Sunday, March 23, 2014

KDN, Najib, Zahid kekal bebal dan primitif

Oleh Ahmad Lutfi Othman

Mingguan The Heat yang digantung permit penerbitannya pertengahan Disember 2013 kembali di pasaran minggu lalu, edisi 8 Februari 2014. Saya tercari-cari juga akhbar sensasi itu; mahu melihat kemungkinan penampilannya berbeda.


Agak sukar mendapatkannya. Di kedai biasa saya melanggan akhbar, ia laris. Ya, KDN dan rakan-rakan pejuang kebebasan akhbar, khususnya GERAMM telah berjaya mempopularkan The Heat. Demonstrasi di tengah bandaraya semasa hujan lebat, kempen melalui laman sosial, majlis forum serta bantahan tokoh media dalam dan luar negara, juga ahli politik kerajaan mahupun oposisi, tentu saja membuatkan pentadbiran Najib Razak sedikit terusik.

The Heat kini menjadi lebih dikenali dan ditunggu "kepulangannya". Saya terpaksa meminta bantuan seorang teman mendapatkan naskhah isu ke-16 tabloid tersebut. Berdasarkan tatapan sepintas lalu, saya kira, persembahan dan kandungannya tidak banyak berubah. Masih menyimpan bahang! Sekalung tahniah buat rakan-rakan di sana.

Fokus muka depannya juga menarik. Mengimbau gelombang baru "student power', juga tema kegemaran saya sejak menulis pada awal 1980-an. Sosok ikon mahasiswa, Adam Adli, yang masih digantung pengajian oleh UPSI, disorot.

Sudah pasti ada cerita tentang kebebasan media, penghargaan buat mereka yang membantah penggantungan The Heat, selain episod Anwar Ibrahim dan pilihan raya kecil Kajang, peningkatan kos sara hidup, impak GST terhadap kos perubatan, langkah penjimatan kerajaan, PTPTN serta eksklusif bersama Ani Arope, bekas Pengerusi Eksekutif TNB, yang tidak dapat daripada kontroversi IPP (independent power producer).


Ani menyifatkan rundingan mengenai IPP sangat berat sebelah dan kerajaan meluluskan penjana kuasa bebas itu tanpa memikirkan keperluannya, dengan terma-terma yang merugikan wang rakyat apabila TNB dipaksa membeli tenaga daripada IPP dengan harga lebih tinggi.


Berdasarkan reaksi masyarakat, terutama pengamal media, terhadap penggantungan The Hebat, isu kebebasan akhbar bagaikan sudah diterima sebagai agenda penting nasional dan penerbit-wartawan yang digantung atau diharamkan penerbitan mereka tidak lagi merintih sendiri.

Amarah itu dikongsi bersama. Berbeda sama sekali ketika KDN mengamuk sejurus keputusan Pilihan Raya Umum 1999 yang mengejutkan Umno itu. Tiga permit penerbitan berbahasa Melayu yang dilihat cenderung kepada gerakan reformasi yang dipimpin Anwar, mingguan Eksklusif, majalah-majalah Detik dan Wasilah, dibatalkan. Akhbar dua kali seminggu Harakah dipancung kekerapannya menjadi dua kali sebulan. Reaksi rakyat sekadar suam-suam kuku dan mudah  sejuk.

Namun begitu, malang masih berulang, kembalinya The Heat ke pasaran rupa-rupanya tidak bermakna pentadbiran Najib benar-benar menghormati hak kebebasan bersuara. Elit pemerintah masih kekal angkuh, sombong dan sentiasa mahu menunjukkan bahawa merekalah sebenarnya yang berkuasa dan boleh menentukan apa saja. Lebih penting, jangan sama sekali cuba mencabar ego penguasa.

Akhbar harian umum FZ Daily, terbitan syarikat yang menerbitkan mingguan perniagaan The Edge, yang baru mendapat permit dan isu pertamanya belum pun muncul di pasaran menjadi mangsa terbaru kerakusan KDN.

(Ingat apa komen menterinya, Zahid Hamidi, terhadap tindakan menyembelih dua ekor ayam, menyimbah darahnya ke atas kain rentang sebagai ugutan kepada Teresa Kok, selain  tawaran upah RM1,200 menampar Ahli Parlimen DAP itu).

Permit FZ Daily diterima The Edge Communications Sdn Bhh melalui surat KDN bertarikh 20 Ogos 2013. Sebenarnya permohonan awal telah dibuat pada Oktober 2012 lagi. Pembayaran permit sebanyak RM2,000 dilunaskan dua hari selepas diluluskan. Bagaimanapun seminggu kemudian KDN mengeluarkan surat menggantung permit berkenaan.

Dan pada 5 Februari lalu, apabila syarikat The Edge mendapat kebenaran awal untuk memulakan prosiding semakan kehakiman ke atas tindakan KDN, di sebelah paginya, tiba-tiba pada sebelah petang hari yang sama, muncul surat baru KDN yang memaklumkan: "... Kementerian ini telah mengambil keputusan untuk menarik balik kelulusan ... dan permohonan permit penerbotan FZ Daily adalah TIDAK DILULUSKAN. Sehubungan itu, kelulusan .... bertarikh 20 Ogos 2013 adalah DIBATALKAN".

Ya, cukup menjolok mata sekali. Keputusan U-turn yang langsung tidak bermaruah, tidak diasaskan kepada rasional dan logika, menjelaskan lagi budaya rimba yang menganggap boleh berbuat apa saja. Mungkin klausa Seksyen 6(2) Akta Mesin Cetak dan Penerbitan diperalatkan, iaitu: "Menteri boleh pada bila-bila masa membatalkan atau menggantung sesuatu permit selama sesuatu tempoh yang difikirkannya mustahak."


Justeru, sesiapa pun tidak akan terkejut apabila pemantau antarabangsa, Wartawan Tanpa Sempadan, yang berpusat di Perancis, menyenaraikan kedudukan Malaysia dalam Indeks Kebebasan Media 2014 pada tangga ke-147 daripada 180 negara, merosot dua angka berbanding tahun lalu. Ini adalah rekod terburuk pernah dicapai Malaysia.

Kebebasan berkarya juga tercemar apabila RTM turut menggantung penyiaran sitkom 88 Kopitiam hanya disebabkan salah pelakonnya muncul dalam klip video Tahun Baru Cina, 'Onederful Malaysia', yang membabitkan Teresa.

Pelakon wanita itu, Lim Chin Miau  berlakon sebagai "Mrs Jit", seorang pakar feng shui, digambarkan sebagai wanita gemuk berambut tebal yang menyukai barang kemas dan beng tangan.

Seperti artikel The Heat yang menyinggung perbelanjaan mewah Perdana Menteri dan isteri, sehingga ia digantung permitnya, klip video satira politik itu juga dilihat merujuk gaya hidup Rosmah Mansor, terutama apabila mengaitkannya dengan cincin berlian, beg tangan berjenama, hartanah di New York.

Pada 11 Februari lalu, pihak polis bertindak "pantas dan cekap". Lim disoal siasat hampir dua jam. Ditanya hampir 30 soalan berkaitan kandungan video jenaka berkenaan.Dua hari sebelumnya, RTM telah menggantung sitkom popular Cina, Kopitiam 88 atas alasan program itu menampilkan pelakon 'Onederful Malaysia'.

Baguslah jika aksi PDRM sememangnya tangkas dan sensitif dengan persoalan ketenteraman awam. Teresa juga wajar disiasat menurut saluran undang-undang jika diperlukan, tetapi pelik sekali apabila tawaran untuk menamparnya langsung tidak diambil peduli polis.

Malah Zahid menganggap ugutan tampar Teresa bukan satu ancaman dan oleh itu tidak perlu disiasat. Tepat kali bidasan Naib Presiden PAS, Mahfuz Omar: "Saya minta Zahid bercakap sebagai Menteri Dalam Negeri, jangan bercakap sebagai penaung Perkasa."

Saya dimaklumkan oleh Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu bahawa pihak tidak bertanggungjawab cuba menganggu Teresa dan keluarganya, dengan pelbagai ancaman, apatah lagi apabila media menggambarkan beliau menghina orang Melayu, agama Islam dan juga merendah-rendahkan pasukan keselamatan.

"Harakah perlu bantu Teresa. Masih banyak suara rasional yang tidak terpengaruh dengan propaganda lapuk itu. Majoriti orang Melayu langsung tidak merasakan klip video itu menghina Melayu, apatah lagi Islam, tetapi ia mungkin menyebabkan pemimpin yang suka membazir dan bermewah-mewah ketika  rakyat susah akan terasa," ujar Mohamad.

Terbukti, KDN dan elit politik Malaysia bukan masih bebal dan tertutup mindanya tetapi juga sering beraksi tempang dan saling bercanggah. Kembalinya The Heat tidak bermakna situasi kebebasan bersuara lebih jernih dan terbuka. Tidak juga bermaksud KDN, Najib dan Zahid bersedia mendengar suara berbeda.

Cabaran ini mengingatkan bahawa perjuangan membebaskan kongkongan media tidak pernah selesai. Sekurang-kurangnya pengisian Hari Kebebasan Akhbar Sedunia yang dirayakan setiap 3 Mei perlu mendapat kesegaran baru. tapi, bagaimana ya?

No comments: