Secara peribadi saya mengharapkan mandat rakyat seperti ditunjukkan
dalam PRU-14, Mei 2018, dapat dikembalikan sesegera mungkin. Kerajaan
Perikatan Nasional (PN) yang rapuh ikatan ini, tanpa manifesto pula,
wajar diganti dengan cepat, tanpa berlengah.
Kekecewaan, khususnya dalam kalangan pengundi muda harus segera
dirawati, jika tidak sistem pilihan raya kita akan mengalami defisit
keyakinan. Ya, untuk apa berpanas beratur di pusat mengundi sekiranya
kerajaan boleh bertukar hanya dengan rundingan sulit wakil rakyat
tertentu yang curang.
Langkah pengkhianatan dan pembelotan ahli-ahli Parlimen tertentu PKR
dan Bersatu, diketuai Muhyiddin Yassin dan Azmin Ali, akhir Februari
lalu, sehingga tumbangnya kerajaan Pakatan Harapan (PH) adalah
bercanggah dengan tatasusila demokrasi dan kerajaan pintu belakang yang
ditubuhkan itu tidak mempunyai legitimasi, malahan belum teruji di Dewan
Rakyat.
Meskipun pelbagai usaha atau “pakej rangsangan” dilakukan Muhyiddin
untuk menarik lebih banyak sokongan, melalui pelantikan jawatan-jawatan
strategik seperti duta-duta khas bertaraf menteri dan
pengerusi-pengerusi syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan agensi
kerajaan (mungkin ada sogokan lain yang terpendam), namun masih gagal
mengumpulkan sokongan yang mencukupi.
Muhyiddin masih takut untuk membenarkan usul tidak percaya kepada PM
dibahaskan, walhal ia satu keperluan buat dirinya mendapat keabsahan
agar dapat menerajui negara secara lebih baik, sekali gus menangkis
tohmahan buruk terhadap kerajaan tebuk atap yang didirikannya.
Lebih ironis, sokongan wakil rakyat kepadanya dikatakan semakin menipis dan Muhyiddin khabarnya tidak memiliki majoriti lagi.
Sudahlah bacul untuk menghadapi sidang Parlimen, sehingga kuasa
Speaker Dewan Rakyat pun dicabuli, kita masih belum mendengar apa-apa
penggubalan polisi awam atau agenda pembaharuan dibentangkan. Manakala
pemimpin yang terpalit dengan najis rasuah turut dilantik menerajui GLC
penting dengan imbuhan lumayan.
Nurani saya berbisik, biarkan lebih lama lagi kerajaan
Muhyiddin-Azmin ini berkuasa; biarkan rakyat dapat membuat penilaian
lebih adil dan menyeluruh terhadap pentadbiran PH dan membandingkannya
dengan pemerintahan PN, termasuk dalam isu-isu yang dikaitkan dengan
sentimen agama dan kaum.
Semasa era PH dulu, begitu galak dan ghairah sentimen
perkauman-keagamaan sempit dibakar bagi menyuburkan kebencian melulu
terhadap kerajaan. Isu-isu seperti kematian Adib, bantuan sekolah Cina,
tulisan jawi, hibah Tabung Haji, aset kerajaan dijual, kemalangan maut
membabitkan pemabuk dan banyak lagi, dimanipulasi sepenuhnya bagi
menggambarkan kepentingan Islam-Melayu terancam di bawah PH.
Justeru, hati kecil saya berbisik, tidak perlulah pertukaran kerajaan
sekarang, meskipun pembangkang sudah “cukup bilang”, biar kepincangan
regim tebuk atap ini lebih terserlah lagi dan rakyat dapat menjadi saksi
mata.
Namun, saya lebih memikirkan soal kepentingan negara dan rakyat
seluruhnya, berbanding soal strategi politik untuk menang pilihan raya.
Membiarkan lebih lama negara ditadbir oleh komplot Umno- BN-Pas-Bersatu
Muhyiddin — yang menampakkan warisan kleptokrasi, menamatkan agenda
pembaharuan serta mengembalikan ciri-ciri kediktatoran dan mengekang
kebebasan bersuara — hanya akan menjerumuskan negara tercinta ke lembah
yang lebih kelam.
Sudahlah kita diancam impak dahsyat wabak maut koronavirus. Negara
perlu diselamatkan, atau diminimumkan kesan buruk Covid-19 secepat
mungkin, dengan memastikan putera-puteri terbaiknya, tanpa mengira
agama, kaum dan pegangan politik, bersama-sama menggembleng setiap
potensi, berkhidmat untuk watan.
Sebenarnya, sejak dahulu, ketika pentadbiran PH menjadi sasaran
kecaman dan rasa tidak puas hati masyarakat, juga sewaktu PH dikatakan
kalah dalam perang persepsi, dituduh gagal melunasi janji manifesto,
sanubari saya tetap percaya, dalam PRU-15 nanti, insya Allah majoriti
rakyat tetap bijak memilih di antara “intan dan kaca”.
Meskipun kerajaan PH mempunyai banyak kelemahan, mungkin tersasar
prioriti, bermasalah dari segi komunikasi dalaman sesama komponen parti,
kelihatan “terlalu kedekut”, sehingga kalah dalam siri pilihan raya
kecil, namun saya masih menaruh keyakinan, jika saingan PH datang
daripada BN-Pas, pengundi tetap tertarik untuk menyokong gabungan parti
yang kurang memudaratkan rakyat.
Saya teringat, semasa menikmati juadah makan tengahari Konvensyen
Parti Amanah Negara (AMANAH) Wilayah Persekutuan, di Bangsar,
pengerusinya, Dr Hatta Ramli mengulas tentang kekalahan teruk calon
Bersatu dalam PRK Tanjung Piai.
Beliau berkata, dia tidaklah gusar sangat dengan majoriti besar calon
MCA itu. “Saya lebih risau jika majoritinya kecil. Bila besar sangat,
bermakna pengundi di sana mahu sampaikan mesej tertentu, bukan
disebabkan mereka tolak sama sekali PH,” ujar Dr Hatta lagi.
Hishamuddin Rais yang turut bersama di meja kami turut mencelah,
menekankan kemungkinan faktor sabotaj parti sekutu Bersatu. Maksudnya,
kekalahan teruk di daratan paling selatan benua Asia itu satu kes
terpencil dan mempunyai mesej tersirat yang perlu diperhalusi.
Saya turut bersangka baik dengan perancangan Kabinet Mahathir-Wan
Azizah. Sekadar di awal 20 bulan mentadbir, masih berbaki tiga tahun
lagi waktu itu — tempoh yang relatif panjang — saya percaya banyak lagi
agenda yang menyangkut kebajikan rakyat masih dalam perancangan dan draf
terakhir untuk dilaksanakan.
Rakyat mula melihat pembaharuan yang bermanfaat, di samping
pendedahan berterusan amalan korupsi dan pembaziran melampau regim
terdahulu. Para menteri yang juga pemimpin kanan PH juga, yang rata-rata
kurang pengalaman dalam pentadbiran, mulai turun padang bertemu rakyat
selepas banyak masa sebelumnya tertumpu kepada rutin tugas di pejabat.
Kekeliruan rakyat dapat diperjelaskan.
Atas hakikat inilah, pembangkang ketika itu, khususnya Umno, sentiasa
menghidu dan mengintip peluang, untuk memastikan kerajaan PH dapat
ditumbangkan sebelum PRU-15. Umno amat menyedari akan kelebihan berpihak
kepada parti kerajaan sewaktu pilihan raya umum.
Justeru, harus direbut kekuasaan itu walau dengan apa cara sekalipun.
Yang penting, semasa Parlimen dibubarkan nanti, bukan PH di tampuk
kuasa. Dan Umno juga sudah terlepas daripada kekangan kewangan ekoran
akaun parti dibekukan.
PN cuba mempamerkan kesatuan melalui MoU, sehari sebelum sidang
Parlimen, 18 Mei lalu.
Mungkin untuk menjawab banyak kritikan yang
mendakwa PN terlalu rapuh dan tidak diasaskan kepada persefahaman yang
mantap.
BN dan Gabungan Parti Sarawak (GPS) bersama empat parti politik
termasuk Bersatu, Pas, PBS dan STAR, menandatangani kenyataan bersama,
menyuarakan sokongan terhadap penubuhan PN.
Bagaimanapun, ada pemimpin
parti komponen GPS melahirkan rasa tidak senang dengan kenyataan bersama
itu dan menyifatkan mereka hanya mesra Perikatan dan bukan ahli PN.
Selang beberapa hari GPS menolak pendirian Pas tentang isu arak.
Manakala sikap Umno yang mahu menjarakkan diri dan bersikap dingin
dengan PN telahpun diketahui umum sejak awal lagi.
Umno dan Pas, yang membentuk Muafakat Nasional, kononnya lebih
memilih PRU-15, atas keyakinan gabungan dua parti Melayu itu, mampu
meraih kemenangan dan seterusnya membolot kuasa yang lebih selesa.
Bagi saya, ia hanya keyakinan palsu berdasarkan realiti politik
berbeda dalam PRU-14, ketika pertandingan tiga penjuru. Saya akan
huraikan unjuran situasi berlainan PRU-15 dalam tulisan berikutnya.
No comments:
Post a Comment