Monday, November 10, 2008

Melatih diri untuk sedia dibangkang

Ada pembaca yang tidak berpuas hati apabila saya mengimpikan agar disempurnakan ketukan "paku terakhir pada keranda Umno-BN".

Bagi mereka, Umno-BN tidak perlu dikuburkan (sesetengahnya beranggapan ungkapan saya itu nampak takbur dan tidak demokratik), tetapi ia harus dibirkan berperanan proaktif sebagai parti pembangkang kepada kerajaan Pakatan Rakyat.

Kerajaan yang baik dan bertanggungjawab selalunya didahului oleh pembangkang yang berkesan. Sememangnya saya tidak pernah bersetuju dengan konsep "pembangkang sifar" seperti dipopularkan Dr Mohd Khir Toyo menjelang pilihan raya 2004.

Dan memang benar berlaku dalam pilihan raya berkenaan, Dun Selangor tidak lagi menyaksikan aksi Adun pembangkang Melayu, walaupun wakil DAP bertambah seorang menjadi dua. Namun malangnya Ketua Pembangkang Teng Chang Khim digantung dalam tempoh yang cukup panjang menyebabkan tiada lagi peranan "semak dan imbang" yang akhirnya memudaratkan kerajaan BN sendiri.

Rakyat Selangor turut rugi apabila suara berani dan kritis pembangkang "didiamkan". Saya hanya mahu menekankan bahawa era Umno-BN sebagai parti pemerintah hampir berakhir.

Itu pun sekiranya parti-parti yang bersekutu secara longgar dalam Pakatan menunjukkan teladan unggul, tidak berpecah-belah, saling menghormati, bertoleransi serta menunaikan janji semasa kempen dahulu.

Harus diingat, rakyat yang menunjukkan keberanian pada 8 Mac 2008, tiba sahaja pilihan raya akan datang - jika difikirkan perlu - boleh menolak jatuh Pakatan jika terbukti ia mengkhianati amanah.
Kemampuan parti-parti komponen Pakatan, khususnya PAS, untuk menerajui kuasa, tidak hanya bergantung kepada kebobrokan Umno dan mereputnya kaedah lama BN yang memakan diri, juga bukan sekadar mahir berpolitik seperti ketangkasan gerak, kebernasan idea, cepat membaca realiti, bijak memanfaatkan peluang, gigih memperteguhkan parti dan berupaya menyerap segala kritikan untuk memantapkan lagi sokongan, tetapi juga harus "tawaduk dan warak" dengan kuasa. Kuasa jika salah dikendali boleh menjadi punca segala kejahatan.

Tidak mudah untuk mana-mana pemerintah, termasuk Pakatan Rakyat di lima negeri, menerima teguran, nasihat apatah lagi kecaman.

Begitu juga untuk berdepan dengan himpunan demonstrasi dan tunjuk perasaan. Hanya pemimpin berjiwa besar dapat bersikap terbuka dengan sanggahan-sanggahan yang seringkali dihamburkan secara kasar.

Mungkin ada dasar baru yang tersasar, pendekatan yang tidak praktikal atau pelbagai lagi kelemahan; soalnya apakah mudah untuk mengaku silap dan membetulkan kesalahan? Memberi nasihat pastinya lebih mudah daripada menahan telinga merah mendengar kritikan.

Sebab itu ada pihak mendakwa bahawa tiada kerajaan yang senang dan selesa dengan wartawan-media yang menjunjung konsep kebebasan akhbar. Rata-rata pemerintah mahukan media yang hanya menyanjung dan memuji.

Antara forum terbaik untuk membuka lebih luas perdebatan awam adalah memanjangkan tempoh persidangan Dun di negeri Pakatan, dengan memberi peluang lebih lama kepada pembangkang (BN) untuk berbahas.

Semasa BN memerintah, sesi perbahasan terlalu suntuk. Malah, kalau dijumlahkan sepanjang tahun, ada negeri yang membenarkan persidangan tidak melebihi 10 hari setahun, dan kadang-kadang sehari hanya dua jam sahaja.

Apalah yang boleh disuarakan dalam masa sesingkat itu. Kemudahan awam, seperti stadium atau dewan, juga tidak dibenarkan untuk parti pembangkang menggunakannya. Umumnya, perbezaan pendapat tidak langsung dirai, ruang diskusi dikecilkan, percambahan idea disekat. Saya tidak pasti apakah warga kampus di universiti yang dikelolakan kerajaan negeri Pakatan, seperti Unisel di Selangor, dapat bebas beraktiviti dan tidak lagi dikongkong pelbagai "peraturan gila" yang membantut kegiatan intelektual mereka?

Pemerintah sering melihat sekatan sebagai keperluan untuk memudahkan mereka mentadbir, atas daleh "demi kepentingan golongan majoriti". Namun, kini ramai berharap negeri Pakatan dapat membenam segala kepalsuan itu!_

No comments: