Saturday, January 24, 2009

Pengundi Melayu berani berubah, peluang PAS lebih cerah

Sejak awal, pengundi Cina dilihat faktor penentu di Kuala Terengganu. Mereka mewakili 10.9 peratus daripada 80,229 pemilih. Pelbagai strategi diatur oleh setiap calon dan parti yang bertanding bagi meraih simpati dan sokongan masyarakat Tionghua.
Menyedari majoriti kemenangan Allahyarham Razali Ismail pada Mac 2008 hanya 628 undi, dan jumlah undi untuk calon-calon PAS dan KeADILan dalam empat kerusi Dun di bawah Parlimen Kuala Terengganu memihak Pakatan Rakyat - dengan kelebihan lebih 2,200 undi - yang menjadikan persaingan begitu sengit, maka setiap segmen pengundi tentulah tidak boleh diremehkan. Setiap undi terlalu berharga.
Penolakan masyarakat bukan Melayu
Secara umumnya, kekalahan BN di Pulau Pinang, Kedah, Perak dan Selangor dalam pilihan raya ke-12, Mac 2008, disumbangkan oleh penolakan menyeluruh pengundi Cina dan India. Hampir semua calon BN kalah di kawasan majoriti Cina dan campuran. Untuk Dun Perak, semua calon DAP menang. Malah di Kedah, lebih satu pertiga kerusi Dun yang dimenangi PAS datangnya dari kawasan pengundi campuran, yakni bukannya dari kubu tradisi PAS di kawasan majoriti pengundi Melayu. Beberapa kerusi yang dimenangi PAS dalam pilihan raya 1999 gagal direbut semula.
Fenomena hampir sama berlaku di Perak dan Selangor. Meskipun PAS dapat membentuk kerajaan negeri di sana bersama-sama DAP dan KeADILan namun kawasan majoriti Melayu, terutama di luar bandar, masih dipegang Umno. Maka kita dapat saksikan dalam persidangan Dun Perak dan Selangor, barisan pembangkang hampir semua, kecuali seorang, adalah daripada Adun Umno.
Justeru, ada pihak menyifatkan bahawa bukan sahaja tsunami politik Mac 2008 tidak melanda Terengganu, malah sebahagian besar pengundi Melayu di seluruh negara juga tidak mendapat tempiasnya. Berbanding pilihan raya 1999, ketika era reformasi hebat bergejolak selepas Anwar Ibrahim dipecat secara mengaibkan, dikatakan hampir tujuh daripada sepuluh pengundi Melayu menolak Umno. Amarah mereka kepada parti yang diterajui Dr Mahathir Mohamad itu nampak ketara.
Antara kesannya, BN Terengganu tumbang. Hanya empat daripada 32 kerusi Dun dapat dipertahankan BN manakala semua kerusi Parlimen di negeri itu jatuh ke tangan Barisan Alternatif. Di Kedah, PAS menang lapan kerusi Parlimen, sedangkan Umno hanya lima.
Keberanian pengundi Melayu
Analisis pola pengundian di Kuala Terengganu 17 Januari lalu sememangnya cukup menarik. Ia bukan hanya riuh di sekitar majoriti tidak terduga Abdul Wahid Endut, iaitu 2,6321 undi, tetapi mesej yang ditunjukkan pengundi Melayu perlu diperhalusi. Kepercayaan terhadap PAS sebagai pengganti Umno, khususnya dari kalangan anak-anak muda, dizahirkan.
Ketua Wanita Umno Terengganu, Wan Ramlah Wan Ahmad, sendiri mengakui ramai pengundi wanita, termasuk dari kalangan penyokong Umno sendiri menolak calon BN. Benteng Umno yang nampak kukuh 10 bulan lalu di Terengganu berjaya dirobek. Memerhatikan gelagat petugas Umno-BN sepanjang kempen, ternyata ia gagal menarik minat pengundi muda. Sukar mencari orang muda yang ghairah mahu berkempen memenangkan calon BN walaupun pastinya jentera parti berkenaan mempunyai kelebihan dari segi material.
Corak dan pendekatan kempen "kitar semula" meletakkan Umno berada jauh di posisi belakang. Pendekatan 3M (media, jentera kerajaan dan wang) yang begitu berkesan satu ketika dahulu sudah hilang sentuhan keramatnya.
Perincian di saluran mengundi menunjukkan tahap sokongan pengundi di bawah umur 35 tahun terhadap BN menurun hampir lima peratus.
Beberapa pengkaji yang meneliti fakta pengundian merumuskan bahawa ada peningkatan ketara sokongan pengundi Melayu kepada PAS baru-baru ini walaupun tumpuan awal lebih banyak difokuskan kepada pengundi Cina. Ia bukan semata-mata difaktorkan oleh personaliti calon BN yang dikatakan kurang mesra, nampak sombong atau bersifat elitis, tetapi berpunca dari imej negatif Umno-BN itu sendiri. Walhal ramai juga calon-calon BN yang mempunyai perwatakan seperti Wan Ahmad Farid Wan Salleh.
Selepas kalah, ketua kempen BN, Najib Razak cuba meletakkan bebanan hanya kepada Wan Farid, sedangkan beberapa sarjana politik yang meninjau suasana kempen sendiri mengakui hakikat bahawa Umno sememangnya sukar berubah walaupun menyedari ia di ambang kepupusan.
Najib seperti mahu menggambarkan bahawa yang ditolak rakyat adalah Wan Farid (kebetulan calon BN itu adalah kroni rapat Perdana Menteri) bukannya Umno-BN ataupun dirinya sendiri. Jika Abdullah Ahmad Badawi sempat juga menjadi Perdana Menteri dua penggal, ramai menjangkakan tempoh perkhidmatan Najib sebagai PM mungkin lebih singkat. Ditambah pula beban Najib yang sedia berat, termasuk beberapa isu mengenai personalitinya sendiri, selain kes-kes yang cuba dikaitkan dengan beliau, misalnya pembunuhan gadis Mongolia, Altantunya Shaariibu.
Mesej pengundi Cina
Dalam pada itu, kemerosotan sokongan pengundi Cina terhadap PAS dipercayai kerana ramainya pengundi luar tidak pulang ekoran tarikh Tahun Baru Cina yang begitu hampir. Kebanyakan pengundi luar dari Pantai Barat itu mempunyai kecenderungan untuk mengundi pembangkang, selari dengan mood Mac 2008.
Masyarakat Tionghua Kuala Terengganu pula dikatakan tidak mahu dituding jari sebagai penyebab kekalahan BN ketika tiada isu kontroversi mendominasi kempen, sepertimana isu Suqui dalam pilihan raya kecil Lunas dahulu. Bagaimanapun, mereka tidak mudah lagi digertak dengan "isu-isu jadian" seperti hukum Hudud, malah ada pengundi Cina di kawasan yang kadar jenayahnya tinggi mengatakan, "apa salahnya kita cuba laksanakan Hudud untuk atasi kes jenayah berat yang makin berleluasa".
Bagaimanapun, bagi saya, penyertaan aktif pemimpin utama DAP seperti Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng dan beberapa tokoh lain seperti Teresa Kok dan Exco Kanan Kerajaan Perak, Ngeh Koo Ham, sejak hari penamaan calon, seterusnya selama 11 hari berkempen, sudah cukup mengembirakan penyokong Pakatan Rakyat.
Seperti kata Guan Eng, dalam sidang akhbar lima hari sebelum hari mengundi, bahawa persepakatan yang terjalin antara PAS, DAP dan KeADILan di Kuala Terengganu - walau apa pun keputusan pilihan raya kecil itu - merupakan satu kejayaan awal yang mencatat sejarah.
Fitnah Umno tertolak
Apa pun saya lebih tertarik dengan perubahan undi orang Melayu di Kuala Terengganu. Selama ini dibimbangi mereka termakan fitnah Umno yang giat memberi gambaran buruk dan jelik, misalnya melalui Utusan Malaysia, seolah-olah kerajaan-kerajaan negeri Pakatan Rakyat telah "mengkhianati" kepentingan Melayu. Lihat saja isu ternakan babi di Selangor serta Kedah, dan penyerahan geran kepada penduduk kampung baru di Perak. Jentera propaganda Umno mahu menunjukkan bahawa PAS kini berada di bawah telunjuk DAP walaupun wakilnya menjadi Menteri Besar di Perak dan Exco Kanan di Selangor.
Mengimbas kembali pilihan raya 1999, saya yakin pengundi Melayu mampu "mengajar" sekali lagi Umno, dan kali ini mereka nampaknya tidak bersedia untuk memberi peluang ketiga buat parti di bawah pimpinan Najib itu nanti.
Ketika itu, PAS bukan sekadar berupaya untuk menguasai kembali Terengganu, malah mampu menambahkan bilangan kerusi majoriti Melayu di Kedah, Perak, Selangor dan juga Pulau Pinang.
Apabila halangan psikologi dalam minda pengundi Melayu sekarang dapat dibuang, dan persepsi mereka terhadap PAS menjadi lebih positif sehingga parti Islam itu dilihat dapat menggantikan Umno, maka laluan Pakatan Rakyat menuju Putrajaya, insya-Allah lebih mudah lagi.
Justeru, usaha mengekalkan momentum kemenangan PAS di Kuala Terengganu harus diaktifkan ke seluruh negara bermula daripada sekarang. _

1 comment:

UMNO PARTI PENJARA said...

Belum ke garisan penamat lagi :-)





































Jangan Potong Q :-)
http://Forum1Malaysia.blogspot.com
Sindrom Mat Salleh Celup
http://pro-faizal.blogspot.com
Suara generasi Baru
http://TeamPemudaUMNO.blogspot.com

Semangat Baru UMNO >> http://Blog1Malaysia.blogspot.com