Monday, August 2, 2010

Khairy berani sanggah politik kuno Umno?

Oleh Ahmad Lutfi Othman

Kewujudan kepelbagaian parti politik yang bersaing untuk mendapatkan kuasa pemerintahan, disusuli dengan kebebasan-kebebasan sivil seperti bebas bersuara dan dengan itu timbul suasana perdebatan ekoran bercanggah pendapat, merupakan antara ciri-ciri utama sebuah negara yang mengamalkan demokrasi.

Persaingan kuasa ini pula berjalan secara terbuka dan bukan secara rahsia. Situasi berbeza pandangan, sama ada dalam isu-isu dasar atau persoalan semasa, tidak sewajarnya menimbulkan kerisauan atau kegusaran, malah ia petanda proses pendemokrasian menuju ke arah kematangan.

PERDEBATAN DAN KONFLIK

Proses memberi pandangan, saling mengkritik, berwacana, perdebatan dan konflik tanpa kekerasan harus dianggap sebagai normal dan itulah hakikat demokrasi. Penyertaan rakyat dalam hal-hal politik bukan semata-mata dengan mengundi dalam pilihan raya, misalnya lima tahun sekali, tetapi berlaku setiap masa, untuk bersama-sama membangunkan negara.

Perubahan kerajaan dalam sistem demokrasi adalah lumrah. Kestabilan terjamin jika parti yang menang bertindak adil untuk semua rakyat, tanpa mengira fahaman politik, serta mengelak daripada amalan diskriminasi (sehingga tidak perlulah mewujudkan Jabatan Pembangunan Persekutuan di "negeri-negeri pembangkang") dan pihak yang kalah pula menerima baik keputusan pilihan raya (yang harus dijalankan secara bebas dan adil).

Pembangkang selama ini bersikap terbuka menerima kekalahan demi kekalahan, walaupun proses pilihan raya begitu tempang, dan ini satu sumbangan utama mereka mengukuhkan sistem demokrasi.

Masalah timbul apabila kelompok yang menang sejak merdeka tiba-tiba dikejutkan dengan isyarat bahawa mereka "boleh dikalahkan" dan segera bertindak kotor-licik, sama ada dengan memanipulasi proses persempadanan semula kawasan pilihan raya (gerrymandering) dan daftar pemilih seperti berlaku selepas pilihan raya 1999, atau bertindak lebih drastik dan ganas melalui "rampasan kuasa" di Perak selepas pilihan raya 2008. Kini usaha menawan kembali Selangor digerakkan secara besar-besaran.

SIAPA SEBENARNYA TERANCAM?

Dalam negara demokrasi sepatutnya tidak timbul tanggapan perpecahan bangsa disebabkan perbedaan anutan ideologi politik, apatah lagi tohmahan bahawa kepentingan Melayu terancam hanya kerana elit pemerintah, misalnya Umno, tidak lagi dapat memonopoli kuasa.

Memang sejak merdeka, Umno sama ada menerusi Perikatan mahupun Barisan Nasional, terus-menerus menerajui kerajaan persekutuan tanpa dicabar secara berkesan oleh pembangkang. Apabila majoriti dua pertiganya di Parlimen dinafikan dua tahun lalu, dan ini sebenarnya perkembangan sihat memperkukuhkan amalan "semak dan imbang", tiba-tiba Umno-BN menjadi panik.

Selain pada 1969, sememangnya Umno agak tergugat pada pilihan raya umum 1999 dan 2008. Dan selepas dua pilihan raya itulah isu "penyatuan Melayu" dicanangkan ke seluruh pelosok tanahair. Orang Melayu digambarkan dalam keadaan tersepit dan perlu duduk semeja berunding untuk kepentingan bersama.

Tun Dr Mahathir Mohamad, selepas dimalukan oleh keputusan pilihan raya ke-10, sanggup "mengemis" simpati pemimpin PAS semata-mata untuk bertemu muka dengan Almarhum Ustaz Fadzil Mohd Noor. Kini, gendang lama dipalu semula, juga cuba menggambarkan bahawa kuasa politik orang Melayu akan berakhir jika terus berpecah kepada tiga parti utama.

(Sedangkan dalam satu parti pun, selepas cabaran Tengku Razaleigh Hamzah bersama Team B hampir dapat menewaskan Tun Dr Mahathir Mohamad pada 1987, sehingga menyebabkan Umno diharamkan, Melayu turut berpecah. Tetapi ia bukan disebabkan perbedaan pendekatan politik Ku Li dan Mahathir, namun difaktorkan oleh tindakan pihak yang menang menindas kumpulan yang kalah.

(Umno juga menyaksikan ada pemimpinnya sanggup membunuh demi kuasa. Dalam satu kempen pilihan raya kecil di Kedah, seorang petugas PAS terbunuh angkara penyokong Umno. Demi kuasa, Dato' Seri Anwar Ibrahim diaibkan sebegitu rupa oleh rakannya sendiri, juga dari parti yang sama, selain disumbat ke penjara selepas dibelasah nyawa-nyawa ikan dalam keadaan bogel).

SERANGAN BERTALU-TALU

Penyebar dakyah, yang tentunya menguasai media utama, menghalakan propaganda murahan mereka kepada negeri-negeri Pakatan Rakyat, iaitu Pulau Pinang, Selangor dan dahulunya Perak. Benar komposisi wakil rakyat dalam kerajaan negeri berkenaan nampak seolah-olah lebih berat kepada bukan Melayu, tetapi tiada hujah konkrit bahawa orang Melayu dizalimi.

Yang dipermainkan hanyalah sentimen perkauman yang memang mudah ditiup. Yang dibakar adalah api kebencian antara kaum yang mudah dimarakkan. Sedangkan usaha pembaharuan dan reformasi menguntungkan semua rakyat

Umno yang selama ini survive melalui pendekatan kaum bagi mengukuhkan kuasa rupanya belum terjaga dari mimpi lama. Pemimpinnya tetap beranggapan modal usang boleh dikitar semula. Seolah-olah orang Melayu masih terkurung dan terkepung dengan dogma Biro Tata Negara (BTN).

Lim Guan Eng dilabelkan menekan masyarakat Melayu di Pulau Pinang, sedangkan selama 50 tahun memerintah, kaum bumiputera ketinggalan jauh. Dato' Seri Nizar Jamaluddin dan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dituduh pengkhianat Melayu dan bersekongkol dengan DAP, walhal urus tadbir kerajaan negeri semasa Umno berkuasa sarat dengan rasuah yang menompokkan pemimpinnya dengan kekayaan.

"Yang terancam kehilangan kuasa bukan orang Melayu tetapi Umno," sanggah seorang pembaca Harakah kepada saya, melalui telefon. "Bukankah di beberapa kawasan seperti Kota Raja, Telok Kemang dan Hulu Selangor, wakil bukan Melayu dalam BN kalah kepada wakil Melayu Pakatan Rakyat? Dan orang Melayu di Perak, Pulau Pinang dan Selangor sepatutnya menambah wakil Melayu dalam kerajaan negeri Pakatan dalam pilihan raya akan datang dengan memenangkan lebih ramai calon PAS. Cukuplah dengan peluang yang begitu lama diberikan kepada Umno," tambahnya.

"PAS wajib berhati-hati dan bertindak bijaksana menolak kerja jahat Umno pecah-belah Pakatan melalui momokan perpaduan Melayu," ujarnya.

PERANG PSIKOLOGI

Benarlah pandangan banyak pihak bahawa Umno hanya berbicara tentang perpaduan Melayu apabila kepentingan politiknya terancam. Seperti kata bekas Presiden ABIM, Dr Muhammad Nur Manuty, "Umno sedang menggunakan politik Micheavelli yang dianutinya; isu perpaduan Melayu dikumandangkan lagi sebagai strategi perang psikologi memecahbelahkan Pakatan Rakyat. Umno juga menjadikan slogan perpaduan Melayu sebagai gendang perang terakhir sebelum terus tumbang ditelan gelombang rakyat yang menuntut keadilan."

Sarjana politik sering melihat demokrasi yang wujud di Malaysia dianggap demokrasi bersifat dominasi pemerintah. Kadang-kadang ia hampir disamakan dengan keadaan di Singapura, iaitu kewujudan satu parti politik yang mendominasi demokrasi (single dominant political party) di mana sejak merdeka pada 1965, PAP (People's Actin Party) yang diketuai Lee Kuan Yew tidak pernah mengalami kekalahan, malah sentiasa menguasai lebih 95 peratus kerusi Parlimen.

Begitu juga dengan perkembangan demokrasi di Indonesia, yang dikuasai Golkar, antara 1960 hingga 1998. Umno-BN juga pada 2004 menang lebih 90 peratus kerusi Parlimen.

Malaysia dan Singapura, jika dibandingkan dengan Negara Sedang Membangun lain, memang lebih maju dari segi ekonomi, tetapi amalan demokrasinya ketinggalan jauh. Pemerintah mahu menentukan segala-galanya buat rakyat terutama dalam aspek kehidupan bermasyarakat dan bernegara.

Kebebasan yang dituntut rakyat sering dipersepsikan secara negatif dan dikaitkan dengan nilai yang boleh mengundang kekacauan sosial. Persaingan politik, walaupun dilihat datang bukannya dari parti siasah, akan dimomokkan sebagai penderhaka kepada "sistem sosial" sedia ada.

Mereka yang mengkritik jarang dihadapi dengan hujah dan rasional, tetapi akan dilabelkan dengan pelbagai tanggapan negatif seperti anasir subversif, pemecah-belah kaum.

Banyak tulisan cuba menjelaskan pelbagai cara dan alat sekatan yang digunakan pemerintah, kononnya untuk mempastikan keselamatan negara terkawal tetapi sebenarnya seringkali diperalatkan elit pemerintah untuk mengawal kepentingan.

Dr Nidzam Sulaiman dalam tulisannya mengenai pendekatan kaum dan kelas di Malaysia merumuskan tulisan-tulisan itu: "Para pemimpin bijak mempamerkan ciri-ciri demokrasi dengan mengadakan pilihan raya apabila sampai waktunya, membenarkan kehadiran pembangkang, tidak melarang pergerakan NGO serta menonjolkan bahawa persaingan memang, tetapi hakikatnya segala manipulasi dan penggunaan segala jentera pemerintah (state) yang dimonopoli serta media yang dikuasai sepenuhnya telah membolehkan mereka memperoleh kemenangan dalam setiap pilihan raya.

"Persaingan dibenarkan pembangkang boleh bergerak tetapi mereka bagaikan bersaing dengan musuh besar (kelas atasan) yang berkuasa dan bersenjata. Mereka dibenarkan bergerak tetapi dilarang mengadakan perhimpunan secara aman, menggunakan dewan yang besar atau stadium untuk tujuan politik, apatah lagi menggunakan media seperti radio, televisyen mahupun akhbar utama. Sebaliknya elit politik pemerintah bebas dalam segala aspek, mendapat segala macam kemudahan berkempen serta dibantu jentera pentadbiran.

"... Dari segi teorinya mereka (massa atau kelas bawahan) memiliki kuasa mengundi, memilih kerajaan dan menukarnya, tetapi dalam realiti kuasa itu tidak dilaksana kerana tindakan hegemoni, manipulasi dan indoktrinasi pemimpin."

DAKYAH PALSU

Selain itu, terutama melalui media yang dikawal ketat oleh akta drakonian dan dasar pemilikan, diulang-ulang bahawa hanya Umno-BN mampu mengekalkan kestabilan politik dan keharmonian kaum. Umno pula telah dikonstruksikan sebagai parti pelindung (van-guard) kepada masyarakat Melayu; masa depan masyarakat Melayu bergantung kepada sokongan orang Melayu terhadap Umno.

Dakyah palsu ini mungkin berpengaruh satu waktu dulu, dan mungkin masih dapat mengelirukan sebahagian masyarakat Melayu hari ini, namun dengan kepesatan teknologi maklumat, peningkatan kualiti pendidikan dan pembesaran kelas menengah di kalangan orang Melayu, "kubu terakhir" Umno itu sudah hampir dirobohkan.

Sentimen kaum yang sering dikaitkan dengan pelbagai slogan muluk seperti setia, demi bangsa, nasionalisme - dahulunya berjaya menjadi umpan sokongan - beransur-ansur kehilangan daya penarik.

Beberapa individu dalam Umno sendiri menyedarinya, antara lain, Ketua Pemuda, Khairy Jamaluddin. Khairy yang sudah jauh dari serambi kuasa nampak mempunyai idea menarik dalam "politik baru" sekurang-kurangnya jika diteliti sanggahannya terhadap Ibrahim Ali dan Perkasa, yang disokong penuh Dr Mahathir!

Sikap Khairy terhadap Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) serta Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (AMCP) juga menarik. Jangan pula ada pihak dalam Pakatan Rakyat tertinggal jauh mengekori Khairy.

No comments: