Friday, June 27, 2014

Hubungan rapuh PAS-DAP?

Oleh Ahmad Lutfi Othman

BANYAK ulasan dan analisis dibuat terhadap keputusan PRK Teluk Intan, termasuk menyifatkannya sebagai loceng peringatan, bukan saja buat DAP, malah untuk rakan pentingnya dalam Pakatan, PAS.

Parti Islam itu sepanjang kempen dilihat bersungguh-sungguh membantu calon DAP, Dyana Sofya Mohd Daud, khususnya dalam kawasan Dun Changkat Jong, yang pernah diwakili PAS pada 2008.

Cuma saya menambah, janganlah seseorang yang sedang tidur lena, bingkas bangun bila terdengar “wake up call”, dan dalam keadaan “mamai” terkejut bertindak separa sedar “terjun ikut tingkap” pula!

Apabila ada pemimpin DAP melatah dengan kekalahan tipis Dyana, seterusnya membuat rumusan yang dikira menyinggung sekutu rapatnya, saya tidak terkejut jika ia mengundang reaksi hampir sama di pihak PAS.

 

 

Namun begitu, biarpun agak kerap dikocak dengan pelbagai isu sensitif-kontroversi, kedua-dua parti – yang mempunyai hubungan istimewa bagi menentukan survival Pakatan Rakyat – tetap memilih jalur sederhana, saling memahami dan cuba merongkai masalah yang timbul dalam adab kekeluargaan.

DAP dan PAS, parti yang sering dilihat sebagai berbeda kutub, kini sepatutnya melalui fasa kerjasama yang lebih mengakar dan matang, terutama membabitkan barisan kepemimpinan akar umbi dan pertengahan, selain mengekalkan hubungan baik di peringkat tertinggi.

Tidak bertembung semasa perundingan kerusi dalam pilihan raya – mungkin DAP dan KeADILan ataupun PAS dan KeADILan lebih terdedah kepada ‘perebutan kawasan’ – kerana tumpuan konstituensi berbeda bukan bermakna selamat daripada pergeseran tajam dan konflik.

“Bukan saja persefahaman PAS dan DAP nampak rapuh dan mudah diganggu dengan isu-isu yang seolah-olah telah disapu di bawah karpet, malah kerjasama PAS dan KeADILan juga saya kira tidak seutuh mana. Masing-masing dengan agenda tersendiri,” seorang yang memperkenalkan diri sebagai bekas pimpinan KeADILan di Terengganu, menghantar SMS kepada saya.

“Kita bergerak dalam sistem demokrasi, menyertai pilihan raya, tentunya dengan menyedari kemajmukan rakyat Malaysia, termasuk kepelbagaian Sabah dan Sabah,” kata teman saya, pensyarah kanan sains politik di Kuala Lumpur.

“Bukan sampai menggadai prin sip, tapi gelanggang ini ada sensitiviti dan pantang-larang yang unik,” tambah beliau. “Jangan biarkan Umno-BN yang korup itu terus bernafas hanya disebabkan kelemahan kita menari atas pentas yang kita pilih sendiri,” ujarnya.

Kedua-dua parti, PAS dan DAP. diikat dengan ideologi perjuangan tersendiri. Jika mahu dilihat dari segi perbedaan, memang mudah sekali untuk mencari “medan berlaga”, tetapi kalau disorot secara lebih cermat, potensi untuk menggembleng kekuatan bersama cukup menyerlah.

Umno-BN selama ini mempunyai formula cukup mudah untuk terus bertakhta dalam tempoh yang cukup panjang (sehingga mencatat rekod dunia), antaranya, dengan bijaksana membakar sentimen perkauman dan keagamaan sempit.

Ternyata, PAS dan DAP mengambil masa begitu lama bagi mencari keserasian; bibit mulanya pada 1990, diperkukuhkan pada 1999 tapi retak pada 2001, sebelum dipertautkan kembali “secara tidak sengaja” selepas tsunami 2008.

Ya, parti-parti dalam Pakatan Rakyat sebenarnya mempunyai ruang dan kesempatan terbaik untuk membuktikan bahawa per sefahaman mereka jauh lebih tulus-erat berbanding komponen dalam BN walaupun dalam tempoh singkat.

Lebih penting lagi, kerjasama sesama Pakatan akan mendatangkan manfaat besar buat rakyat.

Bagaimanapun, ia tergantung kepada kemampuan untuk membentuk kerajaan baru terlebih dahulu, didahului keyakinan pengundi, bagi menggantikan pemerintahan yang penuh rasuah, kronisme, kapitalisme suku-sakat, kezaliman dan penindasan.

Dalam pada itu, cabaran baru timbul selepas PAS dan DAP berupaya “diserasikan”. Ketika PAS mendapat sokongan majoriti pengundi Melayu pada 1999, DAP berada pada tahap yang agak lemah, ditandai dengan kemerosotan jumlah kerusi Parlimen, termasuk kekalahan pemimpin utamanya, Karpal Singh dan Lim Kit Siang.

Sewaktu DAP berada di kemuncaknya pada PRU13, PAS pula bukan saja tidak dapat menganjak posisinya ke tangga lebih atas, malah kehilangan Kedah dan beberapa kerusi Parlimen di kawasan Melayu di negeri tersebut.

Kawasan luar bandar masih boleh dianggap sebagai kubu Umno.

Sokongan hampir tidak berbelah bahagi masyarakat bukan Melayu, khususnya Cina, banyak menyumbang kelebihan kepada PAS. Soalnya, apakah Teluk Intan membawa mesej bahawa masyarakat Tionghua tidak boleh lagi dianggap sebagai “deposit tetap” buat Pakatan?

“Mungkinkah untuk masa depan, sekiranya pengundi Melayu menyokong PAS, khususnya di luar bandar, dalam masa sama masyarakat Cina akan kembali mengundi BN pula?” ujar seorang pembaca Harakah dari Pulau Pinang.

“Saya cuba nak sampaikan kepada sdr, teori pendulum tidak pernah berakhir dan ia memberi keuntungan kepada BN,” tambahnya. “Harus dicari jalan keluar nya.”

2 comments:

IBU RISKA said...
This comment has been removed by a blog administrator.
JUNAIDI said...
This comment has been removed by a blog administrator.