Friday, June 27, 2014

Menanti perarakan petani 1 Mei

Oleh Ahmad Lutfi Othman

MULANYA saya terlepas rombongan untuk ke Baling, . Memang mudah untuk membatalkan sahaja hasrat itu tetapi ada faktor tarikan yang lebih kuat. Lebih kurang sebulan lalu, saya sempat bersua muka dan men dengar keluhan hampir 50 penoreh getah di Kuala Ketil, di temani Adunnya yang cukup prihatin, Cikgu Md Zuki Yusuf.

Saya masih terkenang luah an hati seorang ibu tunggal; anak nya, pelajar sekolah menengah terpaksa ponteng sekolah kerana tidak mampu membayar tambah bas. Pendapatan bulanan, tidak me lepasi RM150, de ngan harga ge tah pada tahap terendah.Ramai lagi yang berbicara sejujurnya hari itu. Rumusannya, ke peritan di peringkat akar umbi sudah tidak dipedulikan elit penguasa.

 

 

Mereka memang terabai.

Justeru, tekad saya ... mesti berada di tengah-tengah khalayak puluhan ribu yang bakal meme riahkan Himpunan Derita Rakyat di Baling, 5 April.

Mungkin tiada formula penyelesaian dapat dicapai, tetapi tiada kompromi untuk absen dalam acara yang diharap mampu meng ukir sejarah. Ya, wartawan perlu merasai sendiri denyut nadi dan degup jantung masyarakat ter aniaya.

Justeru, pilihan yang ada ha nya melalui pesawat pada pagi Sabtu dan turun di Bayan Lepas, Pulau Pinang, seterusnya berkejar ke Padang Keda, Kupang, dan harus sampai sebelum jam 3 petang.

Kampung asal saya di Tunjang, Jitra sebenarnya lebih dekat de ngan lapangan terbang Kepala Batas, Kedah tetapi saya perlu mengelak daripada meredah perjalanan lebih panjang untuk sampai ke Baling.

Saya lebih suka membayangkan ada perarakan raksasa ke pekan Baling, sekurang-kurangnya seper timana himpunan Bersih mengelilingi Dataran Merdeka, Kuala Lumpur. Demonstrasi yang statik tentulah membosankan.

Apa pun, tentulah sukar untuk mengulangi nostalgia tunjuk perasaan Baling, Disember 1974. Ketika itu, tiada rancangan tersusun daripada penganjur untuk menghimpunkan begitu ramai petani yang dihimpit kemiskinan dan diasak kelaparan, kalaupun belum sampai ke tahap kebuluran.

Detik itu, parti-parti pembangkang yang menang besar pada pilihan raya 1969 – PAS, Gerakan dan PPP – berada dalam gabung an BN. Suara warga desa yang ter pinggir berpadu dengan keprihatinan mahasiswa dan keresahan tenaga akademik.

Lebih penting, rakyat yang dilupakan itu benar-benar kecewa dan muak dengan pemerintah. Nu rani mereka memberontak. Tan pa perlu dihasut, orang kampung terdorong untuk berarak menuntut hak.

Namun, saya tetap mengimpikan, selepas 40 tahun, golongan rakyat tertindas, bukan sekadar penoreh, tetapi juga pesawah atau nelayan misalnya, dapat mempamerkan kesatuan, biarpun kini dipayungi parti-parti politik, seperti PAS dan Pakatan Rakyat.

Agak gelisah juga apabila ra kan yang menemani dari Pulau Pinang perlu membereskan urus an terlebih dahulu, menyebabkan kami agak lewat bertolak.

Saya bimbang terperangkap dalam kesesakan lalulintas ataupun terpaksa berdepan sekatan polis, yang bakal menghalang kami tiba awal bagi merakamkan situasi.

Saya masih ingat, semasa berkunjung ke Memali buat kali pertama pada 1985, sejurus tragedi berdarah yang mengurniakan syahid kepada Ustaz Ibrahim Libya dan anakanak muridnya, saya harus melalui, tidak kurang lima sekatan polis. Itupun atas alasan untuk menziarahi saudara terdekat di sana.

Memali bagai dilanggar garuda. Sunyi sepi, hampir tiada peng huni lelaki. Semuanya ditahan bo rong ISA. Berdepan kediaman Assyahid, tangan saya menggeletar, jantung berdegup kencang; jiwa muda 22 tahun tercabar!

Tetapi petang Sabtu lalu, laluan lancar. Saya pula yang risau dan rimas. Bimbang himpunan tidak mendapat sambutan. Apatah lagi sepanjang jalan dari Seberang Jaya, tiada poster atau banner besar yang memaklumkan himpun an.

Hanya apabila sampai ke simpang untuk masuk Kupang, jam 3 petang, baru kelihatan bendera PAS berkibar menyambut tetamu.

Bagaimanapun, Padang Keda yang berdepan Pejabat PAS Kawa san Baling masih kosong.

“Kurang sangat orang ni ...,” bisik saya kepada wartawan Harakah Pulau Pinang, Sabri Said, sambil menunjukkan jam sudah melewati jam 3.15 petang.

“Awal lagi, biasalah, kejap lagi ramailah,” balas Ali Bukhari Amir, yang menemani saya dari Kuala Lumpur.

Antara khabar awal yang mendukacitakan, Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim tidak dapat hadir. “Himpunan hari ini lebih bergantung kepada kekuatan PAS,” dakwa rakan yang menyampaikan berita itu.

Anwar adalah tokoh yang se ring dikaitkan, bukan hanya de ngan demonstrasi Baling 1974 te tapi juga tunjuk perasaan pelajar di Kuala Lumpur, sehingga Masjid Negara yang menjadi “pusat perlindungan” dirempuh polis.

Saya memilih untuk mencari tempat rehat melepaskan lenguh kaki dan dahaga di gerai minuman berdekatan. Cukup ramai sekali penjaja berniaga. Sukar mencari kerusi kosong.

Sambil bersembang santai dengan rakan sekampung, Husin Jusoh, pidato daripada pentas utama lantang kedengaran. Ada juga seakan-akan menjerit, mungkin turut bersemangat melihat ke hadiran yang berpusu-pusu.

Selain pimpinan PAS setempat dan wakil-wakil NGO yang me wakili pesawah, peneroka, maha siswa dan masyarakat sivil lainnya, pimpinan KeADILan, termasuk Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, dan DAP juga turut berceramah.

Senada. Mengkritik keras kerajaan BN dan Najib Razak. Saya lebih tertarik dengan persoalan yang dibangkitkan seorang rakan yang baru saya kenali hari itu: “Penoreh getah antara golongan yang paling tertekan sekarang, tapi mengapa majoriti mereka masih kuat menyokong BN, berbanding orang bendang. Malah kalau sesama peneroka pun, yang mengusahakan getah lebih pekat darah Umnonya daripada kelapa sawit.”

Menghampiri jam 6 petang, padang hampir penuh tetapi langit tambah gelap. Tanpa menunggu lama, hujan mencurah. Cukup le bat sekali. Khemah pun tidak berupaya melindungi.

Saya yang masih bertongkat berjalan perlahan-lahan mencari teduh di sebuah gerai mihun sup.

“Patut majlis besar macam ini, kena sediakan tandas bergerak,” tegur seorang rakan lama, dari Shah Alam.

“Tapi, lupakan dulu ... aku nak tanya pandangan hang tentang hudud. Tiba-tiba saja Umno beria-ia sokong. Hang tak rasa ini perangkap nak pecahkan Pakat an? Bagi aku, Umno ini, kalau dia suruh yang baik pun, tak boleh ikut, mesti ada helah sebaliknya,” hujahnya lancar.

Saya sekadar tersenyum. Sahabat saya ini nampak begitu bimbang persefahaman dalam Pakat an terburai ekoran isu hudud. “Dulu Barisan Alternatif pecah ber punca isu Negara Islam,” dia mengingatkan.

“Buat masa ini,” celah saya sambil ketawa kecil, “aku lebih bimbangkan himpunan malam ini, kalau hujan lagi, takut Umno gelakkan kita aja. Derita peneroka mesti diperjuangkan terus. Kalau perlu ajak mereka berarak 1 Mei depan di Kuala Lumpur. Ya, aku lebih suka kita semua berarak bukan hanya dengar pidato macam petang ini.”

1 comment:

IBU RISKA said...
This comment has been removed by a blog administrator.