Sunday, March 23, 2014

Puasa tapi tak rasa lapar ... ruginya!

Dari FB AHMAD LUTFI OTHMAN 

Jam 4 petang, anak bongsu saya, 10 tahun, dengan wajah ceria beritahu dia tak rasa lapar pun hari itu, walaupun berpuasa. .
" Ya, ramai antara kita juga berasa begitu 'kan? Kadang-kadang sampai waktu berbuka pun tidak sangat terasa lapar ... macam hari-hari biasa yang lain. Ada orang memilih untuk tidur di sebelah petang agar tidak rasa lapar.
 
"Bagus, Nurin dapat berpuasa dengan ...baik," kata saya kepada anak, "tapi puasa juga mengajar kita mengingati orang lain yang sentiasa dalam kelaparan walaupun bukan dalam bulan Ramadan, disebabkan miskin dan daif, atau perang, diusir dari kampung halaman.
 
"Ayah suka kalau bila kita berpuasa kita dapat rasa lapar, menyebabkan kita insaf dan simpati dengan orang lain yang selalu lapar. Dan kita akan ringan tulang untuk bantu golongan tak bernasib baik, sekurang-kurangnya macam ibu yang selalu bagi orang makan."

Saya tak pasti sama ada Nurin memahami apa yang saya cuba sampaikan tapi dia mengangguk saja. Dan petang itu juga, seorang nenek pelarian Mynmar yang baru kematian cucunya -- yang sebelum ini saya sebutkan agak lama tidak mengetuk pintu rumah kami tiba-tiba muncul -- mohon sedikit belanja untuk Ramadan, dan Nurin cepat-cepat membantu ibunya menitipkan makanan :)

No comments: