Monday, November 10, 2008

Bersemuka think tank MCA

Kunjungan badan pemikir parti MCA, INSAP (Institute of Strategic Analysis & Policy Research), yang diketuai Ketua Pegawai Eksekutif, Fui K Soong dan Timbalan Pengarah, Rita Sim ke pejabat Harakah, 18 September lalu, bersama lapan kakitangannya, membawa makna besar buat kami.

Meskipun dipisahkan oleh anutan politik yang berbeza, ia langsung tidak menghalang sesi perbincangan yang cukup terbuka, termasuk membabitkan isu-isu sensitif, selain dapat menyelami lebih dekat bagaimana pandangan pihak luar, khususnya bukan Islam, terhadap PAS dan politik Melayu.

Saya tiba agak lewat dari Alor Star kerana ada program bersama rakan-rakan Perikatan Belia Bersatu Malaysia (Pembela) di Country Height Darulaman, Kubang Pasu, sehari sebelum itu.

Kebetulan, ketika berkongsi idea tentang keperluan mengaktifkan badan-badan sukarela dan NGO di negeri-negeri Pakatan Rakyat seperi Kedah, sebelum majlis berbuka puasa di Jitra, saya banyak merujuk idea-idea Soong dan Rita, terutama tentang tiga tonggak dalam masyarakat Cina, iaitu institusi pendidikan, media dan persatuan (Hua Zong) Cina.

Kedudukan parti politik hanya satu juzuk kecil daripada lebih 5,000 persatuan Cina, tidak sepertimana parti politik Melayu yang wujud sebagai sebuah tonggak secara bersendirian.

Wakil INSAP, terutama penganalisis medianya, Markus, banyak menimbulkan topik-topik menarik untuk didebatkan. Pelbagai kemusykilan diluahkan.

Soong dan Rita, apabila diajukan tentang masa depan MCA dalam BN, tidak ragu-ragu menjelaskan dilema parti Cina itu.

"MCA dalam keadaan terperangkap," kata mereka, mengulas dakwaan saya bahawa hegemoni Umno dalam BN membuatkan konsep dominasi Melayu dipandang dari sudut negatif. Saya cuba menonjolkan aspek-aspek positif dalam aspek hubungan longgar Pakatan Rakyat.

"Tidak wajar ada parti yang nampak terlalu dominan dan menguasai segalanya," kata saya, "masing-masing ada tanggungjawab besar, dirundingi sebelum merumuskan keputusan, dan bersedia untuk menegur dan ditegur apabila silap dan alpa. Usah ulangi kesilapan Umno dalam menerajui BN."

Bagaimanapun mereka tidak melihat kemungkinan MCA keluar daripada gabungan, sebaliknya menekankan peranan MCA sebagai pengimbang kepada Umno.

PAS pula, bagi Soong, dilihat berada dalam posisi strategik sebagai "the real kingmaker".
"Kata-kata Ustaz Abdul Hadi bahawa PAS adalah penentu politik Malaysia adalah tepat," kata Markus.

Malah kemenangan besar Anwar Ibrahim di Permatang Pauh, baru-baru ini, menurut Rita, disumbangkan oleh peranan penting ulama-ulama PAS dalam tempoh berkempen, terutama Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, yang menyanggah tindakan sumpah laknat Saiful Bukhari Azlan.

Soong melalui tulisannya dalam akhbar The Star pernah menekankan: "PAS is the most organised, financially independent and talented organisation in the country."

Konsep Negara Islam PAS, bagi INSAP, masih kabur dan mengundang pelbagai tafsiran negatif.
"Tanpa Negara Islam, tidak ada apa-apa masalah PAS kepada kami," kata Soong.

"Tapi tanpa Negara Islam itu, tidak adalah PAS," saya mencelah.

Apa pun, pertemuan dua jam itu terasa begitu pendek. Di akhir diskusi, Soong, Rita dan Markus, begitu beria-ia mengundang kami ke pejabat mereka pula.

"Mungkin kami akan aturkan sesi perbincangan tertutup wakil Harakah dengan pemimpin MCA," pelawa Rita.
"Ya, kita boleh saja berdebat dan bertembung pendapat, tapi biarlah selepas saling memahami," jawab saya, sambil menyatakan kesediaan kami untuk terus berdiskusi. - mks._

No comments: