Wednesday, March 27, 2013

Operasi cerdaskan minda pengundi PRU13

Oleh AHMAD LUTFI OTHMAN

Kemenangan Pakatan Rakyat mahupun BN dalam PRU13 dilihat banyak ditentukan oleh pengundi Melayu. Walaupun trend mengundi masyarakat Tionghua tidak sukar diramal dan Umno-BN bakal berputih mata dengan sikap mereka, namun kompleksiti orang Melayu untuk membuat pilihan rancak dibincangkan.

 Sejak awal, selepas tsunami politik lima tahun lalu, pemimpin Umno seperti sudah berkerat rotan, dalam usaha meraih kembali sokongan pengundi Cina yang telah menyelamatkan BN dalam Pilihan Raya Umum 1999, menyaksikan protes terbuka orang Melayu kepada Dr Mahathir Mohamad dan BN.

Justeru, masyarakat Melayu pasca PRU 2008 menjadi sasaran utama momokan propaganda jahat dan sentimen kebencian Umno. Media yang dimiliki suku-sakat kerabat Umno-BN dan dikawal ketat penguasa tidak segan silu menabur fitnah, mendorong politik jahat, mengulangsiar tohmahan dan menyemarakkan lagi api perkauman.

Bukan saja DAP, salah satu komponen Pakatan,  dilabel sebagai "penindas Islam" (seperti ucapan Perdana Menteri di Kuala Terengganu baru-baru ini), malah PAS ditohmah sebagai parti yang rela menggadaikan prinsip perjuangan  demi meraih sokongan ke Putrajaya. Tiba-tiba saja Umno mendakwa sebagai wira Islam sekali gus cuba merendahkan kredibiliti seteru utamanya, PAS.

  Jelas sekali, sementara politik baru -- yang lebih beroreintasikan isu dan kepentingan umum dan kurang berasaskan kaum dan kelas -- semakin mendapat tempat, namun elit pemerintah Umno-BN yang terancam dengan kesedaran massa, terus mahu berpaut dengan sentimen perkauman dan keagamaan yang sempit. 


Hanya atas slogan "Hidup Melayu", pemimpin Umno cuba menutup sosok sebenar mereka. Sedangkan pengalaman hampir enam dekad memerintah menyerlahkan siri pengkhianatan Umno terhadap amanah bangsa. Demi mempertahankan saki-baki kekuasaan, segalanya dikerah bagi menjamin pengundi Melayu tidak beralih arah.
 
Sisipan "Bangkit" (dalam akhbar Harakah) kali ini berusaha menawarkan informasi lebih menyeluruh, untuk menyanggah serangan berterusan media Umno yang bertujuan menjauhkan orang Melayu dengan Pakatan.

Diharap naskhah lapan halaman "Bangkit" ini  dapat mencerdaskan lagi pemikiran dan mematangkan pertimbangan pengundi agar dapat membuat pilihan tepat, berdasarkan informasi mencukupi dan bukannya dibakar emosi melulu.

Berbicara soal kepentingan media dalam PRU13, saya tertarik dengan ungkapan Presiden Wadah, Dr Siddiq Fadzil: "Media selalu melakukan pencitraan palsu sehingga yang tampak  bukan citra hakiki sebuah parti, dan bukan wajah asli seseorang calon.

"Pemalsuan citra yang begitu berleluasa, pasti akan mencederai demokrasi, kerana ia bererti menafikan hak rakyat mendapatkan maklumat yang benar, lengkap dan seimbang tentang calon dan parti yang bertanding."

Sebenarnya kami tidak berhasrat untuk terjun ke lubuk polemik berkaitan siapa wira dan siapa pula pengkhianatan di kalangan orang Melayu, satu perdebaran yang sebenarnya tidak perlu pun.

Sesuatu dasar, polisi atau rancangan kerajaan  tidak wajar dinilai dari perspektif kaum tertentu. Apa pun, sanggahan tepat mesti dibuat langsung ke atas mesin propaganda dan pembohongan Umno yang berterusan menggunakan dana awam itu.

Malaysia terlalu kaya dan makmur untuk dikongsi secara adil oleh lebih 28 juta warganya. Namun,  ketamakan dua tiga kerat elit politik dan kroni mereka sudah cukup untuk membankrapkan (dan memusnahkan) negara tercinta.

Di bawah pendekatan politik kuno Umno-BN, rakyat negara ini terpecah-pecah, saling sangsi dan curiga di antara satu sama lain. Sesiapa yang pernah mengikuti kursus Biro Tata Negara (BTN) akan faham bagaimana indoktrinasi berbahaya itu terus diwarisi zaman berzaman.

Harakah dan sisipan Bangkit tentu memerlukan kekuatan luar biasa melakukan "pencerahan" di waktu kritikal ini, di samping memurnikan tanggapan pembaca yang dikelirukan oleh pencitraan palsu, seperti dinukil Ustaz Siddiq itu.

Semasa kami berusaha mempertingkatkan mutu laporan dan kualiti persembahan, tentu sekali aktivis PAS dan Pakatan sedia bersikap proaktif memastikan pengedarannya lebih meluas, terutama di lokasi yang belum terdedah dengan media baru.

Sebenarnya naskhah Bangkit ini boleh dicetak secara berasingan dan pihak yang berminat boleh membuat tempahan terus kepada pihak pencetak, dengan bayaran berpatutan. Masih ramai pengundi yang belum dibekalkan maklumat bermanfaat bagi mencerdaskan minda.

Kumpulan Aktivis Media Independen (KAMI) yang saya terajui juga sedang menjalankan kempen mengutip dana bagi membiayai projek penerbitan khusus untuk PRU13. Sumbangan boleh disalurkan terus dalam akaun KAMI MEDIA Maybank 514075606399.

------

Tulisan ini dipetik dari kolum SIMPUL MATI dalam sisipan Bangkit, akhbar Harakah 

 

 

No comments: