Pencapaian
kerajaan Pakatan Harapan sepanjang 10 bulan memerintah menimbulkan
pelbagai persoalan. Ramai mengalu-alukan perubahan, sekali gus bersyukur
dengan tamatnya regim kleptokrasi, namun tidak kurang pula mempertikai
pembaharuan yang sudah berjalan.
Meskipun proses pemulihan negara dijelaskan sedang meniti jalan sukar
ekoran bebanan tinggalan pemerintah terdahulu, majoriti rakyat yang
berani menolak Umno-BN pada 9 Mei 2018 mahu segera menikmati kesegaran
iklim Malaysia Baharu.
Sungutan tentang kos sara hidup yang terus meningkat, harga barangan
asas yang tidak turun, peluang pekerjaan yang terbatas, harga komoditi
utama yang rendah, nilai ringgit yang sukar ditingkatkan, subsidi atau
bantuan buat masyarakat B40 yang dipotong, serta banyak janji manfesto
yang belum tertunai. Rungutan itu diadun dengan pelbagai sentimen
perkauman dan agama sempit, sehingga mencetuskan keresahan dan
kegelisahan.
Secara peribadi, saya melihat situasi ini dengan sikap terbuka dan
berlapang dada. Pasca Rabu 9 Mei bukan hanya menyaksikan kerajaan
bertukar tetapi minda kebanyakan rakyat turut berubah.
Mereka semakin berfikiran kritis, terdedah kepada perkembangan yang
sukar dipastikan kesahihannya, dan lebih penting, era hari ini kerajaan
baharu secara sukarela telah melucutkan banyak kuasa yang diwarisi.
Rakyat menikmati — walaupun mungkin ramai tidak menyedarinya —
kebebasan bersuara yang tiada tolok bandingnya. Proses pendemokrasian
berjalan lancar. Media massa tidak lagi dikongkong, hatta pembangkang
bebas mengoperasikan akhbar harian. Saluran televisyen tidak lagi
menjadi pusat dakyah parti pemerintah seperti dahulu. Organ oposisi
dijual tanpa sekatan di pasaran terbuka; zaman KDN membuat rampasan
sudah berlalu.
Saya masih ingat, antara ungkapan menarik Pengerusi Pakatan Harapan,
Dr Mahathir Mohamad, pada pidato terakhirnya di Langkawi pada malam
terakhir kempen PRU14 ialah mahu mewujudkan Malaysia Baharu yang terhad
atau terbatas kuasanya. Saya ketika itu membayangkan rangkaian akta
drakonian yang mengongkong kebebasan bersuara dan berpersatuan akan
dimansuhkan atau dipinda bagi membuang segala sekatan itu.
Pastinya sebagai orang media, saya ternanti-nanti suasana lebih
kondusif untuk berkarya dan menulis, tidak lagi terikat dengan peraturan
karut-marut, pasaran terbuka untuk segala jenis penerbitan yang
bertanggungjawab, jauh sekali daripada operasi rampasan KDN atau
surat-surat amaran dan tunjuk-sebab dari Putrajaya.
Sejak mengetuai majalah kampus sekitar pertengahan 1980-an, saya
berdepan rintangan sukar-pedih sebelum diluluskan bahan-bahan penerbitan
untuk dicetak. Pegawai Hal Ehwal Pelajar (HEP) berkuasa mutlak menolak
mana-mana bahan yang tidak disukainya, manakala apa-apa jua bahan
bercetak yang hendak diedar atau dipamerkan dalam kaum wajib mendapat
kelulusan terlebih dahulu.
Aktivis kampus pula tidak dibenarkan
mengeluarkan sebarang kenyataan media, melainkan perlu melalui proses
penapisan. Ya, segalanya terlarang kecuali memperolehi ehsan khas!
Kerjaya saya bermula di Harakah, lidah rasmi Pas yang hanya mendapat
permit penerbitan pada 1987 selepas lama beroperasi (dalam bentuk
berbeda) dengan skala kecil tanpa lesen. Rangkaian pengedarannya
sentiasa diganggu terutama selepas diklasifikasikan sebagai “surat
berita”. Pencetak Harakah turut digertak secara halus susulan pindaan
Akta Mesin Cetak dan Penerbitan, ekoran tangkapan borong ISA pada hujung
1987.
Apabila saya mengambil keputusan berhenti Harakah dan memulakan
syarikat penerbitan sendiri pada 1988, tidak tergambar bagaimana
sukarnya permohonan untuk mendapatkan lesen akhbar mingguan atau majalah
bulanan. Hatta untuk menerbitkan makalah politik tidak berkala
(one-off) yang tidak memerlukan lesen pun, cukup payah, khususnya bagi
mencari pencetak yang sanggup menanggung risiko.
Menurut pindaan akta penerbitan, pencetak juga boleh dihadapkan ke
mahkamah jika bahan yang dicetaknya tidak mematuhi syarat-syarat ketat.
Ia bukan sahaja meliputi isi kandungannya yang terdedah kepada
penafsiran terbuka KDN malah tertakluk syarat-syarat remeh seperti perlu
mempamerkan nama dan alamat pencetak di halaman tertentu.
Nampak seperti tiada apa-apa masalah dengan syarat berkenaan, tetapi
di situlah bermulanya masalah lebih besar. Pengalaman saya sendiri dapat
menjadi contoh terbaik. Semua penerbitan saya, sejak 1988 hingga awal
2000-an, tidak mematuhi syarat KDN, iaitu tidak mempamerkan nama dan
pastinya alamat pencetak. Tiada pencetak yang sanggup meletakkan butiran
syarikat mereka, sekali gus meletakkan perniagaan mereka dalam risiko
dibatalkan lesen.
Mulanya saya tidak mempamerkan langsung keterangan tentang pencetak
dalam penerbitan saya, tetapi ia mungkin mengundang musibah lebih besar
kerana tidak mematuhi peraturan. Pencetak, seorang Tionghua yang
mengendalikan mesin secar kecil-kecilan di Sentul — kemudiannya menjadi
kawan rapat saya — mencadangkan agar dipamerkan juga nama dan alamat
pencetak, tetapi butiran yang palsu atau yang tidak wujud! Ia sekadar
untuk mengelirukan KDN.
“KDN takkan ada masa untuk periksa semua maklumat itu. Dan kalau dia
semak pun, you yang bertanggungjawab, bukan saya. Lagi pun you tak takut
‘kan dengan KDN atau polis?” katanya sambil ketawa besar.
Belum lagi dikisahkan bagaimana payahnya untuk memasarkan makalah
politik saya, terutama tabloid bukan periodikal. Majalah yang berpermit,
seperti Detik dan Wasilah turut terdedah dengan ancaman kerana dilihat
kritikal terhadap pemerintah. Rata-rata pengedar dan peruncit keberatan
kerana bimbang operasi rampasan dan terpaksa turun-naik mahkamah yang
membazirkan masa.
Saya sengaja mengimbau sisi gelita era cengkaman ke atas kebebasan
media itu untuk menzahirkan perbedaan ketara babak baharu selepas 9 Mei
2018. Meskipun menyedari kongkongan itu diperketatkan pada zaman Dr
Mahathir menjadi perdana menteri buat kali pertama dahulu, ia tidak
menghalang untuk kita terus membangkitkannya buat iktibar.
Kawalan keterlaluan melalui syarat-syarat karut- marut dan monopoli
pemilikan media itu sewajarnya dimansuhkan terus. Saya tidak pasti
sejauh mana perkembangan usaha reformasi institusi dan undang-undang
sedang berjalan, namun diharapkan ia tidak mengambil masa panjang.
Ada juga teman-teman yang kurang bersetuju dengan kempen kebebasan
media saya. Kata mereka, zaman sudah berubah, kini kebebasan itu telah
disalahguna oleh pembangkang dengan menyebar fitnah dan berita palsu.
Kerajaan harus lebih tegas dan jangan terlalu terbuka kerana ia
membawa mudarat, tambah mereka. Kerajaan PH mungkin berkuasa hanya
sepenggal jika terus membiarkan persepsi negatif ini berleluasa.
Pedoman
Mereka mahu saya memberi fokus untuk perkukuh media di bawah Pakatan
Harapan dan membantu perjelas dasar serta program kerajaan, daripada
terus memperjuang kebebasan media.
Saya bukan mencari helah, tetapi kesihatan yang tambah merosot
membataskan komitmen saya. Sekadar pemerhati pasif dan sesekali
melontarkan pandangan.
Sepatutnya saya merupakan insan paling gembira dan bersyukur di atas
perubahan pasca PRU14. Sempat jua di hujung julai usia ini, saya
menyaksikan dan merasai sendiri udara segar dan manis, erti kebebasan
yang dituntut sejak awal 1980- an.
Pelbagai inisiatif mempromosi kebebasan media dilakukan, sama ada
berbentuk memorandum bantahan, nota tuntutan, demonstrasi, mengusung
keranda, kenyataan akhbar, ceramah-forum-konvensyen, majlis makan malam,
menubuhkan NGO media bebas KAMI, kunjungi dan lobi ke pejabat Suhakam.
Selain itu saya turut melancarkan aktiviti proaktif seperti
menerbitkan majalah dan akhbar tanpa (tidak memerlukan) permit walaupun
berdepan operasi rampasan KDN dan tindakan mahkamah, juga memohon
puluhan permit sekalipun tidak pernah dilayan, apatah lagi untuk
dipanggil temuduga.
Benar, saya penyokong tegar usaha berterusan untuk menukar regim
Umno-BN, kalaupun bukan sebagai penggerak gigihnya. Saya tidak
segan-silu mengaku pendukung kuat Pas, kemudiannya Amanah, serta siri
gabungan pembangkang (Harakah Keadilan Rakyat, Angkatan Perpaduan Ummah,
Gagasan Rakyat, Barisan Alternatif, Pakatan Rakyat dan terakhir Pakatan
Harapan) dan masa sama memperjuangkan kebebasan akhbar.
Parti politik yang telus dan bertanggungjawab, begitu juga pemerintah
berintegriti, tidak sepatutnya memusuhi media bebas meskipun berdepan
kritikan dan pendedahan yang menyakitkan. Ia bagai cermin buat pedoman
dan saluran efektif rakyat menyalurkan suara hati serta respons segera.
Saya akui keresahan dan rasa tidak puas hati penyokong PH dengan
sikap pengendali media kerajaan, seperti RTM dan Bernama, terutama untuk
menangkis serangan dan fitnah pembangkang. Agensi berkenaan dikatakan
kurang responsif terhadap cabaran semasa, sehingga menimbulkan gossip
ada tangan-tangan ghaib yang mensabotaj kerajaan baharu.
Dalam pertemuan saya bersama Dr Rais Yatim, bekas Menteri Penerangan
sebanyak dua kali, baru-baru ini, beliau turut berkongsi kekecewaan di
atas peranan RTM dan Jabatan Penerangan Malaysia, terutama bagi
menjelaskan dasar-dasar baharu kerajaan, serentak menangkis serangan
pembangkang. Difahamkan masih berpengaruh pegawai-pegawai kanan yang
setia dengan regim lama atas posisi strategik mereka.
“Sekarang, Jabatan Penerangan hampir lumpuh. Saya tahulah, ramai
budak-budak saya di sana,” tambah Rais sambil mengharapkan ia kembali
berperanan dengan berkesan.
Menteri Komunikasi dan Multi Media juga dikatakan berdepan rintangan
sukar untuk membawa pembaharuan dan perubahan. RTM dan Jabatan
Penerangan dikenali sebagai lubuk buat juak-juak Umno sejak zaman
berzaman.
Ada teman-teman mengeluh, kita masih mempunyai kelompangan besar
apabila tiada akhbar harian mesra-PH yang dilancarkan selepas Utusan
Malaysia dan BH kekal di bawah pengaruh Umno.
“Sudahlah rakyat bebas bersuara sepenuhnya melalui media sosial,
manakala akhbar utama dan stesen televisyen swasta pun tidak dikawal
kerajaan. RTM pula tidak kreatif dan tiada inovasi baharu sebagai media
awam. Jenuhlah kita nak berlawan dengan pembangkang Umno-Pas,” seorang
kawan, wartawan veteran meluahkan rasa tidak puas hatinya.
Saya sedang merangka tulisan tentang media pada era Malaysia Baharu
yang lebih menyeluruh, terutama berdepan gugatan manipulasi pelbagai
faham dan sentimen ekstrem.
Apa pun cabaran getirnya, ia jangan sampai menghalalkan akta-akta
drakonian dan regresif, termasuk Akta Antiberita Tidak Benar, atau
pengekalan Akta Hasutan dan Akta Rahsia Rasmi. Sebarang akta yang
memberi kuasa dan tafsiran terlalu luas kepada elit pemerintah mesti
dipinda, sementara akta yang menjamin kebebasan maklumat harus segera
diperkenalkan.
Usaha menangani berita palsu dan fitnah sudah memadai dengan
undang-undang sedia ada. Tidak perlu diserabutkan lagi dengan pelbagai
peraturan rimba, termasuk Akta Antiberita Tidak Benar 2018 yang terpaksa
diluluskan secara tergesa-gesa sebulan sebelum PRU14 itu.
Menjadi ujian kepada kerajaan PH untuk bijaksana mengolah cabaran
besar yang mungkin menggugat survival kuasa mereka. Ingat mutiara hikmah
janji Dr Mahathir pada malam 8 Mei 2018 untuk membentuk pemerintahan
yang terhad kuasanya, tetapi tidak pula sampai hilang keberkesanan
fungsi kerajaan.
Media bebas sentiasa dianggap seteru oleh anggota pentadbiran dan
mengundang bermacam-macam kesukaran natijah segala pendedahannya, namun
dari titik inilah bermulanya kerajaan berintegriti, antirasuah dan
prorakyat. Ya, agenda pembaharuan tidak semudah dilafazkan.
No comments:
Post a Comment