaca Dr Syed Husinlah yang lebih menarik minat orang ramai, termasuk saya, yang menggagahi diri memandu dari Ampang membelah hujan dan kesesakan lalu lintas.

Semua mengetahui keghairahan Anwar dengan buku sejak dalam kerajaan. Justeru, walaupun dengan nada berseloroh beliau mengumumkan syarat bahawa sesiapa yang berhasrat menjadi calon KeADILan dalam pilihan raya umum ke-13 mesti memiliki dan membaca memoir Dr Syed Husin itu, saya kira peringatan tersebut akan diambil perhatian serius.

Tian Chua yang berucap membuka majlis, mengesan keunikan tokoh politik seperti Syed Husin, yang baginya tidak mudah tergiur dengan kuasa. Bukankah politik dan kuasa sukar dicerai-tanggal tetapi beliau tetap dilihat berprinsip, istiqamah dan hidup sederhana? Tawaran jawatan senator pun sulit sekali dihadapinya, dan seperti didedahkan sendiri dalam buku, beliau terpaksa menerimanya selepas "diperangkap"oleh rakan-rakan.

Beliau mengakui bahawa "yang paling aku tidak senangi ialah gelaran Yang Berhormat atau YB ... kepada kawan-kawan aku beritahu aku tidak akan melayan mereka jikalau mereka menggunakan gelaran YB itu selepas dua kali".

Pak Samad juga menyentuh kesederhanaan hidup Syed Husin. "Antara persamaan kami berdua adalah kami masih memakai capal," katanya mengakhiri ucapan. Isteri saya yang duduk di sebelah, turut tersenyum sambil berkata, "samalah tu ...." Ya, saya sendiri tidak memakai sepatu sejak lebih 25 tahun lalu!

Banyak babak menarik atau pendedahan yang dirakam Syed Husin melalui memoirnya ini. Kita dapat menelusuri era awal penubuhan parti-parti pembangkang, dan bagaimana kezaliman pemerintah melakukan taktik kotor, bukan sahaja untuk melemahkan kekuatan dan pengaruh oposisi dengan tahanan tanpa bicara, malah bertindak menyusupkan agen untuk memecah-belahkan parti.

Saya tertarik dengan beberapa episod penting pengalaman politik Syed Husin selepas Anwar dipecat dan diaibkan Dr Mahathir Mohamad, misalnya latar belakang gerakan reformasi, percantuman PRM dan KeADILan, pertandingan Timbalan Presiden yang mendebarkan, alasan Ezam keluar parti, dan kegagalan untuk membentuk kerajaan pada 16 September. Begitu juga dengan peristiwa beliau ditolak sebagai calon PRU12 di Kota Bharu, yang dikaitkan dengan faham sosialisme.

Sebuah laman web lebih tertarik untuk menonjolkan bab Ezam berpaling tadah. Menurut Syed Husin, Ezam pernah memberitahunya, sebulan sebelum meletakkan jawatan, bahawa beliau kesempitan wang dan malu kerana terpaksa bergantung kepada pendapatan isterinya.

"Doktor, sekarang saya tiada pekerjaan dan tidak ada sumber pendapatan. Pendapatan saya sebanyak US$3,000 sebulan di Indonesia sebagai pengarah sudah terhenti sejak syarikat itu tutup. Sekarang saya terpaksa bergantung hanya kepada pendapatan isterti saja. Malulah, walaupun gajinya besar juga, kira-kira RM8,000. Saya kena cari peluang untuk mendapatkan satu dua jawatan pengarah. Ini boleh hanya jika ada bukti saya sudah meninggalkan parti,” kata Ezam, seperti dinukil Syed Husin dalam bukunya.

Bagaimanapun, Ezam dalam responsnya berkata, perbualannya seperti dirakam semula Syed Husin itu bukan dalam konteks keluar parti. Sebaliknya, kata Ezam, beliau menceritakan kesusahannya, antaranya kerana tidak mempunyai kerja, sebagai respons kepada "kekecewaan" Syed Husin dengan Anwar dan Azmin yang didakwa mewah.

Saya kira mungkin beberapa pendedahan lain dalam memoirnya itu akan turut disanggah atau dilihat dalam perspektif berbeda. Ya, ia satu perkembangan menarik yang boleh merancakkan perbahasan dan penilaian semula terhadap sejarah. Sama-samalah kita tunggu.

Semasa berucap, Syed Husin sempat menitip pesanan penting terutama buat mereka yang mengimpikan untuk menguasai Putrajaya dalam PRU13. Sikap sesetengah wakil rakyat yang enggan turun padang merasai gelora hati masyarakat bawahan, khususnya pengundi di kawasan masing-masing ditegurnya. Beliau mahu setiap aktivis Pakatan kembali merenung perjuangan masing-masing; apakah sedia berkorban dan sentiasa mendahulukan kepentingan rakyat?

Dalam halaman akhir bukunya, beliau menekankan tentang dasar dan matlamat parti yang belum dihayati sepenuhnya, selain disiplin sesetengah pemimpin dan anggota yang masih agak lemah. Syed Husin turut mengakui pernah menulis catatan panjang kepada Menteri Besar Selangor, yang mengandungi senarai masalah dan cabaran-cabaran kerajaan negeri, termasuk sebuah artikel dalam buku "mengenai Reformasi Kerajaan Selangor, akan tetapi kelihatan tiada kesannya".

Syed Husin sudah menerbitkan memoir politiknya, dan sebelumnya Dr Mahathir melalui A Doctor in the House: The Memoirs of Tun Dr Mahathir Mohamad. Rasanya lebih ramai menunggu nukilan Anwar, seperti dibangkitkan pengacara majlis malam itu, Amir Sari. Apa pun, mungkin Anwar mahu menyempurnakan dahulu tugasnya untuk membentuk "sejarah baru" daripada menulis "buku baru" ...
Baca Seterusnya......

Friday, November 18, 2011

Syabas, Khalid Ibrahim yang berani ...

Oleh AHMAD LUTFI OTHMAN

Selangor memang diakui, oleh banyak pihak, sebagai negeri yang cukup penting dan kritikal, daripada segi ekonomi dan jughttp://farm4.static.flickr.com/3654/3452345017_cc64f84250.jpga politik. Ia merupakan negeri termaju dan menjadi penyumbang utama kepada petunjuk ekonomi negara.

Meskipun BN tidak lagi membawa projek mega ke Selangor selepas kalah teruk pada 2008, di bawah Pakatan Rakyat, negeri ini masih mencatatkan jumlah pelaburan kedua tertinggi di negara, berjumlah RM10.6 bilion, dengan 183 projek pelaburan baru, menjadikannya negeri paling diminati pelabur asing dan pelabur tempatan.

Bukan saja menyumbangkan 22 kerusi Parlimen, malah senario politik sekitar Lembah Klang mampu mempengaruhi kecenderungan mengundi di seluruh negara memandangkan ramai penduduk Selangor masih balik ke kampung halaman masing-masing setiap kali pilihan raya umum.

Justeru, ada penganalisis berpendapat, perubahan politik di Semenanjung hanya berlaku jika Selangor memulakan gelombang itu. Tidak hairanlah, Presiden Umno, Najib Razak masih mengekalkan jawatan sebagai ketua perhubungan Umno Selangor, meskipun negeri-negeri kritikal lain seperti Kedah, Pulau Pinang, Perak dan Terengganu telah dilepaskan kepada pimpinan tempatan.

Penulis buku politik, Shahbudin Husin, dalam Kesilapan-Kesilapan Najib, turut menekankan kepentingan BN merampas kembali Selangor dalam PRU13 (meskipun tidak berjaya meraih majoriti dua pertiga di Parlimen) bagi mengelak daripada Najib diasak meletakkan jawatan, untuk memberi laluan kepada Muhyiddin Yassin, sepertimana pengalaman pahit Abdullah Ahmad Badawi.

Semasa saya mewawancara Pengarah Pilihan Raya PAS Negeri Selangor, Cikgu Jaafar Samsudin, 2 Nov lalu, beliau juga banyak bercerita tentang pelbagai taktik licik dan konspirasi Umno untuk merebut Selangor terutama melalui senarai daftar pemilih yang terdedah dengan bermacam-macam manipulasi.

Difahamkan, dalam program-program tertutup, di depan penyokong dan jentera parti, pemimpin BN melahirkan keyakinan tinggi mereka untuk mengatasi Pakatan dalam PRU13 nanti. Tentunya ada faktor tertentu menyebabkan mereka begitu yakin ...

Meskipun diakui tidak mudah persaingan kali ini, kerajaan Pakatan Rakyat Selangor telah menampilkan prestasi terbaik, dengan melaksanakan pelbagai tawaran menarik buat rakyat dan melunasi janji program pembaharuan yang memikat. Malah, berbanding negeri-negeri Pakatan lain, Selangor dilihat lebih ke depan, baik dari segi reformasi ekonomi mahupun politik.

Sebagai orang media, yang sering tertekan dengan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (AMCP) dan Akta Rahsia Rasmi (OSA), saya masih teruja dengan keberanian Selangor sebagai negeri pertama meluluskan Enakmen Kebebasan Maklumat (FOI) 2010, yang memberikan hak kepada rakyat untuk mengakses maklumat berkaitan pentadbiran negeri. NGO berkaitan media diundang khusus untuk memberikan maklum balas terhadap enakmen itu.

Begitu juga dengan inisiatif kerajaan negeri memperuntukkan RM600,000 untuk membina papan iklan (billboard) bagi menjayakan kempen memansuhkan ISA di semua 56 kawasan Dun. Juga geran peruntukan RM1 juta bagi membiayai usaha memfailkan bantahan terhadap daftar pengundi baru yang dikeluarkan SPR, terbuka untuk seluruh rakyat Selangor tanpa mengira kaum, bangsa, agama dan kecenderungan politik.

Walaupun Menteri Besar Abd Khalid Ibrahim dilihat tidak begitu menonjol "tindakan siasahnya" tetapi keberanian melakukan pembaharuan politik -- apatah lagi sejak awal mentadbir, terserlah kebijaksanaannya dalam program-program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) -- amat dipuji.

Dalam pembentangan Belanjawan Selangor 2012 pada 9 Nov lalu, di bawah tajuk kecil Program Pengukuhan Demokrasi, "peruntukan sebanyak RM5 juta akan disediakan bagi gerhad terhad dalam mengukuhkan proses pilihan raya yang adil dan bebas di Malaysia ... melibatkan aktiviti kesedaran dan latihan sukarelawan serta pemantau pilihan raya."

Kerajaan negeri turut memperkenal "program pembasmian rasuah dan penyelewengan" dengan peruntukan RM15 juta. Pelapor kes rasuah dan penyelewengan dalam agensi kerajaan Selangor yang berjaya dibuktikan akan diberi hadiah oleh kerajaan negeri.

Sebagai orang yang pernah naik turun ibu pejabat BPR (kini SPRM) di Putrajaya dan Shah Alam untuk mengadu kes rasuah dan salahguna kuasa bekas Menteri Besar Selangor, Dr Khir Toyo, saya menarik nafas lega membaca komitmen Khalid itu. Ramai MB Selangor sebelum ini (antaranya Muhammad Muhd Taib dan Abu Hassan Omar), sama ada diseret ke mahkamah atau tidak, yang pasti, mereka tidak pernah terlepas daripada palitan kotor dakwaan korupsi!

Wajar juga disebut beberapa kemudahan buat rakyat, antara lain, pemberian air percuma 20 meter padu, iaitu RM11.40 sebulan atau RM136.80 setahun, membabitkan lebih 1.2 juta isi rumah atau sekitar lima juta penduduk Selangor. Juga program pendidikan seperti Pusat Tuisyen Rakyat (RM2 juta), program SPIES (RM3 juta) dan Generasi Idaman Selangor (RM1 juta), dan Tabung Pendidikan Anak Pekerja Ladang (RM1 juta).

Sumbangan buat warga emas melalui Jom Shopping sebanyak RM10 juta sebelum ini yang disumbangkan Kumpulan Semesta dijangka akan bertambah selari dengan peningkatan royalti perlombongan pasir. Dalam bajet 2012 itu diumumkan peruntukan untuk program Tabung Warisan Anak Selangor (Tawas) sebanyak RM7.5 juta; Hadiah Anak Masuk Universiti, RM7.7 juta; Skim Mesra Usia Emas (SMUE), RM20.7 juta; Elaun Anak ke Nurseri, RM3 juta.

(Saya dimaklumkan bahawa masih ramai rakyat Selangor tidak menyedari pelaksanaan beberapa langkah pembaharuan ekonomi dan politik di bawah Pakatan. Tentulah lebih ramai penduduk di negeri-negeri lain tidak terkesan dengan usaha reformasi itu. Sedangkan ia harus disebarluaskan agar rakyat seluruh negara dapat membuat perbandingan secara adil terhadap pentadbiran BN dan Pakatan. Harakah turut dituntut lebih banyak menyiarkan "kisah kejayaan" pentadbiran negeri Pakatan dan jangan hanya tertumpu kepada "kisah kegagalan" BN).

Apa pun, yang lebih menarik perhatian umum ialah "Geran Selangorku", dengan peruntukan RM300 juta, sumbangan GLC Negeri dan Perbadanan Menteri Besar (MBI).

Tentulah program paling menonjol daripada 17 program Geran Selangorku ini ialah tawaran gaji minimum RM1,500 gaji kasar (gross income). Dimulai empat syarikat milik kerajaan negeri yang stabil prestasi kewangannya, seperti PKNS, Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor (PKPS), Permodalan Negeri Selangor Bhd (PNSB) dan Worldwide.

Dana RM10 juta akan disediakan untuk menampung syarikat kerajaan negeri yang tidak berupaya untuk menampung kos untuk dasar ini. "Kerajaan negeri akan berusaha meningkatkan produktiviti negeri dan syarikat yang dimiliki supaya ia layak melaksanakan gaji minimum," tegas Menteri Besar.

Pada hemat saya, dua lagi program menarik ialah program jangkaan kehidupan bandar. Khalid menekankan: "Ia penting untuk kita menjangka kehidupan pada masa depan agar adaptasi dapat dilakukan dengan lebih baik dan tidak berlaku kejutan dalam rancangan pembangunan serta budaya; pada masa sama alternatif perkampungan bandar juga boleh diteroka sebagai pilihan."

Selangor juga menekankan program pengukuhan budaya. Sebanyak RM3 juta diberikan dalam bentuk geran terhad kepada para aktivis budaya untuk merancakkan aktiviti budaya. Kegiatan ilmu melalui Perpustakaan Awam Negeri Selangor (PPAS) yang baru dan ceria juga harus disokong, termasuk dengan pembinaan perpustakaan desa dan daerah, yang turut disokong GLC.

Penyediaan rumah mampu milik melalui PKNS, dengan keluasan 850 hingga 1,000 kaki persegi, dikhususkan kepada golongan berpendapatan antara RM2,500 hingga RM5,000 sebulan, berharga sekitar RM100,000 ke RM150,000, dengan anggaran pembinaan 11,00 unit setiap tahun adalah petanda kerajaan negeri serius menangani kemelut berlarutan yang ditinggalkan BN.

Harga rumah berkenaan jauh lebih murah berbanding dengan apa yang diperkenalkan kerajaan persekutuan, iaitu melebihi RM200,000. Cuma, mekanisme untuk menentukan siapa yang berjaya memilikinya nati harus dibuat secara telus agar elemen pilih kasih dapat dihindari.

Selain itu, saya kira usaha kerajaan negeri untuk menstrukturkan semula industri perkhidmatan air perlu diberi penjelasan lanjut. Tindakan ini, seperti ditegaskan Adun Bukit Antarabangsa, Azmin Ali dalam sidang Dun, 11 Nov, semakin mendesak kerana industri air di Negeri Selangor adalah fragmented atau bercelaru, tidak efisien dan tarif yang melampau ekoran persetujuan Kerajaan Pusat dengan kerjasama Kerajaan Negeri di bawah pentadbiran lama untuk menswastakan industri perkhidmatan air kepada 4 syarikat konsesi.

Baca Seterusnya......

Thursday, November 17, 2011

Najib dipaksa berhenti awal?

Oleh Ahmad Lutfi Othman

Kontroversi Projek Fidlot Kebangsaan (NFC) membabitkan keluarga Ketua Wanita Umno, Shahrizat Jalil bukan saja tidak dapat diredakan oleh penjelasan rakan sejawatnya dalam Pemuda, Khairy Jamaluddin, malah keterangan menantu bekias Perdana Menteri itu makin memanaskan isu ini.

Khairy mempertahankan penyaluran dana hampir RM10 juta daripada NFC, untuk membeli apartmen mewah One Menerung, sambil menegaskan tiada unsur penyelewengan dalam pembelian hartanah itu, sebaliknya beliau berhujah, ia merupakan satu bentuk "pelaburan yang paling selamat".

Sebelum ini, Noh Omar, Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani berkata wang yang disalurkan kerajaan kepada NFC diletakkan di dalam sebuah akaun amanah khas dan Khairy sendiri menegaskan bahawa setiap transaksi memerlukan kelulusan kerajaan dan dipantau ketat.

Apakah kerajaan telah dirujuk terlebih dahulu sebelum transaksi pembelian kondominium mewah bernilai RM9,758,140 itu dibuat, yang langsung tiada kaitan dengan industri penternakan dan penyembelihan lembu?

Secara peribadi saya menghormati pandangan Ahli Parlimen Rembau itu -- yang tidak diberikan sebarang jawatan dalam kabinet Najib Razak -- mengenai demokrasi, khususnya menyentuh kebebasan bersuara. Khairy (bersama Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Saifuddin Abdullah dan Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Senator Gan Ping nSiew) bersetuju dengan penghakiman Mahkamah Rayuan mengenai Seksyen 15, Universiti dan Kolej Universiti (Auku) bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.

Malah, Khairy, beberapa tahun lalu, semasa Hari Kebebasan Akhbar Sedunia 3 Mei, turut mahu Akta Mesin Cetak dan Penerbitan dimansuhkan.

Malangnya, Khairy tidak mempunyai kekuatan untuk menjuarai isu-isu ketelusan, integriti, salahguna kuasa, apatah lagi berbicara hal berkaitan kronisme dan pilih kasih. Rekod hitamnya di zaman pemerintahan Abdullah Ahmad Badawi ternyata menyukarkan beliau, malah kekalahan teruk Umno-BN dalam pilihan raya umum, Mac 2008 juga disandarkan kepada karenahnya.

Pengarah Strategi KeADILan, Rafizi Ramli yang mula membangkitkan isu ini menyifatkan alasan Khairy itu sebagai tidak masuk akal. Setiausaha Agung KeADILan, Saifuddin Nasuiton Ismail pula menyifatkan pembelian kondo itu sebagai "perlakuan pecah amanah yang jelas bertentangan dengan tujuan pinjaman RM250 juta diberikan NFC".

Dalam wawancara dengan Sinar Harian, Rafizi mengusik Khairy: "Di sini saya hendak ucap terima kasih kepada Khairy kerana sibuk untuk mempertahankan menteri itu (Shahrizat). Saya hairan kenapa perkara ini seolah-olah melibatkan pihaknya sedangkan kita mahu orang lain jawab."


Sementara itu, banyak pihak percaya, kerjaya politik Shahrizat kini bagai telur di hujung tanduk. Pimpinan Umno-BN sendiri merasakan ia satu beban atau liabiliti yang bertindan-tindih dengan masalah besar yang sedia menekan parti itu. Imej buruk Umno yang sukar bercerai tanggal dengan elemen korupsi dan salahguna kuasa makin terpahat kukuh pada persepsi rakyat.

Mampukah Shahrizat menepis segala dakwaan dan serangan, terutama yang dibuat melalui media baru, yang berupaya membongkar pelbagai fakta dan dokumen, dengan cepat dan menyeluruh? Rangkaian aktiviti perniagaan suami dan anak-anak beliau diteropong sehalusnya. Restoran mewah berasaskan daging milik keluarganya juga menjadi perhatian dan dikaitkan dengan NFC yang mencurigakan itu.

Shahrizat juga bakal berdepan dengan 'penghakiman' Rosmah Mansor, yang dilihat mempunyai kata putus dalam isu-isu kritikal seperti ini. Meskipun hubungan mereka agak intim, namun bagi pemerhati politik, Rosmah akan bertindak nekad kepada sesiapa jua, termasuk 'menghukum keras' kenalannya jika mereka boleh mendatangkan kesulitan, apatah lagi menjejaskan sokongan kepada BN. Banyak contoh yang boleh diberikan; rakan-rakan karib Rosmah terpelanting disebabkan 'wanita pertama' itu merasakan mereka menyusahkannya.

Dalam pada itu, saya begitu tertarik dengan buku Kesilapan-Kesilapan Najib, nukilan Shahbudin Husin, seorang teman lama yang saya kenali semasa bertugas sebagai wartawan Mingguan Tanahair, yang dimiliki Allahyarham Ikhwan Nasir, pertengahan 1980-an.

Sewaktu rakan-rakan penulis buku politik yang lain, misalnya Sayuti Omar, Daud Ibrahim dan Yahaya Ismail, tidak menampilkan karya terbaru mereka, Shahbudin seperti melawan arus. Untuk tahun 2011, ini merupakan buku keduanya, selepas Najib Perdana Terakhir ... mendapat sambutan memberangsangkan, sehingga tiga kali diulang cetak.

Di zaman kuasa siber mendominasi situasi, pasaran buku politik popular terjejas teruk. Pembaca lebih mudah dan cepat mengutip info serta analisis melalui internet. Bagaimanapun, Shahbudin, seperti mahu menyanggah tanggapan itu. Dengan menerbitkan buku sendiri (seperti kebiasaan semua penulis buku politik popular), pasaran memberikan respons baik terhadap karya bekas wartawan Watan ini.

Rupanya buku masih medium berpengaruh dan mempunyai kedudukan istimewa buat peminat politik semasa, terutama yang dahagakan kupasan isu yang segar. Agak ramai yang mahukan analisis lebih mendalam yang mampu menggugah pemikiran, dan hanya buku dapat memenuhi hasrat itu.

Buku politik popular memang berbeda daripada buku-buku ilmiah yang dihasilkan sarjana sains politik, namun ia tetap ada keunikan tersendiri. (Segera saya teringat kepada Allahyarham Prof Dr Hussain Mohamed, yang banyak menyimpan koleksi buku-buku politik popular dan menjadikannya satu bidang kajian beliau).
Banyak rahsia dan maklumat dalaman terselit di dalamnya. Pengalaman penulis yang rata-rata terjun langsung ke lapangan, malah terlibat aktif dalam pergolakan semasa, juga memberi kelebihan.

Kunjungan Shahbudin ke pejabat Harakah, 10 Nov lalu, secara tidak langsung mencabar saya untuk kembali berkarya, selepas lebih 10 tahun menyepi. Ia mengingatkan saya tentang 'kegemilangan' era reformasi, 1998-99; buku Anwar: Skandal Seks atau Konspirasi Politik, dicetak lebih 50,000 naskhah dan dipercayai jumlah cetak rompak juga mencecah angka sama. Sedangkan buku itu lantang mengkritik Anwar Ibrahim!

Buku terbarunya ini juga dijangka dapat menarik perhatian pembaca. Latar belakangnya sebagai seorang aktivis Umno (masih menjadi ahli), dengan jawatan terakhir sebagai Naib Ketua Pemuda dan AJK Bahagian Wangsa Maju, turut mewarnai sentuhan beliau dalam mengutarakan 19 kesilapan Najib.


Di antara kesilapan-kesilapan itu adalah:

* Slogan 1Malaysia merupakan silap pertama di hari pertama sebagai PM
* Menghapuskan Kementerian Pembangunan Usahawan
* Paling ramai memasukkan kawan-kawan dalam kabinet
* Kabinet lemah dan ramainya menteri senator
* Pemotongan subsidi walaupun atas nama rasionalisasi
* Perlantikan Apco sebagai perunding kerajaan
* Gagal mengawal karenah dan gaya mewah Rosmah
* Gagal mengurus parti komponen dan anggota kabinet
* Terlalu banyak program transformasi tetapi hasil diragui
* Tidak tegas, tidak konsisten dan flip-flop
* Terlalu bergantung kepada bekas panglima Anwar
* Merestui budaya politik jijik dan lucah
* Mempunyai terlalu ramai pegawai tapi tidak membantu
* Terlalu ghairah mengejar populariti

Shahbudin memberi penekanan kepada masalah-masalah yang melibatkan peribadi Najib, Rosmah dan keluarganya, sebagai halangan utama untuk Umno meraih kembali sokongan. "Pihak Wanita Umno yang terlibat dalam Rumah 10 ketika berkempen dan berdepan langsung dengan pengundi, mengakui mereka kadang-kadang menjadi kelu dan hilang kata-kata untuk mempertahankan Umno apabila dibangkitkan isu-isu melibatkan Rosmah.

Beliau juga membayangkan, Najib akan mengikuti jejak Pak Lah, yang terpaksa meletakkan jawatan, ekoran prestasi buruk pada Mac 2008. Sekiranya BN masih gagal memperolehi kemenangan majoriti dua pertiga di Parlimen selepas PRU13 nanti, desakan supaya Najib berundur pasti bergema dengan kuat.

Bukankah timbalannya, Muhyiddin Yassin juga yang lantang menekan Pak Lah dahulu? Dari sisi ini, Muhyiddin dilihat ada kekuatan tersendiri, untuk berani dan tegas bertindak bagi "menyelamatkan" Umno.

Atau sekurang-kurangnya Najib harus berupaya merebut kembali negeri termaju, Selangor; beliau masih pengerusi perhubungan Umno negeri. Shahbudin melihat syarat itu sebagai penanda aras paling minimum untuk mengelakkan Najib dihambat lebih awal daripada posisinya sebagai PM.


Saya sempat mengusik Shahbudin: "Mungkin Muhyiddin sendiri akan beli borong buku Kesilapan-Kesilapan Najib itu. Bukankah dia bakal meraih manfaat politik yang besar daripada kandungan buku tersebut?" Beliau sekadar ketawa kecil ...

Baca Seterusnya......

Tarikh PRU13 dan projek lembu 1 Malaysia

Oleh AHMAD LUTFI OTHMAN

Teka-teka tarikh Pilihan Raya Umum ke-13 memang tidak akan berakhir selagi Parlimen belum dibubarkan. Walhttp://1.bp.blogspot.com/-hFGFxaXdX1U/TqsTsVRZioI/AAAAAAAACCA/OisJ0by5Ckg/s320/images.jpgaupun saya sendiri menjangkakan ia mungkin diadakan selepas Tahun Baru Cina 2012, tetapi masih ramai yang suka meneka tarikh lebih awal, dengan andaian Dato' Seri Najib Razak lebih selesa mengadakannya selepas balik daripada menunaikan fardu haji.

Mana-mana Perdana Menteri tentu tidak gemar jika telahannya mudah dibaca umum. Bagaimanapun, pastinya mereka tidak akan mengubah tarikh yang dipilih secara cermat itu hanya kerana ia sudah dijangka. Apatah lagi PRU13 adalah mengenai persoalan hidup dan mati Umno-BN. Mandat BN akan tamat pertengahan tahun 2013.

 

Saya tidak melihat episod Najib  dan isterinya, Datin Seri Rosman Mansur ke Makkah mampu meraih lebih sokongan mahupun simpati pengundi, malah ia  boleh bertukar menjadi sebaliknya jika publisiti media nampak "keterlaluan" dan kelihatan sarat dengan "motif politik".

Bukankah isu gambar pengawal-pengawal Najib yang ramai semasa di Masjidil Haram, pakaian Rosmah yang tidak sempurna menutup aurat, dan terbaru, kenyataan PM bahawa urusan hajinya selesai awal, turut mengundang kontroversi, terutama di laman-laman sosial internet, serta mendapat 'teguran' Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya?

Walaupun tarikh 11.11.11 nampak menarik untuk tarikh pembubaran Parlimen, namun bagi saya, tiada alasan untuk Najib tergesa-gesa memilihnya sebaik tiba dari Tanah Suci. Jika ia dicadangkan juga oleh para penasihatnya yang ramai itu, mungkin istilah lebih tepat buat mereka adalah "punahsihat" ...

Lagi pun, masakan PRU13 bakal berlangsung semasa masih ada jemaah haji yang belum pulang ke tanahair? Negara juga bakal menghadapi musim banjir tidak lama lagi. Lebih penting daripada itu, Bajet 2012 yang menjanjikan begitu banyak peruntukan 'one-off' berbentuk wang tunai belum dapat dilaksanakan lagi. Paling awal  dapat diagihkan pada Disember ini dan memakan masa sehingga melewati tahun baru.

Begitu juga dengan jaminan transformasi politik Najib seperti memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri dan pindaan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan, yang hanya dapat direalisasikan sekitar sekitar Mac tahun depan.

Pemansuhan ISA adalah peristiwa besar yang tidak akan disia-siakan Najib; mengadakan PRU13 sebelum janji itu dikota akan membawa padah lebih besar dan mengukuhkan lagi persepsi ramai bahawa BN-Najib tidak boleh dipercayai. Ya, lebih baik tiada jaminan pemansuhan dibuat pada malam Hari Malaysia yang lalu jika beliau mahu mengadakan pilihan raya cepat.


Saya kira imej Najib juga tercalar teruk jika PRU13 diadakan sebelum cadangan pembaharuan sistem pilihan raya oleh jawatankuasa terpilih khas Parlimen (PSC), yang dipengerusikan Dato' Seri Maximus Ongkili,  dilaksanakan. Pada 22 September lalu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata PSC itu diberikan tempoh enam bulan untuk menyiapkan cadangan mereka.

Meskipun tiada sekatan untuk Najib mencadangkan tarikh pembubaran Parlimen lebih awal, tetapi beliau sudah tentu tidak boleh meremehkan sensitiviti majoriti rakyat terhadap kepincangan proses demokrasi negara kita, sepertimana digambarkan melalui perhimpunan raksasa Bersih 2.0, 9 Julai lalu.

Menarik komentar Ketua Penerangan PAS Pusat, Dato' Tuan Ibrahim Tuan Man: "PM yang baru balik haji dengan semangat melontar jumrah, sehebat melontar sifat mazmumah dalam diri, sudah pasti akan membawa pelbagai perubahan sama ada dalaman dan luaran, kerana ia antara tanda-tanda haji mabrur.

"Lebih besar dari itu, rakyat yakin PM yang dapat haji mabrur akan hanya mengadakan pilihan raya setelah segala penyelewengan sistem pilihan raya dapat diperbaiki. Mana mungkin mereka yang dapat haji mabrur sanggup mengadakan pilihan raya dengan penipuan, ketidakadilan dan daftar pemilih yang tidak bersih?"


Selain itu, isu-isu sensasi terkini, seperti skandal penyelewengan lebih RM250 juta Projek Fidlot Kebangsaan (NFC) membabitkan suami dan anak-anak  Dato’ Seri Shahrizat Jalil, menteri kabinet yang juga Ketua Wanita Umno, dipercayai mampu memberikan tekanan besar kepada BN-Najib.

Persepsi masyarakat bukan Melayu terutama pengundi Tionghua memang lebih terkesan dengan isu-isu seperti rasuah, kronisme, salahguna kuasa, skandal kewangan dan Laporan Ketua Audit, tetapi saya yakin kesedaran berpolitik orang Melayu juga semakin matang dan mereka turut prihatin dengan persoalan integriti dan akauntabliti.

Sementara orang Cina kian menjauhi BN dan dan melihat gabungan parti itu langsung tidak boleh dipercayai untuk memegang amanah pemerintahan, pengundi Melayu pula bakal menjadi penentu siapa peneraju Putrajaya. Dan saya jangka, isu NFC bakal mengocak keyakinan Umno-BN terhadap orang Melayu.

Jawapan Najib dan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Dato' Seri Noh Omar terhadap isu yang yang dibangkitkan Pengarah Strategik KeADILan, Rafizi Ramli jelas mahu memperbodohkan rakyat. Shahrizat pula sehingga kini gagal menjawab bagaimana suami dan anak-anaknya, yang tiada pengalaman dalam bidang ternakan boleh diberi kepercayaan dan modal (pinjaman RM250 juta, geran RM6.1 juta dan 5,000 ekar tanah) sebegitu besar.

Rafizi mengemukakan bukti bahawa keseluruhan RM250 juta telah disalurkan kepada akaun NFC menjelang  menjelang 31 Mac 2009. Pada 6 Mei 2009, NFC memindahkan wang pinjaman ini, RM116 juta, ke dalam akaun deposit tetap milik NFC di Public Bank Berhad.

Penyata kewangan NFC yang difailkan di Suruhanjaya Syarikat Malaysia dan badan-badan lain menunjukkan NFC mendapat keuntungan faedah dari simpanan deposit tetap berjumlah RM666,952.96 bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2009.

"Keuntungan faedah RM666,952.66 bersamaan 23% daripada perolehan hasil penjualan lembu, seolah-olah NFC sebuah syarikat pelaburan kewangan dan bukannya operator ladang ternakan lembu," kata Rafizi.

Tidak terhenti setakat itu,  beliau turut mendedahkan:

* Analisis  rekod kewangan NFC bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2009 menunjukkan operasi ternakan lembu rugi besar dan tidak mungkin berupaya membayar kembali pinjaman RM250 juta.

* Bagi tahun 2009, kos purata mengimport, menternak dan menyembelih seekor lembu di NFC berjumlah RM4,481 seekor.
* NFC memberi diskaun RM2,964,555 kepada Real Food Company Sdn Bhd (RFC) yang mengendalikan restoran mewah Meatworks milik keluarga Shahrizat, atas alasan mengurangkan harga jualan memandangkan kos terlalu tinggi.


* Bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2008 dan 31 Disember 2009, NFC rugi RM7 juta (2008) dan RM11 juta (2009).

* Kos operasi tinggi bermakna besar kemungkinan NFC akan terus rugi bagi tahun-tahun mendatang, apatah lagi sasaran ternakan dan sembelihan tersasar jauh.

* Kerajaan Pusat tiada  pilihan kecuali melupuskan pinjaman RM250 juta seperti mana amalan sebelum ini yang membabitkan Perwaja.

* Rekod kewangan NFC bagi tahun berakhir 31 Disember 2009 menunjukkan RM827,579 digunakan untuk pelbagai lawatan luar negara dan keraian oleh pengarah NFC yang terdiri dari suami dan anak-anak Shahrizat.

* Kalau pun NFC perlu membuat lawatan ke luar negara untuk meninjau lembu dan mengikat perjanjian komersil, jumlah itu terlalu tinggi dan bersamaan RM511 setiap seekor lembu yang disembelih pada 2009 oleh NFC.

* Hanya 1,618 lembu  disembelih pada 2009. Daripada kos purata penternakan dan penyembelihan sebanyak RM4,481 seekor, 11% (RM511) adalah kos lawatan ke luar negara dan keraian yang dibelanjakan keluarga Shahrizat.

* Kos operasi di NFC 22 kali ganda lebih mahal berbanding anggaran kos Jabatan Perkhidmatan Veterinar semasa kertas konsep projek fidlot dibuat.

Sebelum ini, Rafizi mendedahkan walaupun sasaran permintaan yang ditetapkan adalah 40 peratus tetapi NFC hanya mencapai 0.6%. Jumlah lembu yang perlu disembelih untuk mencapai sasaran adalah 1,500 ekar sehari tetapi realitinya kini sekadar 20 ekor.

Beliau juga mempersoalkan: "Berapakah hasil dari kayu kayan yang ditebang untuk membuka ladang sedia ada di atas tanah seluas beribu ekar dan siapakah yang mendapat keuntungan dari urusniaga kayu kayan tersebut?"

Persoalannya, mampukah isu-isu yang real ini menangkap imiginasi pengundi, khususnya orang Melayu, berbanding isu-isu rekaan berkaitan kepentingan Melayu, yang dicipta Umno, melalui penonjolan Utusan Malaysia dengan jurucakapnya, Perkasa dan beberapa individu seperti Zulkifli Nordin dan Ezam Mohd Noor?

Saya bimbang jika isu jadi-jadian, atau seperti rakan saya, Zulkifli Yahaya, sifatkan sebagai "pelbagai cerita hantu atau kisah seram ciptaan BN untuk takutkan pengundi Melayu", dapat mempengaruhi khalayak ...

 

Baca Seterusnya......

Seronok dengar leteran Hakim Hisham kepada Umno ...

Oleh AHMAD LUTFI OTHMAN

Keputusan Mahkamah Rayuan, 31 Oktober lalu, melalui Hakim Hishamuddin Yunos dan Linton Albert, bahawa Seksyen 15(5)http://criticallegalthinking.com/wp-content/uploads/2011/01/auku_edited.jpg(a) Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) bercanggah dengan Perlembagaan dan memihak empat siswazah sains politik UKM, diterima berbelah bahagi pemimpin BN.

Sudah pasti, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Saifuddin Abdullah -- yang konsisten berusaha membebaskan dunia kampus daripada kebekuan dan kelesuan -- gembira dengan perkembangan menyegarkan itu. Difahamkan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin dan Naib Presiden MCA, Senator Gan Ping Sieu juga menerimanya dengan baik, serta mahu Auku dikaji semula.

Meneliti Utusan Malaysia dan Berita Harian yang dikontrol Umno, jelas akta "ketinggalan zaman dan karut-marut" itu mahu dipertahankan sehinggakan artikel sama oleh seorang pelajar Universiti Malaya, yang memberi justifikasi bebal terhadap Auku, disiarkan kedua-dua akhbar berkenaan, di halaman rencana utama.

Apa pun, ia bukanlah menghairankan, bukankah sejak lama harian Melayu cukup memalukan...

Apa pun, saya percaya jika Perdana Menteri memberi reaksi berbeda, maka segalanya bertukar. Seperti juga apabila Najib Razak mengumumkan inisiatif tranformasi politik dengan memansuhkan ISA, perisytiharan darurat dan pindaan Akta Mesin Cetak, pendirian terhadap akta rimba itu pun berubah. Berebut-rebutlah juak-juak Umno dan tukang kipas media menyokong "langkah pembaharuan" PM itu.

Secara peribadi saya mengharapkan lebih ramai pemimpin kerajaan tampil berani seperti Saifuddin, walaupun terpaksa bertembung menterinya sendiri. Auku yang digubal pada 1971 dan diperketatkan 1975 sudah tidak boleh dipertahankan lagi. Realiti politik tanahair dan gelombang pendemokrasian di seluruh dunia, lambat atau cepat, pasti memberikan pukulan paku terakhir buat keranda akta-akta drakonian seumpama Auku.

Sehari selepas penghakiman bersejarah itu, Menteri Pengajian Tinggi, Khalid Nordin cuba membenarkan hujah larangan pelajar berpolitik, demi memastikan matlamat utama pendidikan untuk membina minda dan keupayaan intelektual pelajar dipenuhi. Pengerusi Biro Pengajian Tinggi Wanita Umno, Senator Norliza Abd Rahim menyokong Seksyen 15, bagi mengekalkan suasana kondusif di kampus sebagai tempat menimba ilmu dan bukan medan politik.

Daleh kolot yang tidak masuk akal ini hanya akan menjadi bahan ketawa. Apatah lagi dengan cuba membayangkan, jika warga kampus dibenarkan berpolitik, maka pensyarah yang berbeda parti dengan pelajarnya mungkin akan membalas dendam dengan menggagalkannya. Waduh, cukup singkat akal pemuja Auku ini, sekali gus satu penghinaan buat tenaga akademik kita.

Sebaliknya dunia mahasiswa yang diserkup Auku mempunyai banyak sisi gelapnya. Saifuddin kerap membangkitkan hal ini: "Kehidupan mahasiswa tidak terhad dalam batasan pagar universiti. Mahasiswa perlu bersama masyarakatnya, mendengar denyut nadi masyarakatnya, menjadi jurubicara masyarakatnya dan menjadi agen perubahan dalam masyarakatnya. Ini termasuk semua perkara, seperti sosial, ekonomi dan politik. Malah mahasiswa sebahagian daripada kehidupan warga dunia."

Aneh sekali Seksyen 15. Mahasiswa mahu diputuskan hubungan dengan dunia sekelilingnya, walhal ramai pelajar terutama peringkat sarjana dan PhD yang bukan saja memegang jawatan dalam parti-parti politik, malah merupakan Adun ataupun Ahli Parlimen. Mereka juga sebenarnya dikurung Auku. Definisi politik juga kerap ditafsirkan secara sempit dengan warna hitam pekat.

Saya melihat Seksyen 15 itu memang jantung kepada Auku namun masalah lebih besar adalah sikap pentadbiran universiti, terutama Urusetia Hal Ehwal Pelajar, yang sentiasa memandang rendah, memperlekeh dan memperbodoh mahasiswa. Segalanya perlu kelulusan HEP, hatta untuk mencetak dan mempamerkan sekeping risalah. Setiap undangan terhadap tokoh luar, terutama pembangkang, pasti disaring halus dan akhirnya ditolak mentah-mentah.

Kalau dahulu Universiti Malaya pernah berbangga dengan Debat Ekonomi yang menampilkan penalis hebat tanahair dan dihadiri ribuan orang luar, kini aktiviti mahasiswa terhad kepada warga kampus dan cukup sukar mendapat kebenaran menjemput pemimpin pembangkang. HEP berhak melarang tanpa perlu memberi alasan. Saya mengimpikan aktivisme pelajar tanpa entiti bernama HEP itu, sepertimana sebelum Auku digubal.

Walaupun dikembalikan Sudut Pidato tetapi dengan kontrol melampau HEP, kampus terus sunyi. Skrip perlu disediakan untuk tapisan HEP. Kakitangan akademik lebih tertekan. Untuk menyuarakan pandangan berkaitan kepentingan umum, berdasarkan kepakaran dalam bidang masing-masing pun terhalang, apatah lagi memberikan respons terhadap isu-isu semasa yang kontroversi. Nah, khazanah ilmu kita terpendam berkarat.


Ada benarnya cadangan felo penyelidik kanan UKM, Denison Jayasooria yang mendapat ilham berdasarkan perarakan peguam-peguam pada 2007 ketika mengulas sekatan terhadap para pensyarah, seperti dihadapi Prof Dr Aziz Bari: "Jika kita boleh mendapatkan 1,000 ahli akademik berarak ke Putrajaya, saya rasa barulah kerajaan akan mendengar suara kita."

Jika kehidupan mahasiswa nampak terkepung dan terkurung, warga akademik lebih "tersiksa". Budaya takut dan sikap tidak peduli semakin serius. Ramai mengambil jalan mudah, dengan turut "mengampu dan mengipas". Justeru, sukar sekali mahasiswa mencari ikon atau pendorong-penggalak di kalangan pensyarah sendiri.


Akhirnya, elok direnung kembali penghakiman Hishamuddin, yang berpendapat seksyen yang "melarang pelajar menyatakan sokongan dan simpati atau bangkangan kepada mana-mana parti politik dalam dan luar negara" adalah tidak munasabah. Beliau tidak dapat melihat bagaimana sokongan atau bangkangan pelajar ke atas mana-mana parti politik boleh memudaratkan kepentingan atau moral awam.

"Bukankah parti politik adalah entiti sah dari segi undang-undang yang menjalankan aktiviti politik yang sah. Bukankah pemimpin politik, termasuk menteri dan penggubal undang-undang persekutuan dan negeri juga adalah ahli parti politik. Peruntukan ini tidak rasional," katanya.


Linton pula berkata, seksyen itu tidak masuk akal kerana empat pelajar berkenaan berdepan tindakan tata tertib, termasuk dibuang universiti hanya kerana menghadiri kempen pilihan raya kecil itu.

Hakim sudah menjalankan tugasnya dengan berani. Sesekali seronok juga apabila menteri dan pentadbir universiti dipaksa mendengar leteran hakim seperti pernah dilalui Dr Mahathir Mohamad di zaman Tun Salleh Abas dahulu. Soalnya, apakah kes UKM4 ini mempunyai momentum atau lonjakan untuk membebaskan dunia kampus tempatan, yang penuh kecelaruan, double-standard dan percanggahan ini?

Diharapkan bara api yang mula menyala ini, dimulai dengan isu Dr Aziz Bari, dan kini perisytiharan Seksyen 15 bercanggah Parlimen boleh membawa sinar baru, sekurang-kurangnya membakar jiwa anak muda untuk menjulang kembali idealisme perjuangan mahasiswa.

Baca Seterusnya......

Mat Sabu, integriti dan perisytiharan harta

Oleh AHMAD LUTFI OTHMAN

Memang agak pedih menerima kritikan pedas Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu bahawa isu integriti dan akauhttp://farm4.static.flickr.com/3392/3584027794_62133fa52e.jpgntabiliti seakan-akan tidak diberi perhatian utama oleh sesetengah pemimpin Pakatan Rakyat yang diberi amanah untuk menerajui kuasa di negeri-negeri tertentu.

Malah beliau membandingkan, negara-negara Barat jauh lebih ke hadapan dalam hal ini, sambil merujuk beberapa indeks penting seperti berkaitan demokrasi, antirasuah, keselamatan dan kebebasan akhbar. Kecenderungan pemimpin parti Islam yang menang di Tunisia, An-Nahdah, Raschid Ghanoushi untuk meneladani model ekonomi Sweden -- bukannya negara Islam -- turut dibangkitkan Mat Sabu.

Selepas menyemak indeks berkenaan, saya dapati memang ada pertalian rapat di antara ranking demokrasi dan korupsi, kecuali untuk Singapura. Lima negara teratas demokrasi, seperti Denmark, Sweden, Finland, New Zealand dan Switzerland juga menduduki posisi lima negara terbaik dari segi ranking antirasuah. (Malang sekali apabila negara-negara Islam tercorot jauh ke belakang).

Program negara kebajikan mereka juga dikenali seluruh dunia. Memang peratus peruntukan kebajikan buat rakyatnya daripada KDNK begitu tinggi, dan cukai yang dikenakan ke atas rakyatnya juga besar, tetapi saya kira dengan pengurusan kewangannya yang telus dan berhemah, pembayar cukai akan berlapang dada. (Sebenarnya kadar cukai di Malaysia, sama ada cukai korporat mahupun individu, tidaklah jauh berbeda dengan cukai di negara berkenaan).

Sedangkan negara kita saban tahun menyaksikan pembaziran dan salahguna berleluasa, antaranya ditunjukkan dalam Laporan Ketua Audit Negara dan pendedahan berterusan mengenai ketirisan puluhan bilion ringgit, maka pembayar cukai sentiasa memprotes dalam diam (dan mutakhir ini berani meledakkannya di petak undi).

Lebih keras apabila Mat Sabu menujukan teguran langsung kepada sahabat-sahabatnya, dalam saf kepemimpinan Parti Islam, PAS sendiri. Beliau mahu teladan lebih unggul, terutama dalam urustadbir sumber negeri dan amalan integriti dizahirkan secara lebih meluas. Jangan sewenangnya ghairah menggunakan 'hak' untuk menikmati keistimewaan atas jawatan dalam kerajaan (yang digubal Umno-BN semasa mereka berkuasa); seharusnya budaya hidup sederhana dipraktikkan.

Sesungguhnya integriti tidak akan dicapai melalui undang-undang atau institusi formal semata-mata. Seseorang individu itu kekal mengamalkan prinsip dan nilai hidup unggul meskipun dihapuskan segala kekangan perundangan serta adat dan kebiasaan tertentu dalam masyarakat. Justeru, konsep ehsan dalam Islam merupakan jawapan terbaik. Cukup malang jika aktivis gerakan Islam boleh mengetepikan integriti selepas diuliti kekuasaan.

Kisah hidup Umar Abdul Aziz, seperti diungkapkan Dr Siddiq Fadzil, perlu ditelani pemimpin gerakan Islam: "Ditakdirkan Umar tampil pada zaman menggejalanya kehidupan materialistik. Beliau cukup menyedari gaya hidup bermewah-mewah adalah punca utama pelbagai kebejatan moral, sosial, politik dan ekonomi ... membuka ruang rasuah, penyalahgunaan harta awam.

"Untuk menutup ruang kebejatan itulah Umar berusaha mempromosikan gaya hidup sederhana dengan menampilkan diri dan keluarganya sebagai teladan yang hidup ... Memang tidak mudah melaksanakan langkah korektif apabila ia melibatkan kepentingan keluarga dan kerabatnya sendiri. ...

"Keadilan sosial tidak hanya dikhayalkan .... direalisasikannya menerusi agenda pemerataan keadilan dan kesejahteraan, termasuk perapatan jurang kaya miskin."


Meneliti realiti di negara kita, saya semakin sedih terutama selepas membaca prakata buku Reformasi Pembiayaan Politik di Malaysia, terbitan Transparency International Malaysia: "Masyarakat Malaysia sudah terlalu lama bertolak ansur dengan rasuah. Kita menerima adalah tidak menjadi kesalahan untuk terlibat dalam rasuah asalkan kita sendiri memperoleh sesuatu atau merasa selesa.

"Justeru, kita sering menutup mata terhadap perlakuan rasuah dalam semua bentuk, dan tidak mengendahkan soal kurangnya akauntabiliti dan urus tadbir dalam urusan menerajui sumber negara, asalkan pemimpin politik berupaya memberi manfaat ekonomi kepada masyarakat, meskipun tidak sebanyak mana atau tidak setimpal sekalipun berbanding dengan ketirisan yang berlaku."

Mungkin ada baiknya difirkan secara mendalam cadangan seorang rakan yang mahukan setiap calon PAS dalam PRU13 membuat pengisytiharan harta, iaitu salah satu elemen penting untuk mengekalkan integriti. "Kita sudah berkuasa di beberapa negeri, dan ramai pemimpin yang memegang jawatan kerajaan. Tanpa perlu diminta, biarlah kita menunjukkan teladan dengan secara sukarela membuat perisytiharan aset, agar nampak kita berpegang dengan ketelusan dan transparensi," hujahnya.

Di Amerika Syarikat, calon-calon yang bertanding akan meneliti borang perisytiharan sesama sendiri dan menjadikannya isu jika ada calon yang hidup mewah di luar kemampuannya. Borang yang menghendaki perisytiharan tentang sumbangan dan perbelanjaan kempen juga tidak terkecuali.

Jika ada calon mendakwa hanya menerima sumbangan sederhana tetapi menaiki jet sewa dan tinggal di hotel mewah, maka calon saingan akan menjadinya isu. Terdapat juga kumpulan masyarakat sivil yang memeriksa borang dan laporan tentang ahli politik yang membuat perisytiharan meragukan.

Wajar sekali pemimpin dan kerajaan Pakatan Rakyat sedaya mungkin membuktikan bahawa dengan keterbatasan ruang lingkup yang ada, mereka secara jujur mahu mempraktikkan segala amalan mulia yang dilaungkan. Akhlak, integriti dan etika menjadi budaya hidup dalam menerajui amanah rakyat.



Kelak akan tampil menyerlah perbedaan nyata sosok tubuh dan perwatakan seorang ahli politik Pakatan Rakyat (khususnya PAS) dengan Barisan Nasional, setelah terbukti berjaya melepasi godaan kuasa yang menggila itu.

Baca Seterusnya......

Pencuri pilih anjing penjaga

Oleh Ahmad Lutfi Othman

Laporan Ketua Audit Negara masih diperdebatkan. Pendedahan terhadap salahlaku kementerian, jabatan dan agensi kerajaan tertentu terus mendapat perhatian ramai. Sehttp://www.selangordaily.com/wp-content/uploads/2011/11/laporan-audit-negara.jpgminggu dua ini rakyat Malaysia asyik bermain dengan angka dan fakta yang dikutip daripada laporan itu.

Khabarnya akhbar-akhbar berbahasa Cina menampilkan isu ini secara besar-besaran selama beberapa hari berturut-turut. Sekali gus ia menenggelamkan "gegak-gempita" belanjawan 'one-off' Najib Razak.

Isu kelewatan pembentangan laporan audit, yang tertangguh dua minggu daripada tarikh Bajet 2012, masih belum terjawab. Mungkin kerajaan bimbang laporan audit tersebut akan mencuri tumpuan berbanding belanjawan yang diakui Muhyiddin Yassin sebagai bajet pilihan raya.

Selain itu, amalan mengemukakan laporan kepada jemaah menteri sebelum diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong turut ditimbulkan. Justeru, ramai mula mempersoalkan tahap kebebasan Jabatan Audit Negara -- yang terletak di puncak piramid akauntabiliti kewangan -- daripada pengaruh parti pemerintah.

Menurut buku panduan Asas-Asas Panduan Integriti, terbitan Institut Integriti Malaysia dan UNDP, jabatan audit yang tidak bebas seolah-olah seperti menyuruh si perompak melantik pengawal keselamatan.

Dalam buku Strategi Membanteras Korupsi, terbitan Transparency International Indonesia, ditekankan jika jabatan audit dapat dipengaruhi parti pemerintah, ia ibarat meminta pencuri memilih anjing penjaga. Sedangkan yang diperlukan adalah audit yang kuat dan efektif, yang merupakan teman yang sangat berharga bagi pemerintah dan rakyat untuk mengurangi pemborosan dan penyelewengan besar-besaran.

"Negara memerlukan anjing penjaga kewangan yang pandai menyalak dan menggigit," buku itu memetik artikel dalam Economic and Political Weekly, India.

Ia turut menegaskan, agar benar-benar efektif, Jabatan Audit Negara harus bebas mengelola anggaran perbelanjaannya sendiri dan menerima serta menugaskan tenaga-tenaga staf yang profesional. Biasanya ada tenaga profesional dan berpengalaman yang dapat ditarik daripada sektor swasta, apa lagi jika gaji yang ditawarkan menarik.

Malah, sekiranya jabatan audit dikira masih bebas dan berwibawa sekalipun, apakah yang rakyat boleh harapkan daripada siri pendedahan tentang kes-kes salahlaku terutama yang berpunca daripada perolehan perolehan jabatan-jabatan kerajaan dengan harga yang jauh lebih tinggi itu.

Bekas Ketua Polis Negara, Tun Haniff Omar sendiri pernah membangkitkan kelemahan ketara ini pada 9 Oktober 2005: "Rakyat Malaysia diacah-acah dengan laporan Ketua Audit Negara tentang salah urus dan kedudukan kewangan dalam sektor awam ... Dalam sesetengah kes, Ketua Audit Negara mengesyorkan supaya siasatan lebih lengkap dijalankan. Persoalannya, siapa yang akan menyiasat ... dan bertanggungjawab kepada siapa?

"... wujud sinisme bahawa tindakan berani Ketua Audit Negara itu tidak akan mengubah apa-apa. Perkara ini kemudiannya akan dilupakan dan pesalah akan mengulangi perbuatan mereka. Bukankah masalah ini pernah berlaku sebelum ini? Adakah sesiapa yang telah dikenal pasti dan dihukum atas kepincangan terang-terangan ini, pada tahun lepas, atau pada tahun-tahun sebelumnya ...?"

Mengenai respons Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk membuka membuka fail bagi menyiasat 36 kes salahlaku seperti didedahkan laporan audit baru-baru ini, saya bersetuju dengan rumusan Lau Weng San, Setiausaha Organisasi DAP Selangor.

"Bagaimana rakyat boleh mengharapkan SPRM untuk mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang bersalah apabila kes-kes yang telah dilaporkan sejak lima tahun yang lalu pun belum lagi diambil tindakan oleh SPRM?" tegas Adun Kampung Tunku itu.

Blogger terkenal, A Kadir Jasin turut menyentuh laporan audit: "Kelemahan pengurusan kewangan awam, biar sekecil mana pun, tidak boleh dipandang remeh, apatah lagi dalam suasana kewangan negara yang semakin terhad dan mencabar." Beliau mengaitkan hal itu dengan kegagalan Pelan Transformasi Kerajaan (GTP) Perdana Menteri.

"Apatah lagi, Perdana Menteri sendiri, sebagai Menteri Kewangan, adalah ketua turus kewangan negara. Jadi, kalau ada autoriti mutakhir yang perlu dipersalahkan kerana kelemahan pengurusan kewangan awam, hendak tidak hendak, orang itu adalah Perdana Menteri sendiri kerana beliau adalah Menteri Kewangan," tulisan Kadir dipetik.

Tambahnya, "elok disebutkan yang dua daripada agensi yang akan disiasat Jawatankuasa Akaun Awam Dewan Rakyat (PAC) -- ekoran Laporan Ketua Audit Negara -- terletak di bawah Kementerian Kewangan iaitu Jabatan Kastam dan Lembaga Hasil Dalam Negeri."

Dalam pada itu, saya segera teringat perbualan bersama Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, pagi Jumaat lalu, di Petaling Jaya. Bukan kali pertama beliau melahirkan kerisauannya, malah ia diluahkan dalam ketiga-tiga pertemuan mutakhir saya dengannya, dalam tempoh sebulan ini.

Tema bicaranya adalah soal integriti, yang baginya, seperti dipandang enteng, termasuk oleh aktivis dan pimpinan Pakatan Rakyat, termasuk parti Islam PAS. "Saya bimbang jika sesama rakan Pakatan pun, dalam aspek integriti sewaktu mentadbir kerajaan negeri, kita tertinggal dek DAP," katanya.

"Masyarakat Barat lebih serius menjunjung prinsip mulia itu. Integriti, akuantabiliti, perangi rasuah dan budaya berhemat membelanjakan wang rakyat, cukup dijaga mereka. Malang sekali, kita jauh terkebelakang. Paling sedih apabila kita tidak memanfaatkan kesempatan sepenuhnya sewaktu berkuasa untuk menunjukkan teladan unggul itu," ujarnya, sambil meminta saya menekankan hal ini dalam tulisan-tulisan saya.

Mat Sabu mahu teladan unggul peribadi mulia, Nabi Muhammad s.a.w., ketika berkuasa di Madinah, yang berjaya mengislamkan lebih suku juta umat, berbanding tidak sampai 500 orang di Makkah, dijejaki rahsianya. Bagi beliau, kejayaan itu adalah kerana tarikan contoh gemilang Nabi yang ditunjukkan baginda semasa memerintah.

"Soalnya, apa yang kita lakukan sewaktu diberi amanah ketika berkuasa? Apakah ia makin membuatkan masyarakat bukan Islam tertarik dengan agama suci ini, atau bagaimana" soalnya.

II. Pengundi Melayu

Era Umno-BN makin menghampiri nokhtah. Sekurang-kurangnya itulah tanggapan aktivis Pakatan Rakyat. Lambat atau cepat BN akan beralih daripada takhta kuasa. Namun, bagi saya, persoalannya, apakah ia dapat ditumbangkan dalam PRU13 ini, atau kita terpaksa menanti 5 tahun lagi?

Faktor masa cukup penting dan begitu kritikal. Sekali peluang terlepas, situasi boleh berubah. Kesempatan yang ada
mungkin tidak datang lagi.

Dalam kolum sebelum ini saya menyentuh isu media baru yang memecahkan monopoli maklumat. Soalnya (banyak sangat pertanyaan), apakah dengan penguasaan maklumat maka secara automatik ia turut merubah persepsi rakyat, khususnya pengundi Melayu, terhadap BN?

Dikatakan talian hayat Umno kini bergantung kepada peneroka Felda, kampung tradisi, undi pos dan masyarakat Bumiputera Sabah/Sarawak. Bahasa mudahnya, terikat kuat dengan sentimen orang Melayu-Islam.

Ya, bagaimana penerimaan pengundi Melayu di wilayah berkenaan kepada PAS? Maaf, saya masih menaruh curiga sebelum berani meramalkan perubahan besar bakal berlaku.

III. 10 hari pertama Zulhijjah

Sewaktu 10 hari terakhir Ramadan lalu, saya terkesan dengan pesanan seorang ustaz, bahawa selain mengejar keberkatan di bulan puasa, jangan pula lupa kesempatan terbaik untuk mengabdikan diri kepada Allah pada bulan Zulhijjah.

Selepas mendengar siaran radio Ikim, pagi 1 Zulhijjah lalu, isteri saya turut mengingatkan hal sama, merujuk tazkirah penceramah jemputan. "Jangan hanya tumpu kepada kerja Harakah sampai ke subuh, tapi tak sempat solat malam," ingatnya sentiasa.

Untuk berkongsi ilmu dengan pembaca, saya cuba membelek buku-buku agama, tetapi tidak terjumpa yang dicari. Alhamdulillah, sebaik melayari laman web zaharuddin.net, saya terpandang bahan yang cukup bermakna:

Bulan Zulhijjah, khususnya sepuluh hari awalnya adalah merupakan peluang kedua selepas Ramadhan untuk umat Islam mendapatkan gandaan keredaan, keampunan dan pahala amalan.

Disebutkan Nabi s.a.w: "Sebaik-baik hari di dunia adalah sepuluh hari itu. " Allah SWT berfirman: "Demi fajar dan hari-hari yang sepuluh" (maksud Al-Fajr: 1).

Majoriti ulama menyatakan hari sepuluh itu merujuk kepada hari pertama hingga sepuluh Zulhijjah dan bukannya sepuluh terakhir Ramadhan. Ia juga disebut Nabi: Tiada hari-hari yang lebih disukai oleh Allah SWT untuk hamba-Nya memperbanyakkan amalan dari sepuluh hari ini."

Dr Zaharuddin Abd Rahman seterusnya menghuraikan amalan-amalan utama yang digalakkan sepanjang 10 awal Zulhijjah yang amat besar pahalanya:

1. Zikir: Iaitu memperbanyakkan zikir Subhanallah, Alhamdulillah, La ilaha Illa Allah dan Allahu Akbar. Ia bersumber hadis riwayat At-Tabrani yang diakui sohih Imam Al-Munziri. Allah SWT juga menyebut ertinya: "Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu." (maksud Al-Hajj: 28)

Ibn Abbas r.a. mentafsirkan erti "hari-hari tertentu" adalah 10 hari Zulhijjah ini dan inilah pendapat majoriti ulama.

2. Berpuasa: Amat digalakkan berpuasa pada 1-9 Zulhijjah bagi orang yang tidak menunaikan haji. Hari Arafah (9 Zulhijjah) pula adalah hari yang terbaik untuk berpuasa. Nabi bersabda: "Tiada hari yang lebih banyak Allah membebaskan hambanya lebih dari hari Arafah." (Riwayat Muslim)

Nabi s.a.w. juga bila ditanya tentang kelebihan berpuasa pada hari Arafah ini menjawab, ia menghapuskan dosa yang lalu dan tahun kemudiannya.

3. Bersedekah, membaca al-Quran, solat sunat dan lain-lain.


4. Menjauhi maksiat dan masa terbaik untuk memulakan taubat bagi sesiapa yang masih berfikir-fikir dan menangguhnya. Amat biadap jika umat Islam bersukaria dengan melampaui batas haram di hari yang amat agung di sisi Allah SWT ini.

5. Bertakbir: Ibn Abi Shaibah menyebut bahawa Ali k.w. menunjukkan bahawa permulaan takbir iaitu bermula sejurus selepas solat Subuh hari Arafah sehingga hujung waktu Asar hari ketiga tashriq.

6. Menyembelih korban.

Baca Seterusnya......

Apabila perompak boleh pilih penjaga keselamatan ...

Oleh Ahmad Lutfi Othman

Laporan Ketua Audit Negara 2010 masih diperdebatkan. Pendedahan terhadap salahlaku kementerian, jabatan dan agensi kerajaan tertentu terus mendapat perhatian ramai. Seminggu dua ini rakyat Malaysia asyik bermain dengan angka dan fakta yang dikutip daripada laporan itu.

Khabarnya akhbar-akhbar berbahasa Cina menampilkan isu ini secara besar-besaran selama beberapa hari berturut-turut. Sekali gus ia menenggelamkan "gegak-gempita" belanjawan 'one-off' Najib Razak.

Sememangnya, sejak dahulu, laporan media Cina lebih bebas dan objektif. Beruntunglah masyarakat Tionghua berbanding pembaca Melayu, yang sentiasa diperbodohkan akhbar-akhbar utama berbahasa kebangsan!

Isu kelewatan pembentangan laporan audit, yang tertangguh dua minggu daripada tarikh Bajet 2012, masih belum terjawab. Mungkin kerajaan bimbang laporan audit tersebut akan mencuri tumpuan berbanding belanjawan yang diakui Muhyiddin Yassin sebagai bajet pilihan raya.

Selain itu, amalan mengemukakan laporan kepada jemaah menteri sebelum diperkenankan oleh Yang di-Pertuan Agong turut ditimbulkan. Justeru, ramai mula mempersoalkan tahap kebebasan Jabatan Audit Negara -- yang terletak di puncak piramid akauntabiliti kewangan -- daripada pengaruh parti pemerintah.

Menurut buku panduan Asas-Asas Panduan Integriti, terbitan Institut Integriti Malaysia dan UNDP, jabatan audit yang tidak bebas seolah-olah seperti menyuruh si perompak melantik pengawal keselamatan.

Dalam buku Strategi Membanteras Korupsi, terbitan Transparency International Indonesia, ditekankan jika jabatan audit dapat dipengaruhi parti pemerintah, ia ibarat meminta pencuri memilih anjing penjaga. Sedangkan yang diperlukan adalah audit yang kuat dan efektif, yang merupakan teman yang sangat berharga bagi pemerintah dan rakyat untuk mengurangi pemborosan dan penyelewengan besar-besaran.

"Negara memerlukan anjing penjaga kewangan yang pandai menyalak dan menggigit," buku itu memetik artikel dalam Economic and Political Weekly, India.

Ia turut menegaskan, agar benar-benar efektif, Jabatan Audit Negara harus bebas mengelola anggaran perbelanjaannya sendiri dan menerima serta menugaskan tenaga-tenaga staf yang profesional. Biasanya ada tenaga profesional dan berpengalaman yang dapat ditarik daripada sektor swasta, apa lagi jika gaji yang ditawarkan menarik.

Malah, sekiranya jabatan audit dikira masih bebas dan berwibawa sekalipun, apakah yang rakyat boleh harapkan daripada siri pendedahan tentang kes-kes salahlaku terutama yang berpunca daripada perolehan perolehan jabatan-jabatan kerajaan dengan harga yang jauh lebih tinggi itu.

Bekas Ketua Polis Negara, Tun Haniff Omar sendiri pernah membangkitkan kelemahan ketara ini pada 9 Oktober 2005: "Rakyat Malaysia diacah-acah dengan laporan Ketua Audit Negara tentang salah urus dan kedudukan kewangan dalam sektor awam ... Dalam sesetengah kes, Ketua Audit Negara mengesyorkan supaya siasatan lebih lengkap dijalankan. Persoalannya, siapa yang akan menyiasat ... dan bertanggungjawab kepada siapa?

"... wujud sinisme bahawa tindakan berani Ketua Audit Negara itu tidak akan mengubah apa-apa. Perkara ini kemudiannya akan dilupakan dan pesalah akan mengulangi perbuatan mereka. Bukankah masalah ini pernah berlaku sebelum ini? Adakah sesiapa yang telah dikenal pasti dan dihukum atas kepincangan terang-terangan ini, pada tahun lepas, atau pada tahun-tahun sebelumnya ...?"


Mengenai respons Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) untuk membuka membuka fail bagi menyiasat 36 kes salahlaku seperti didedahkan laporan audit baru-baru ini, saya bersetuju dengan rumusan Lau Weng San, Setiausaha Organisasi DAP Selangor.

"Bagaimana rakyat boleh mengharapkan SPRM untuk mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang bersalah apabila kes-kes yang telah dilaporkan sejak lima tahun yang lalu pun belum lagi diambil tindakan oleh SPRM?" tegas Adun Kampung Tunku itu.


Blogger terkenal, A Kadir Jasin turut menyentuh laporan audit: "Kelemahan pengurusan kewangan awam, biar sekecil mana pun, tidak boleh dipandang remeh, apatah lagi dalam suasana kewangan negara yang semakin terhad dan mencabar." Beliau mengaitkan hal itu dengan kegagalan Pelan Transformasi Kerajaan (GTP) Perdana Menteri.

"Apatah lagi, Perdana Menteri sendiri, sebagai Menteri Kewangan, adalah ketua turus kewangan negara. Jadi, kalau ada autoriti mutakhir yang perlu dipersalahkan kerana kelemahan pengurusan kewangan awam, hendak tidak hendak, orang itu adalah Perdana Menteri sendiri kerana beliau adalah Menteri Kewangan," tulisan Kadir dipetik.


Tambahnya, "elok disebutkan yang dua daripada agensi yang akan disiasat Jawatankuasa Akaun Awam Dewan Rakyat (PAC) -- ekoran Laporan Ketua Audit Negara -- terletak di bawah Kementerian Kewangan iaitu Jabatan Kastam dan Lembaga Hasil Dalam Negeri."

Dalam pada itu, saya segera teringat perbualan bersama Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, pagi Jumaat lalu, di Petaling Jaya. Bukan kali pertama beliau melahirkan kerisauannya, malah ia diluahkan dalam ketiga-tiga pertemuan mutakhir saya dengannya, dalam tempoh sebulan ini.

Tema bicaranya adalah soal integriti, yang baginya, seperti dipandang enteng, termasuk oleh aktivis dan pimpinan Pakatan Rakyat, termasuk parti Islam PAS. "Saya bimbang jika sesama rakan Pakatan pun, dalam aspek integriti sewaktu mentadbir kerajaan negeri, kita tertinggal dek DAP," katanya.

"Masyarakat Barat lebih serius menjunjung prinsip mulia itu. Integriti, akuantabiliti, perangi rasuah dan budaya berhemat membelanjakan wang rakyat, cukup dijaga mereka. Malang sekali, kita jauh terkebelakang. Paling sedih apabila kita tidak memanfaatkan kesempatan sepenuhnya sewaktu berkuasa untuk menunjukkan teladan unggul itu," ujarnya, sambil meminta saya menekankan hal ini dalam tulisan-tulisan saya.

Mat Sabu mahu teladan unggul peribadi mulia, Nabi Muhammad s.a.w., ketika berkuasa di Madinah, yang berjaya mengislamkan lebih suku juta umat, berbanding tidak sampai 500 orang di Makkah, dijejaki rahsianya. Bagi beliau, kejayaan itu adalah kerana tarikan contoh gemilang Nabi yang ditunjukkan baginda semasa memerintah.

"Soalnya, apa yang kita lakukan sewaktu diberi amanah ketika berkuasa? Apakah ia makin membuatkan masyarakat bukan Islam tertarik dengan agama suci ini, atau bagaimana" soalnya.

II. Pengundi Melayu

Era Umno-BN makin menghampiri nokhtah. Sekurang-kurangnya itulah tanggapan aktivis Pakatan Rakyat. Lambat atau cepat BN akan beralih daripada takhta kuasa. Namun, bagi saya, persoalannya, apakah ia dapat ditumbangkan dalam PRU13 ini, atau kita terpaksa menanti 5 tahun lagi?

Faktor masa cukup penting dan begitu kritikal. Sekali peluang terlepas, situasi boleh berubah. Kesempatan yang ada
mungkin tidak datang lagi.

Dalam kolum sebelum ini saya menyentuh isu media baru yang memecahkan monopoli maklumat. Soalnya (banyak sangat pertanyaan), apakah dengan penguasaan maklumat maka secara automatik ia turut merubah persepsi rakyat, khususnya pengundi Melayu, terhadap BN?

Dikatakan talian hayat Umno kini bergantung kepada peneroka Felda, kampung tradisi, undi pos dan masyarakat Bumiputera Sabah/Sarawak. Bahasa mudahnya, terikat kuat dengan sentimen orang Melayu-Islam.

Ya, bagaimana penerimaan pengundi Melayu di wilayah berkenaan kepada PAS? Maaf, saya masih menaruh curiga sebelum berani meramalkan perubahan besar bakal berlaku.


III. 10 hari pertama Zulhijjah

Sewaktu 10 hari terakhir Ramadan lalu, saya terkesan dengan pesanan seorang ustaz, bahawa selain mengejar keberkatan di bulan puasa, jangan pula lupa kesempatan terbaik untuk mengabdikan diri kepada Allah pada bulan Zulhijjah.

Selepas mendengar siaran radio Ikim, pagi 1 Zulhijjah lalu, isteri saya turut mengingatkan hal sama, merujuk tazkirah penceramah jemputan. "Jangan hanya tumpu kepada kerja Harakah sampai ke subuh, tapi tak sempat solat malam," ingatnya sentiasa.

Untuk berkongsi ilmu dengan pembaca, saya cuba membelek buku-buku agama, tetapi tidak terjumpa yang dicari. Alhamdulillah, sebaik melayari laman web zaharuddin.net, saya terpandang bahan yang cukup bermakna:

Bulan Zulhijjah, khususnya sepuluh hari awalnya adalah merupakan peluang kedua selepas Ramadhan untuk umat Islam mendapatkan gandaan keredaan, keampunan dan pahala amalan.

Disebutkan Nabi s.a.w: "Sebaik-baik hari di dunia adalah sepuluh hari itu. " Allah SWT berfirman: "Demi fajar dan hari-hari yang sepuluh" (maksud Al-Fajr: 1).

Majoriti ulama menyatakan hari sepuluh itu merujuk kepada hari pertama hingga sepuluh Zulhijjah dan bukannya sepuluh terakhir Ramadhan. Ia juga disebut Nabi: Tiada hari-hari yang lebih disukai oleh Allah SWT untuk hamba-Nya memperbanyakkan amalan dari sepuluh hari ini."


Dr Zaharuddin Abd Rahman seterusnya menghuraikan amalan-amalan utama yang digalakkan sepanjang 10 awal Zulhijjah yang amat besar pahalanya:

1. Zikir: Iaitu memperbanyakkan zikir Subhanallah, Alhamdulillah, La ilaha Illa Allah dan Allahu Akbar. Ia bersumber hadis riwayat At-Tabrani yang diakui sohih Imam Al-Munziri. Allah SWT juga menyebut ertinya: "Supaya mereka menyaksikan berbagai perkara yang mendatangkan faedah kepada mereka serta memperingati dan menyebut nama Allah, pada hari-hari yang tertentu." (maksud Al-Hajj: 28)

Ibn Abbas r.a. mentafsirkan erti "hari-hari tertentu" adalah 10 hari Zulhijjah ini dan inilah pendapat majoriti ulama.

2. Berpuasa: Amat digalakkan berpuasa pada 1-9 Zulhijjah bagi orang yang tidak menunaikan haji. Hari Arafah (9 Zulhijjah) pula adalah hari yang terbaik untuk berpuasa. Nabi bersabda: "Tiada hari yang lebih banyak Allah membebaskan hambanya lebih dari hari Arafah." (Riwayat Muslim)

Nabi s.a.w. juga bila ditanya tentang kelebihan berpuasa pada hari Arafah ini menjawab, ia menghapuskan dosa yang lalu dan tahun kemudiannya.

3. Bersedekah, membaca al-Quran, solat sunat dan lain-lain.


4. Menjauhi maksiat dan masa terbaik untuk memulakan taubat bagi sesiapa yang masih berfikir-fikir dan menangguhnya. Amat biadap jika umat Islam bersukaria dengan melampaui batas haram di hari yang amat agung di sisi Allah SWT ini.


5. Bertakbir: Ibn Abi Shaibah menyebut bahawa Ali k.w. menunjukkan bahawa permulaan takbir iaitu bermula sejurus selepas solat Subuh hari Arafah sehingga hujung waktu Asar hari ketiga tashriq.

6. Menyembelih korban.

Baca Seterusnya......

Mukjizat FB, kuda dan Shahrizat ...

Ahmad Lutfi Othman

Hujung minggu lalu, saya menghadiri dua program khusus mengenai media, di hadapan aktivis PAS yang kelihatan ghttp://2.bp.blogspot.com/_Qmx0NmuOJLk/TTz39KCX9zI/AAAAAAAAAIk/p5ct6jw85gc/s1600/kuda_jantan.jpghairah menanti tarikh pilihan raya umum ke-13. Pada 22 Oktober, Persidangan ICT dan Media Baru 20011, di Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad, Taman Melewar, dan esoknya kursus kewartawanan, di Ipoh, Perak.

Membedah fenomena dunia siber -- dan kompleksiti media baru dengan segala perubahan yang begitu pantas -- tentunya bukan tugas mudah, apatah lagi dilakukan di hadapan mereka yang mahir ICT. Sebenarnya saya tertinggal jauh di belakang berbanding penguasaan dan kepakaran peserta persidangan terhadap teknologi media baru.

Di zaman internet "mendefinisikan" pergolakan politik antarabangsa, sehingga Facebook, twitter dan youtube dilihat mampu menjatuhkan sesebuah kerajaan dan menggulingkan regim, seperti ditunjukkan di Timur Tengah, saya cuba membawa perspektif agak berbeda, sambil mempersoalkan beberapa "tanggapan dan kepercayan" terhadap mukjizat kuasa siber.

Dalam konteks siasah tempatan, "padang permainan" kini hampir sama rata; tiada lagi monopoli maklumat sepertimana situasi 20 tahun lalu. Meskipun media konvensional, seperti akhbar, radio dan televisyen, masih dikongkong elit penguasa dengan pelbagai peraturan ketat, namun majoriti rakyat mempunyai pilihan dan akses terhadap media baru, yang menawarkan berita dan laporan lebih seimbang.

Faktor-faktor lain yang juga membantu kesedaran berpolitik, antaranya adalah kualiti pendidikan, meluasnya kelas menengah, pertumbuhan urbanisasi, peningkatan tahap ekonomi, celik IT, dan pengaruh globalisasi.

Namun, sewaktu masih ramai yang teruja, misalnya dengan pengaruh kejayaan revolusi rakyat 18 hari di Dataran Tahrir, Kaherah, yang difaktorkan oleh pencetusnya, Khalid Said dan Wael Ghonim, melalui sumbangan besar media sosial, kita wajar menekuni semasaknya gelagat dan kerencaman politik lokal. Malaysia harus ada formula tersendiri dan tidak terikut-ikut dengan realiti dunia luar, tanpa memperkecilkan suntikan semangat dan motivasi di atas kejayaan mereka.

Khalid Said adalah anak muda Mesir, 28 tahun, dibunuh kejam Amin Daulah (unit khas polis paling ditakuti di Mesir) apabila mendedahkan komplot jahat polis bersama pengedar dadah, yang dimuat-turun dalam youtube. (Perhatikan pengaruh luar biasa video bergerak melalui youtube). Kepalanya dikatakan dihentak ke dinding dan tangga sehingga mati; mayatnya dicampak ke tepi jalan tetapi polis mendakwa beliau mati disebabkan terlebih mengambil dadah.

Wael Ghonim, eksekutif muda Google, membuka akaun Facebook, 'Kulluna Khalid Said' atau 'We are All Khalid Said', memaparkan gambar ngeri Khalid, yang kemudiannya menaikkan rasa amarah amat sangat rakyat terhadap Presiden Hosni Mubarak. Di peringkat awal siapa pun tidak menjangkakan jaringan laman sosial mampu mencetuskan revolusi rakyat secara aman yang bersejarah itu.

(Gambar: Ahmad Lutfi Othman bersama Ketua Penerangan PAS Perak, Ustaz Nuri Endut, Pengarang Berita dan Wartawan Harakah Perak, dan turut sama, aktivis PAS, selepas kursus kewartawanan, di Pejabat Perhubungan PAS Negeri, Ipoh)

Tarikh 25 Januari diingati sebagai "Hari Melahirkan Marah". Wael ditangkap. Penahanannya tidak meredakan malah mencetuskan kebangkitan lebih hebat. Ramai nyawa terkorban. Rasa takut yang menyelubungi rakyat Mesir selama lebih 3 dekad hilang. Melalui youtube kita saksikan mereka berani mengasak kereta perisai tentera.

Laluan internet disekat, tetapi anehnya ia makin mendorong lebih ramai membanjiri Tahrir. Ya, daripada bersembang dalam FB dan merayau di alam maya, tekad mereka lebih serius untuk berkubu di lapangan, berdada langsung menuntut perubahan. Akhirnya Hosni tinggal keseorangan, "perkakas tradisinya" seperti tentera dan media "berpaling tadah. Beliau terpaksa berundur juga.

Realiti Mesir waktu itu diasak enam isu besar: Kadar kemiskinan tinggi, merebaknya rasuah, pengangguran tidak terkawal, inflasi melonjak, gaji rendah, Hosni mungkin bertanding presiden lagi atau memberi jalan kepada anaknya, manakala suara rakyat langsung tidak dilayan.

Secara kasar, isu sama turut melanda negara kita, tetapi perinciannya agak berbeda. Malaysia nampak ke hadapan daripada segi kebebasan bersuara, agihan kekayaan dan partisipasi politik. Sistem demokrasi dan perjalanan pilihan raya kita lebih maju dan tersusun. Penyelewengannya agak "sofistikated" dan tidak begitu menjolok mata seperti Mesir.

Dalam kedua-dua majlis, di Taman Melewar dan Ipoh, saya menekankan agar aktivis arif memahami kerencaman persekitaran dan budaya-sensitiviti lingkungan. Selain menguasai perkembangan ICT dan aplikasi media baru sepenuhnya, aspek modal insan mesti diperkukuhkan ke peringkat kecemerlangan. Meskipun internet seolah-olah dianggap semacam "agama baru" di abad ke-21 ini, tidak semudah itu pengaruhnya melempah, seperti yang kita hajatkan.

Saya tertarik dengan soalan seorang peserta, yang membangkitkan keberkesanan media baru dalam kempen pilihan raya negeri Sarawak. Bagi saya, internet hanya satu alat atau medium berkesan untuk kita berhubung langsung dengan pengundi. Banyak lagi aspek lain wajar ditekuni.

Dalam konteks Sarawak, apakah rakyatnya dapat akses dengan media baru secara berkesan dan menyeluruh? Saya perhatikan, banyak pendedahan berfakta mengenai salahlaku dan penyelewengan Ketua Menteri, Taib Mahmud, bertaraf mega disiarkan beberapa laman, tetapi para pengunjungnya tidaklah begitu ramai. Malah, dengan hambatan keluasan negeri, kemudahan perhubungan, tahap celik IT, dan politik ugut BN terutama di kawasan luar bandar, Sarawak memerlukan lebih banyak masa untuk melakukan perubahan.

Dalam pada itu, asas penulisan dan kewartawanan perlu dihadam sebaiknya oleh aktivis dunia siber. Begitu juga selok-belok penggunaan bahasa yang baik dan indah, dengan etika terjaga. Memang internet telah menghapuskan segala hirarki dalam penerbitan media tradisi. Tulisan tidak perlu diedit dan disemak lagi. Dengan sekali klik atau tweet, kita dapat berkongsi sehingga jutaan orang. (Tapi ia tidak seindah disangka, hal jaringan ini perlu dianalisis lebih rapi).

Saya mengingatkan, tanpa kredibiliti, media (termasuk internet) akan hilang bisa dan pengaruhnya. Sedangkan, pembinaan dan pemantapan pengaruh merupakan perkara asas terpenting dalam proses reformasi. Jika akhbar pro-Umno, seperti Utusan Malaysia dan Berita Harian, semakin tipis pengaruhnya disebabkan hilang wibawa, maka laman-laman sosial turut terdedah kepada gugatan serupa.

Facebook atau blog tidak akan membawa impak positif jika ia hanya sarat dengan gosip dan khabar angin.

Justeru, program melahirkan lebih ramai penulis berwibawa harus digiatkan, termasuk di kalangan blogger dan 'facebooker'. Bahan yang terhidang dalam laman sosial mestilah berkualiti, baik dari segi hujah, idea, pendekatan mahupun susunan bahasa, serta dapat dipertanggungjawabkan dan mampu mempengaruhi khalayak. Biarpun lebih terdedah kepada generasi muda, mutu kandungan usah diremehkan.

Apa pun, tentulah pendekatan dan persembahan dalam laman sosial tidak perlu terikat dengan bentuk penulisan kewartawanan. Pastinya ia lebih padat tetapi santai, ringkas dan bersahaja, mudah difahami, selari dengan jiwa anak muda tetapi harus ada elemen "menggemparkan" sehingga ramai audien mahu berkongsi dan membuat pautan.

Sejumlah 12 juta pemegang akaun Facebook di Malaysia memang merupakan sasaran berpotensi, yang jika digerakkan dengan bijaksana, mampu membentuk gelombang dan menarik turun BN daripada Putrajaya. Tapi harus diingat, generasi yang bermaklumat tidak semudah itu dapat dipengaruhi. Mereka semakin bijak menilai dan menganalisis, serta menuntut pembuktian. Ya, jangan sama sekali perkecilkan minda anak muda ...

Saya kira, Facebook juga bergantung dengan capaian youtube dan ruang itu belum dimanfaatkan sepenuhnya oleh aktivis Pakatan. Tidak banyak klip video mengenai senario sosio-politik-ekonomi, apatah lagi yang benar-benar kreatif, telah dihasilkan. Sedangkan "bahan-bahan mentahnya" mudah didapati di mana-mana. Klik sahaja enjin carian seperti Yahoo atau Google, segalanya di hadapan mata.

Misalnya mengenai pembentangan bajet Najib Razak dan belanjawan alternatif Pakatan. Begitu banyak fakta dan pendedahan menarik dikemukakan Anwar Ibrahim dan pimpinan Pakatan yang lain, susulan daripada Buku Jingga, yang boleh dipakejkan dalam yotube. Tawaran Pakatan juga dapat diolah dalam bentuk animasi mudah.

Seorang rakan FB saya telah menunjukkan klip-klip video kempen parti-parti politik di Britain, yang dirakam untuk tayangan dalam masa hanya 60 saat. Malah ia mendedahkan fakta menarik, merujuk insiden-insiden tertentu yang berlaku dalam masa satu minit, misalnya jumlah kecurian atau pelepasan gas karbon disoksida di England. Mungkin ia boleh dijadikan rujukan sebagai persiapan kempen pilihan raya umum akan datang.

Jika pilihan raya 1999 menyaksikan ledakan laman-laman web reformasi, dan pilihan raya 2008 disendat dengan kemunculan blog dan youtube, tidak syak lagi perang PRU13 akan riuh-rendah dengan pertarungan "sengit tetapi santai" di laman-laman sosial.

Cadangan agar aktivis lebih didedahkan dengan aspek-aspek teknikal dan meneroka pengkhususan, seperti kaedah menaikkan ranking blog, wajar diberi perhatian segera. Mungkin bengkel-bengkel lebih kecil perlu diusahakan. Lagi pula, keajaiban dunia siber, khususnya berkaitan jaringan laman sosial, masih banyak misterinya. Kita belum benar-benar mengoptimumkan aplikasinya.

Apa pun, sewaktu kita begitu obses dengan media baru, usah lupa medium tradisi, yang sepatutnya menjadi pelengkap di antara satu sama lain. Internet bukannya alternatif tetapi lebih dilihat sebagai satu lagi medium untuk memperkukuhkan prasarana sedia ada. Janganlah diremehkan pengedaran risalah, pembikinan VCD, penerbitan buletin dan usaha menyebarluaskan Harakah itu sendiri.

II.

Saya belum sempat meneliti Laporan Ketua Audit Negara 2010. Meneruskan tradisi daripada tahun-tahun sebelum ini, pendedahan tentang pelbagai kelemahan, kepincangan dan penyelewengan bukan lagi satu kejutan.

Tiga tahun lalu, kita digemparkan (sekadar contoh kecil) dengan harga set screwdriver RM224.94 sedangkan harga pasaran hanya RM40, harga kamera digital kodak melonjak kepada RM8,254.29 (harga pasaran RM2,990), set pasu plastik RM42.80 (harga pasaran RM5.20), settee 6 seater RM9,075 (harga pasaran RM1,500) dan 2 tonne jack RM5,741.69 (harga pasaran RM50).

Selain itu, pihak Audit juga tidak dapat mengesahkan 14 bayaran kemajuan berjumlah RM943.46 juta (hampir RM1 bilion) kepada kontraktor yang terlibat dalam pembinaan 6 kapal peronda Tentera Laut Diraja Malaysia, bagi tempoh Disember 1999 hingga Januari 2002 disebabkan baucer bayaran dan dokumen sokongan yang berkenaan telah hilang daripada simpanan Kementerian Pertahanan!

Tahun ini, ia berulang lagi. RM56,350 dibelanjakan bagi sepasang teropong visi malam, iaitu 29 kali lebih tinggi daripada harga pasaran bernilai RM1,940. Komputer riba dan pencetak warna berharga RM3,428 dibeli pada harga RM11,845 (lebihan 246 peratus).

Harga 23 kuda yang dibeli Majlis Sukan Negara berjumlah RM5.66 juta dan dibuat melalui rundingan terus tanpa kelulusan Kementerian Kewangan. Lebih teruk, hanya lima kuda didapati layak dan dapat bertanding pada pertandingan World Endurance Championship.

Kita juga masih belum mendapat jawapan Shahrizat Jalil, seorang menteri kanan dan ketua wanita Umno, di atas kegagalan Pusat Feedlot Kebangsaan yang dimiliki dan dikendalikan National Feedlot Corporation Sdn Bhd, kepunyaan suami dan anak-anak Shahrizat.

Sasaran projek bernilai RM250 juta di atas tanah anugerah seluas 5,000 ekar itu bagi memenuhi 40 peratus permintaan dan pengeluaran daging lembu untuk pasaran tempatan. Jumlah lembu yang perlu disembelih untuk mencapai sasaran adalah 1,500 ekor sehari sedangkan jumlah lembu yang kini disembelih hanya 20 ekor sehari.

Bukan setakat Shahrizat, malah Muhyiddin Yassin sebagai bekas Menteri Pertanian dan Agro Industri yang terlibat menganugerahkan projek ini kepada rakan menteri beliau perlu memberi respons segera.

Benarlah rumusan Naib Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man: "Kerajaan BN tidak akan faham bahasa laporan Audit, yang boleh menyedarkan mereka hanyalah bahasa daripada peti undi."

Ya, masakan saban tahun kita belum jelak lagi dengan paparan Laporan Ketua Audit yang hampir sama. Itu belum dikira rasuah atau salahguna kuasa elit pemerintah bersama suku-sakat mereka, yang tidak dapat dihidu SPRM ...

Baca Seterusnya......

Dari Sham Kamikaze ke lagu "Lau Kana Bainana"

Oleh AHMAD LUTFI OTHMAN

Petang Khamis lalu, semasa singgah di Masjid Bukit Indah, Ampang, saya tertarik dengan poster warna-warni yang ditahttp://media1.malaysiakini.com/29/f847ec23e41b5f6f20bba87fc9ab222b.jpgmpal berdekatan pintu utama. Forum agama, "Syoknya Islam", di Surau Pandan Indah, menampilkan beberapa personaliti seperti Sham Kimakaze, Diana Amir dan Irma Hasmie.

Poster seumpama itu bukan perkara asing lagi. Kini, sepanduk, kain rentang dan risalah yang mempromosi aktiviti keagamaan artis-artis terkenal tanahair mudah dilihat di mana-mana.Kalau dahulu, nama-nama yang kita dengar sekadar Akil Hay, Wardina, Noor Kumalasari, Waheeda, Aishah, kini senarainya lebih panjang.

Rahmat Ekamatra

Selain Bob Lokman, saya cepat terkesan dengan beberapa selebriti yang dikatakan sama-sama "berhijrah" seperti Iwan Syahman, Rahmat Ekamatra dan Catriona Ross.

Semasa membelek sisipan Utusan Malaysia, Mega, edisi Khamis itu juga, dua lagi nama artis lelaki dilaporkan "membuat anjakan pada penampilan dan cara hidup yang lebih mengikut hukum syarak", iaitu Abdullah Ahmad (Lah) dan Mohd Aizam Mat Saman (Adam VIP).

"Ketika mengikuti kelas agama bersama Ameer Ruffedge dan Zaf, buat pertama kali saya mendengar qasidah dan hati ini terus jatuh cinta kerana kemerduannya. Dalam qasidah ada jaz, R&B dan ia membuatkan saya menitis air mata kerana irama seindah itu tidak pernah dipandang," kata Lah.

Segera saya teringat, semasa menjadi editor majalah Muslimah, hampir 20 tahun lalu, saya pernah meminta wartawan menemuramah penyanyi Rahimah Rahim, yang mencipta kejutan dengan memilih untuk menutup aurat.

Apa khabar Ogy, Rahimah Rahim?

Majalah yang saya terajui, Wasilah, sekitar tahun 2000 juga memilih Fauziah Ahmad Daud sebagai hiasan muka depan, juga selepas memakai tudung. Ogy turut berkunjung ke pejabat saya di Medan Idaman, Gombak, yang turut menerbitkan majalah proreformasi, Detik dan siri akhbar politik tidak berkala. Wasilah dan Detik kemudiannya diharamkan KDN.

Melalui buku Bagaimana Akhirnya Saya Bertudung, dirakam pengalaman Noor Kumalasari: "Bukan saja saya bertudung, malah saya rasa perlu berpakaian seperti dituntut Allah, bajunya longgar, daripada kain berwarna yang tidak jarang akhirnya muncullah fesyen hitam lebar... Hijab memberi kesan besar ... Saya rasa Allah sangat dekat dan saya tidak ingin kehilangannya."

Fenomena para artis tanahair "berhijrah" menghayati cara hidup Islam memang perkembangan mengembirakan. Banyak pihak melihat kehidupan selebriti terkemuka mempunyai pengaruh besar ke atas kehidupan anak-anak muda. Mereka dikatakan mudah terpengaruh dan terikut-ikut gaya hidup personaliti yang mendapat liputan meluas media.


Ada artis yang terlibat, terutama wanita, memilih untuk berundur terus daripada alam hiburan. Mungkin itu adalah pilihan terbaik bagi memastikan dapat "menjaga iman dan keyakinan" sebaiknya. Namun, ada yang berpendapat, bakat alam itu perlu dimanfaatkan di atas "jalan dakwah" atau cuba "memperbetulkan dunia seni yang kelam-kabut" itu.

Bukan sekadar trend - Iwan

Iwan, dalam interbiu dengan Harakah mengingatkan, artis kembali kepada Islam bukanlah menjadi sekadar trend sahaja.

Beliau tidak mahu ketika orang nak dakwah, semua nak dakwah, tutup aurat juga begitu, tetapi ia hanya sementara dan akhirnya kembali seperti asal.


Catriona turut melakukan muhasabah diri yang baik dan cukup merendah diri. Katanya, untuk melakukan perubahan adalah mudah, namun untuk mengekalkan perubahan itu sangat payah.

"Untuk itu, saya rasa sambil kita berubah, kita perlu mencari ilmu supaya lebih memahami. Pilih sahabat yang baik, hadiri majlis-majlis ilmu termasuk usrah dan banyakkan berdoa agar Allah tidak memesongkan hati kita," ujar pelakon yang nama penuhnya Catriona Norhayati Rose Bahrin.


Irma Hasmie juga mempunyai pendapat sama. Cabaran utama baginya adalah untuk kekal istiqamah dengan perubahan itu.

Doa satu kekuatan

"Apa pun, semuanya bergantung kepada niat asal. Segalanya hanya kerana Allah," tegasnya. Irma juga menekankan kepentingan sentiasa berdoa kepada Allah untuk ditetapkan hati dan menguatkan tekad dalam proses penghijrahan itu.

Secara peribadi saya tidaklah sampai ke peringkat "mahu membebankan" personaliti berkenaan. Alhamdulillah jika mereka berminat atau terdorong untuk menyuburkan kerja-kerja dakwah.

Namun sekiranya tidak berkemampuan, sudah cukup baik jika mereka dapat berkongsi pengalaman menemui hidayah dan melayari dunia baik dengan audien yang lebih ramai.

Dunia seni juga masih mempunyai ruang cukup luas yang perlu "diisi dan dibersihkan" seadanya, atau sekurang-kurangnya "tidak dikotori" lagi. Misalnya, bukankah lagu-lagu bermesej ketuhanan dan kemanusiaan, yang dinyanyikan, antara lain oleh Ramli Sarip, M Nasir, Ito, Amy Search dan tentunya tidak terkecuali Mawi serta artis-artis nasyid lainnya juga begitu menghiburkan dan perlu dimartabatkan secara lebih mantap dalam dunia muzik tanahair?

Menanti kesan Sham Kimakaze

Saya melihat perkembangan menarik mengenai "penghijrahan" artis-artis ini apabila mereka mewakili pelbagai sektor dalam dunia hiburan. Ya, ada penyanyi, pelakon dan juga pemuzik terkenal seperti Sham Kimikaze yang mempunyai latar belakang akademik yang tinggi.


Saya mengingati penampilan istimewa Sham dalam beberapa persembahan utama TV, misalnya Akademi Fantasia. Gayanya mengetuai barisan pemuzik menarik sekali; ada keunikan dan aura tersendiri.

Membaca wawancara Harakah terbaru dengannya, saya rasa terharu, terutama apabila Sham menyentuh soal dugaan dan cabaran semasa berdakwah: "Jangan mengeluh ... Jangan bila nak berdakwah, Allah uji sikit sahaja, kita terus cabut lari. Kita berpegang kepada sirah Nabi. Walaupun ada rintangan, kita masih boleh menyampaikan dakwah."


Selain itu, lebih penting lagi adalah medium untuk menampung "penghijrahan" mereka itu. Tentulah tidak cukup sekadar radio Ikim, stesen TV Al-Hijrah dan Astro Oasis misalnya.

Saya lebih menekankan peluang dan ruang yang perlu dihampar oleh kerajaan-kerajan negeri Pakatan Rakyat, yang boleh memainkan peranan lebih besar.

Sediakan medan mereka berhibur Islami

Untuk mereka berkongsi pengalaman syahdu dan berdakwah, rasanya tidaklah begitu sukar. Badan-badan dan institusi formal Islam serta surau-masjid pastinya cukup mengalu-alukan rakan-rakan artis kita itu.

Cuma yang saya bimbangkan ialah medan untuk mereka berkarya. Sediakan gelanggang secukupnya untuk mereka terus menghibur secara Islami itu.

Dan usah lupa, "pengisian baru" ini akan tempang jika tenaga di sebalik tabir -- misalnya pencipta lagu atau penulis lirik, juga pengarah dan penulis lakon layar -- tidak bersama-sama menghayati konsep seni Islam.

Saya pernah terbawa-bawa rasa marah sampai terganggu tidur, selepas menonton teater atau drama yang dikatakan berunsurkan Islam tetapi membawa "mesej menyesatkan".

Imej pendakwh atau orang yang kembali ke jalan benar masih diberikan persepsi stereotaip, seperti tidak beradab dengan ibu bapa, kasar ketika menyeru kepada kebaikan dan fanatik melulu kepada ketua.

Ya, kita begitu ketandusan penerbit dan pengarah, yang dapat memahami bagaimana bentuk hiburan yang mendidik jiwa.

Deddy Mizwar, Para Pencari Tuhan dan Cinta Bertasbih

Terus-terang, saya belum dapat melihat siri drama TV kita yang setanding dengan sinetron Para Pencari Tuhan, karya Deddy Mizwar, yang menyampaikan pesan agama secara santai dan menghiburkan. Temanya mudah, berkaitan kehidupan harian di kampung, namun terselit nasihat (bukan khutbah) yang mengesankan.

Begitu juga dengan filem Cinta Bertasbih, nukilan Habiburrahman El Shirazy; sedangkan siri drama TV tempatan bertemakan cinta yang melambak sekarang jarang dapat ditemui "keindahan yang kudus". Tentunya saya lebih mengharapkan agar munculnya filem seperti Sang Murabbi, yang mengisahkan mantan Ketua Majlis Syura PKS, Indonesia, KH Rahmat Abdullah ...

Rupanya dalam hal ini, dunia hiburan Islami dan juga karya-karya sastera yang bermutu tinggi, kita masih perlu lebih banyak merujuk kepada Indonesia.

Lau Kana Bainana yang memaksa air mata mengalir

Semasa mengedit kolum ini, saya terdengar lagu Arab yang penuh syahdu dan cukup menggetarkan nurani, sehingga tanpa disedari air mata mengalir, walaupun tanpa mengetahui maknanya dengan sempurna.

Lagu "Lau Kana Bainana" menjadi santapan telinga saya tiap hari ... tentang kecintaan kepada Nabi Muhammad s.a.w. dan bayangan keberadaannya bersama kita. Begitu mengharukan dan terasa sebak menikam dada.

Bagi saya, ia "kuliah akhlak" yang cukup sempurna.

Selepas meneliti terjemahan lirik "Lau Kana Bainana", masya-Allah, cukup halus dan menusuk ke jiwa paling dalam. Melodinya meresap jauh ke sanubari. Dengarlah ....

Baca Seterusnya......

Blog Archive