Sunday, May 12, 2013

Kalah atau menang, calon BN tetap untung!

Oleh AHMAD LUTFI OTHMAN

Mendekati tarikh penentuan PRU13, Umno dan sekutunya dalam BN tidak dapat menyembunyikan lagi pergolakan dan konflik dalaman yang serius. Pemilihan calon adalah fasa paling kritikal bagi semua parti-parti yang bertanding, tetapi situasi Umno-BN lebih dahsyat  ekoran sabotaj dan "cah keting" yang keterlaluan.

Kepada Umno-BN, kepemimpinan bukannya amanah berat yang perit untuk dipikul (dan akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah nanti) tetapi suatu "ghanimah" atau laba keuntungan yang direbut tanpa mengira adab etika.

Kebanyakan bilik-bilik gerakan BN belum beroperasi sepenuhnya sehinggalah pemilihan calon dapat dimuktamadkan. Malah terdapat bilik gerakan yang belum pun dibuka kerana tiada pihak -- termasuk ketua bahagian -- mahu mengambil risiko jika tidak terpilih. 

 

Setiap kelompok atau kumpulan, khususnya dalam Umno, termasuk diketuai Rosmah Mansor mempunyai senarai tersendiri. Apabila nama calon diisytihar, mereka yang tidak terpilih sering "merajuk", sekurang-kurangnya untuk "meletakkan harga diri" minta dipujuk. Tegasnya, sama ada menjadi calon atau tidak, "keuntungan peribadi" mesti diraih.

Sesungguhnya pemilihan kepemimpinan membabitkan Umno sering menagih korban besar. Dalam hirarki parti, meliputi pertandingan peringkat cawangan hinggalah majlis tertinggi (MT), kos yang hangus cukup besar, dan ia membabitkan dana awam yang tidak ternilai.

Seorang usahawan berjaya, yang juga pemaju perumahan di Shah Alam, menjelaskan kepada saya bagaimana ketua-ketua perhubungan Umno mengumpulkan wang yang begitu banyak setiap kali berkempen pilihan raya umum.

Contoh paling ketara ialah di negeri termaju, Selangor. Semasa Umno-BN berkuasa, selepas Parlimen atau Dun dibubarkan, maka berduyun-duyunlah para taukeh besar -- khususnya yang mendapat keuntungan lumayan melalui projek kerajaan negeri -- menyumbangkan dana politik (wang rasuah) atas nama kos berkempen.

Tentulah semua transaksi itu tidak direkodkan. Dengan itu, tiada bukti kesalahan rasuah. Dari segi agihan, segalanya terletak di atas budi bicara ketua perhubungan Umno tadi. Sudah tentu wang yang dikumpulkan untuk diri dan suku-sakatnya jauh melebihi apa yangdibelanjakan untuk tujuan berkempen.

Manakala bagi calon-calon Umno-BN yang terpilih, sebahagian besar daripada peruntukan berkempen yang diperolehi tidak digunakan untuk maksud sebenar. Lebih separuh akan disimpan bagi kepenting peribadi. Pendek kata, kalaupun kalah akhirnya, calon Umno-BN itu tadi sudah lebih daripada cukup untuk "makan-pakai" untuk tempoh yang lama.

Namun begitu, saya lebih terkejut apabila mendapat tahu selepas BN kalah di Selangor pun, amalan rasuah ini terus bermaharajalela. Misalnya, Timbalan Pengerusi Umno Negeri, Noh Omar (yang mempunyai banyak tanggungan itu) menyalahgunakan dana politik (yang diperolehi secara tidak sah melalui manipulasi subsidi beras) untuk muslihat peribadi.

Pemimpin Umno peringkat bahagian rata-rata tidak puas hati dengan Noh disebabkan peruntukan yang dijanjikan menyusut dari bulan ke bulan, dan akhirnya "habuk pun tarak". Begitu jugalah dengan karenah saingan terdekatnya, Koordinator BN, Mohd Zin Mohamed.

Saya ingin menekankan bahawa kekalahan Umno-BN di peringkat negeri langsung tidak dapat mengubah watak rakus dan tamak para pemimpinnya. Melalui imbuhan projek kerajaan pusat, seperti ditunjukkan di Kelantan sejak 1990, mereka terus bercakaran memburu laba. Dana awam "difaraid" seolah-olah warisan keluarga.

 

----------

Artikel ini dtulis sebelum BN mengumumkan calon-calon PRU13

No comments: