Thursday, April 10, 2014

Kesukaran saya sebagai OKU beristinjak di musim catuan air ini

Oleh AHMAD LUTFI OTHMAN

Malam tadi, semasa berkunjung ke rumah mentua di Kota Warisan, Sepang, saya terdengar laporan berita Buletin Utama TV3:

"Penduduk di Lembah Klang mungkin terpaksa menghadapi catuan air sehingga bulan puasa dan hari raya.'Ini kerana paras air di beberapa empangan di Selangor terutamanya empangan Sungai Selangor masih berada di bawah paras 55 peratus paras yang membolehkan catuan air ditarik balik.

 "Situasi itu diburukkan lagi dengan keadaan cuaca yang panas serta kering yang dijangka berterusan sehingga Ogos."

Pagi ini, Utusan Malaysia melaporkan kenyataan sama, daripada Pengarah Lembaga Urus Air Selangor (LUAS), Md. Khairi Selamat bahawa penduduk di Lembah Klang mungkin terpaksa berdepan dengan catuan bekalan air sehingga Julai ini bagi membolehkan takungan empangan di negeri ini mencapai paras 55 peratus.

 

"Sampai bulan Ramadan? Teruknya. Masya Allah, apa kerajaan Selangor buat ni? Lepas setuju MoU dengan kerajaan pusat pasal air, lagi teruk jadinya? Harakah kena timbulkan isu catuan yang berlanjutan sampai raya nanti. Jangan diam hanya kerana ia babitkan kerajaan Pakatan. Kalau ia berlaku zaman BN perintah Selangor, saya boleh bayangkan apa serangan hebat Harakah kepada Umno," emel seorang pembaca Harakah dari Tanjong Karang kepada saya dipetik.

Semasa warga Lembah Klang tertunggu-tunggu pengumuman yang melegakan ketika hujan mulai turun dengan lebatnya di sesetengah lokasi, termasuk dengan ribut petirnya sekali, laporan TV3 itu cukup mengejutkan, malah begitu  mengecewakan.

Catuan air sejak beberapa bulan ini -- dan mulai 4 April lalu melibatkan 1.15 juta daripada 1.8 juta pemilik akaun Syabas di Kuala Lumpur dan Selangor -- menimbulkan begitu banyak kesukaran.

Banyak kawasan menyaksikan catuan bukan lagi terhad kepada tempoh hari, tetapi lebih lama lagi. Malah dalam dua masa hari catuan dibuat, penduduk terbabit terpaksa berdepan kesulitan, terutama yang mempunyai keluarga ramai, orang tua, OKU dan mereka yang uzur.

Kita tidak mempersoalkan soal paras air di empangan, ataupun jumlah taburan hujan yang dikira tidak mencukupi untuk mencapai tahap 55 peratus bagi membolehkan catuan berakhir, tetapi apakah cukup sekadar alasan itu diberikan dan kita semua terpaksa menunggu dan menunggu? Apakah segala usaha dan inisiatif proaktif telah dilakukan bagi menamatkan keresahan ini?

Berapa banyaklah air yang boleh disimpan untuk kegunaan selama dua hari? Itupun ratusan ringgit terpaksa "dibazirkan" untuk membeli tong-tong air yang relatif mahal itu. Kalau peniaga mengambil kesempatan menaikkan harga bekas air, ia bukanlah sesuatu yang mengejutkan/

Pernah pada satu pagi, saya terasa nak bersarapan bubur nasi di KFC Bandar Baru Ampang. Hasrat terhalang apabila kami dimaklumkan KFC tidak menyediakan sebarang minuman panas dan juga bubur nasi kerana tiada bekalan air.

Saya kemudiannya membuat aduan kepada Ibu Pejabat KFC: "Apabila KFC tidak mampu sediakan walaupun hanya secangkir kopi, saya curiga bagaimana tahap kebersihan makanan lain yang disediakan."

Ya, isu kebersihan menjadi topik utama khususnya kepada mereka yang terpaksa makan di luar. Bagaimana bahan-bahan mentah dibersihkan, ketika air menjadi sesuatu yang begitu mahal sekarang?

Seorang pemilik restoran mamak di Ampang memberitahu saya, dia terpaksa membeli air dengan kos yang agak tinggi, untuk meneruskan bisnesnya... Sekurang-kurangnya dia lebih prihatin daripada pengusaha KFC tadi, 'kan?

 

Anda sendiri di rumah, maklum tentang kesukaran untuk menjaga kebersihan ini. Misalnya, bagaimana keadaan tandas di rumah anda? Terlalu berdikit-dikit menggunakan air juga menyebabkan timbul masalah lain. 

Maaf, saya yang uzur sebelah badan termasuk membabitkan tangan kiri ekoran serangan strok, sukar sekali untuk istinjak, terutama selepas buang air besar, dalam tempoh catuan air. Saya membayangkan lebih ramai lagi yang menghadapi kesulitan lebih perit berdepan masalah air yang berterusan ini.

Saya memanjangkan kemarahan warga Selangor-KL -- yang banyak menghantar SMS dan emel -- kepada wakil rakyat Pakatan. Ada yang memberi respons segera sambil turur menegur kaedah menangani krisis ini, tetapi ada juga yang seperti tidak ambil peduli. Ya, memang banyak lagi masalah lain yang lebih besar untuk diberi perhatian segera.

 

"(Syabas, PUAS atau pihak berkuasa) patut cerita apa program nak suppy air dalam tempoh catuan dulu, lepas itu baru boleh cerita sampai bila nak lanjut tempoh catuan," SMS seorang Adun Selangor, memberi reaksi segera.

Cuma, saya teringat keluhan kolumnis Harakah, Selena Tay, dalam tulisannya di Harakah edisi Isnin lalu: "Tiada satu pun Ahli Parlimen Pakatan Rakyat yang membangkitkan isu catuan air pada masa sidang Parlimen yang sedang berlangsung kini.  Semuanya terlalu sibuk pasal pesawat MH370 sehingga sudah lupakan pasal isu catuan air yang menyusahkan kehidupan harian rakyat. 

 

"Inilah rungutan semua 20 orang suri rumahtangga yang diwawancara oleh penulis ini perihal isu catuan air di KL dan Selangor.

"Ramai warga Lembah Klang  berasa hairan mengapa Ahli Parlimen Pakatan Rakyat hanya diam membatu perihal isu ini walhal isu ini amat membebankan rakyat bahkan dalam setengah hal merugikan rakyat juga terutamanya golongan peniaga."

 

2 comments:

IBU RISKA said...
This comment has been removed by a blog administrator.
JUNAIDI said...
This comment has been removed by a blog administrator.