Friday, May 17, 2013

Janji yang belum tertunai buat Jamal Azahari

Oleh Ahmad Lutfi Othman

Saya sebenarnya telah lama berjanji dengan ayah mereka -- tujuh anak-anak bekas tahanan ISA di Sandakan, Sabah -- untuk cuba menyelesaikan masalah berkaitan pendidikan yang te...rabai sejak sekian lama.
 
Dari dalam penjara di Manila. Jamal Azahari memohon kepada saya, paling tidak pun dapat memastikan anak-anaknya dapat belajar agama ekoran masalah tiada dokumen pengenalan diri. Saya menyanggupinya.

Kempen tidak rasmi PRU13 yang berlangsung begitu lama sebelum pembubaran Parlimen telah menangguhkan hasrat saya itu. Sukar mencari tarikh yang sesuai untuk "lari sekejap" melintasi Laut Cina Selatan.

Saya juga telah memberi komitmen kepada Timbalan Pesuruhjaya PAS Sabah, Hamzah Abdullah, yang tinggal di Sandakan, untuk berkunjung ke sana sebelum PRU13.


Jamal, warga Filipina, yang dibebaskan daripada Kamunting lebih enam tahun lalu dihantar balik ke negara itu, meninggalkan anak-anak dan isterinya di Sandakan. Kalau tidak silap saya, beliau ditahan ISA atas dakwaan terlibat dengan perjuangan Islam Moro.

Saya dan beberapa teman, khususnya Cikgu Norlaila Othman, aktivis Gerakan  Mansuhkan ISA (GMI) sempat turun menyantuni keluarga tahanan di Sandakan. Kami membawa sumbangan pembaca Harakah yang tidak putus-putus terus menghantar bantuan.

Walaupun selepas tahanan dibebaskan, dan kembali bersama keluarga, melalui dana yang dikutip, mereka tidak pernah dilupakan, khususnya semasa hari raya, Aidil Fitri dan Aidil Adha.

Namun kepada keluarga Jamal Azahari, nasib mereka lebih malang. Ketiadaan Jamal cukup menyulitkan, apatah lagi mereka tiada dokumen pengenalan diri sebagai "pelarian" yang diiktiraf UNHCR.

Anak-anak Jamal sepatutnya berada di bangku sekolah tetapi mereka sukar mendapat pendidikan secara formal. Kakak yang sulung pula, baru menginjak 20 tahun, terpaksa mencari rezeki, sekadar menjadi pembantu kantin .

(Gambar :Ahmad Lutfi meraikan anak-anak Jamal Azahari dan Norhatta, di rumah mereka, di Sandakan)
Dua kali saya singgah ke rumah mereka yang lusuh, hampir roboh, dalam keadaan yang cukup menyedihkan. Kedah runcit yang diusahakan secara kecil-kecilan bagaikan gudang lama. Memang kehidupan mereka anak beranak begitu daif.

Jamal, melalui panggilan telefon, dalam keadaan menyedari saya juga sering uzur, amat mengharapkan saya dapat membantu keluarganya, terutama menyekolahkan anak-anak.

Dengan nada sedih dan terharu, beliau seperti berasa amat bersalah kerana gagal memenuhi tanggungjawab sebagai seorang ketua keluarga. Di hujung telefon, saya beberapa kali kehilangan kata-kata, terharu dan turut berkongsi kocakan rasa Jamal.

Kesibukan berdepan PRU13 hampir melupakan saya dengan keluarga pejuang ini. Namun, sesekali saya dikejutkan dengan SMS anak-anak Jamal Azahari, yang bertanya khabar dan mohon sumbangan meringankan bebanan.

Saya kira, lebih penting daripada belanja dapur dan keperluan seharian, anak-anaknya mengharapkan dalam bersama rakan-rakan untuk bersekolah dan belajar. Kali terakhir, isteri Jamal, Norhatta, memberitahu saya, mereka anak beranak membuat keputusan untuk pulang ke selatan Filipina, atas permintaan suaminya.

Saya segera tersedar. Janji saya kepada Jamal belum tertunai. Justeru, saya membulatkan hati untuk terbang ke Sandakan, Ahad ini, 19 Mei, insya-Allah, bagi melihat sendiri, apa yang terbaik untuk Norhata dan tujuh anak-anaknya.

Jika ada pembaca yang mahu terus menyumbang khas untuk keluarga ini, sila salurkan terus kepada akaun Maybank HARAKAHDAILY DOT COM, no 5640 7000 0336. Terima kasih banyak. Terima kasih.

No comments: