Wednesday, September 10, 2008

Bila kita diteropong

Ikatan longgar dalam Pakatan Rakyat ada buruk baiknya. Masing-masing parti dilihat berada pada kedudukan setaraf, tidak ada yang dominan dan menguasai yang lain. Ia dapat mengelak penyakit dalam BN apabila hegemoni Umno membuatkan parti-parti lain berasa kerdil dan tersisih.

Kuasa pula tidak terpusat kepada sesebuah parti atau seseorang tokoh. Semasa BN menguasai beberapa negeri, yang kini jatuh ke tangan Pakatan Rakyat, hampir semua anggota Exconya jarang memberi tumpuan atau fokus kepada potfolio masing-masing.

Mereka pula begitu sukar untuk ditemui di pejabat. Apabila ditanya, jawab mereka: "Apa perlu kami ke ofis, lebih baik main golf, atau buat bisnes, sebab segalanya diputuskan Menteri Besar, terutama mengagihkan khazanah kekayaan negeri.

"Di bawah Pakatan Rakyat, terutama di negeri-negeri seperti Perak dan Selangor, yang komposisi anggota Exconya nampak seimbang di antara PAS, KeADILan dan DAP, saya kira rakyat sedang melihat dan membuat penilaian, apakah persepakatan yang terbentuk itu hanya lakonan dan rapuh sifatnya, ataupun memang padu menanggung amanah rakyat?

Memang Pakatan tidak semestinya meniru gagasan BN, yakni tidak perlu tergesa-gesa mencari satu simbol bersama atau membentuk gabungan secara formal untuk didaftarkan.

Ia boleh saja beroperasi seperti sekarang, dengan menonjolkan aspek-aspek kebersamaan, meskipun diakui banyak isu atau pertentangan yang belum dapat diselesaikan.

Keikhlasan dan kejujuran amat penting dan mendesak sekali. Ia sebenarnya dapat dilihat oleh rakyat. Jika kita jujur, walaupun pada awalnya sesuatu isu atau konflik itu seperti menekan dan menggusarkan, akhirnya jalan keluar, insya-Allah, dapat dicapai juga.

Pengalaman Kelantan di bawah Tok Guru Nik Aziz Nik Mat membuktikannya. Banyak serangan ditumpukan, termasuk untuk menghakis kewibawaan Tok Guru, namun berkat kejujuran dan keikhlasannya, semua asakan itu dapat diatasi dengan baik sekali.

Satu perkara yang harus disedari adalah elemen kemajmukan persekitaran kita. Bukankah kerencaman politik Malaysia mengundang persoalan-persoalan yang tidak mudah untuk diselesaikan?

Realiti kepelbagaian negara kita menuntut ketekunan dan kesabaran, juga paling penting, keterbukaan dan sikap kepala dingin untuk mendengar pandangan berbeza. Apa lagi PAS yang berdiri atas satu ideologi, yang sejak awal sudah dilihat bertembung dengan ideologi parti-parti sahabat.

Jika menghadapi masalah dengan DAP dalam menguruskan sebuah kerajaan negeri, misalnya, apakah kerumitan tidak timbul jika terbentuk pakatan baru, contohnya dengan MCA atau Gerakan?

Pengalaman seharusnya mendewasakan PAS dan parti-parti pembangkang lain. Ustaz Idris Ahmad pernah menulis tentang perlunya ketaatan ahli terhadap keputusan jemaah, meskipun nurani memberontak.

Gumpalan pengalaman PAS dalam pelbagai eksperimen politiknya banyak membantu menyuluh rentak masa depan. Namun, realiti kini banyak bezanya.

Posisi PAS yang dianggap penentu utama lanskap politik tanah air tidak wajar melenakan kita. Biarpun jumlah keahlian, semangat pendokong, kekuatan akar umbi dan pembentukan organisasi di semua peringkat menyebelahi PAS, namun sambutan dalam pilihan raya tidak semestinya merumuskan bahawa parti Islam itu sentiasa mengatasi prestasi pembangkang yang lain.

Dalam demokrasi, angka (penguasaan kerusi) cukup penting. Sekarang, gerak bicara dan tindak-tanduk PAS diperhatikan penuh minat. Latar belakang pimpinannya, terutama yang dilihat berpotensi sebagai pemimpin masa depan diintip dan diekori.

Masyarakat antarabangsa turut meneropong. Mereka mahu bersedia menghadapi perubahan, agar "tidak ketinggalan keretapi". Yang bimbangnya, kita sendiri tidak menyedari bahawa kedudukan kita sudah beranjak jauh, lalu terus terperosok di bawah tempurung lama.

No comments: